Zelf in elkaar geknutselde automaat

Zoals ik bij mijn voorsteltopic al had gemeld, ben ik bezig met een zelf in elkaar geknutseld horloge.

Als voorbereiding daarop heb ik (via onze grote Chinese vrienden) wat hulpmiddelen aangeschaft:

-Algemeen horloge gereedschapssetje
-Setje schroevendraaiers
-Dial protectors
-Apparaatje om de wijzers goed op de wijzerplaat te bevestigen
-Bergeon Rodico

Daarnaast natuurlijk de materialen die nodig zijn om überhaupt een horloge te bouwen:

-Seagull ST2130, ETA 2824 clone
-31mm wijzerplaat met bijpassende wijzers
-Schroefjes en dergelijke

Met het assembleren ging alles eigenlijk vrij soepel. De wijzerplaat had 2 voetjes teveel, dus die moesten er even af en verder ging het van een leien dakje.

Totdat… Ik de kroonstam weer wilde bevestigen. Hij lijkt er niet meer goed in te willen, wat ik ook probeer. Hij windt niet meer op, zet geen tijd meer en geen datum meer. Als ik de stam terug stop komt hij nog wel vast te zitten dmv het palletje en moet ik het palletje weer indrukken om de stam er weer uit te krijgen, maar verder doet hij helemaal niets meer. Heeft iemand een idee wat ik eventueel fout doe?

Alle hulp is zeer gewaardeerd!

8 likes

Daar staat de ETA (en dus ook de Chinese kopie) bekend om. Bij het verwijderen van de kroon met stift had ie in de wijzerverzetstand moeten staan.
Op internet staat een filmpje hoe te handelen in dit geval. Het is wel een priegelwerkje.

4 likes

Wijzers en wijzerplaat er weer af, datumsysteem er af, en dan de uit het liggend opwindrad geschoten hebel terugplaatsen.

Leuk is het niet, ik weet er alles van… :sweat_smile: Je hebt de druk-tirette iets te diep ingedrukt bij het verwijderen van de opwindas (wat jij kroonstam noemt). Shit happens.

5 likes

Hoe dit te fiksen ?..

2 likes

Bedankt, heren! Ik ga eens kijken of YouTube mij hiermee verder kan helpen!

Door schade en schande wordt men wijzer, dus we gaan het morgen nogmaals proberen.

Excuseer mijn gebrekkige terminologie, ik lees veel in het Engels en dan wordt crown stem als snel kroonstam in plaats van opwindas :sweat_smile:

3 likes

Oh jee, als hij zegt dat iets “a little fiddly” is, dan is het voor de normale mens volgens mij onmogelijk :sweat_smile:

Hij laat het altijd zo makkelijk lijken. Morgen maar eens kijken of ik dit ook zou kunnen, bedankt voor de hulp!

1 like

Ik heb exact hetzelfde horloge gebouwd met ook zo’n uurwerk en ik heb dus ook dit akkefietje meegemaakt. Toen ben ik eens gaan zoeken op internet en ben ik dit filmpje tegen gekomen. Het is inderdaad priegelen en dan vooral om het hendeltje voor de hacking functie goed op z’n plaats te krijgen. Een goede loep is onontbeerlijk.
Maar het is mij ook gelukt en het zal jou ook vast lukken.

1 like

Eindstand: Uurwerk 1 - Tim 0.

Ik ben er redelijk zeker van dat ik te veel schroefjes ben verloren en te veel onderdelen heb beschadigd om van dit uurwerk nog wat te maken. Ik ga maar eens een backup bestellen…

3 likes

Heerlijke eerlijkheid Tim!
Al doende leert men, vallen en opstaan, dat soort dingen. Maar je bent lekker bezig met leren!

Succes met het volgende uurwerk. Tijdens het wachten lekker veel reparatie filmpjes op YouTube kijken :+1:

2 likes

Klopt helemaal! Gaandeweg kwam ik er ook achter dat ik nog wat gereedschappen moet hebben om problemen als bovenstaande op te lossen.

Pincetten bijvoorbeeld. Ik heb er zat, maar omdat ik ze allemaal ophang aan magneten zijn ze compleet nutteloos voor dit soort werk. Hetzelfde geldt voor naalden. Daarnaast is een goede loep inderdaad onmisbaar, dat merkte ik vooral nadat ik 3 uur voorover gebogen zat met een monocle met een vergrotingsfactor van 10x. Geen aanrader.

Het voordeel van deze goedkope clones is ook dat de onderdelen uitwisselbaar zouden moeten zijn. Deze heeft toevallig een mooie rotor en die ik besteld heb niet. Ik hoop zo wat onderdeeltjes uit te kunnen wisselen.

Ik ben weer een leerzame, leuke, maar ook frustrerende ervaring rijker!

De jeugdige onderzoeker, heerlijk toch?:+1:

Zo heb ik nog een Seiko 7s26 in onderdelen in een bakje liggen, één schroefje sprong weg…:joy:

Keep up the hobby en veel plezier gewenst Tim!

3 likes

Door schade en schande wordt men wijs…

Ik begon met een 6497 kloon te (de)monteren. Lekker groot en veel simpeler.

Ik heb een 7750 clone. Stift afgebroken… Ik wilde eraan beginnen om uit elkaar te halen maar had toen even het geduld niet… En toen durfde ik niet meer. Het ligt nu stof te happen. Maar ik kom er nog wel eens aan toe hopelijk.

Die heb ik op het oog voor de volgende uitdaging!

1 like

When you fall, get back into the saddle!

Goed, even een kleine update: Ik wacht nog steeds op een nieuw uurwerk (note to self: koop volgende keer uurwerken in bulk).

Ondertussen heb ik naar mijn mening wel een mooie band op de kop getikt. Hij is helaas niet 100% zoals ik wilde. In eerste instantie had ik een band met een micro adjustment mechanisme besteld, toen ik deze band binnen kreeg en ik de verkoper confronteerde zei deze doodleuk dat ze het model wat ik had besteld niet meer maken en hij deze dus maar had opgestuurd.

Op mijn beurt heb ik maar een schikkingsvoorstel gedaan om 50% van de prijs terug te storten, dit sloeg de verkoper af en hij kwam met een zielig verhaal en een ronduit beledigend voorstel om 8 euro terug te storten. Ik houd er niet van om in de zeik genomen te worden, dus uiteindelijk heb ik een dispuut geopend en 75% van de aankoopprijs terug ontvangen.

Het is op zich een redelijke band, maar ik denk dat ik tussen de wal en het schip in val als ik hem uiteindelijk op de goede maat probeer te maken. Vandaar dat het micro adjustment mechanisme voor mij van dusdanig belang was.

Ik hoop snel weer nieuws te hebben!

4 likes

Hoe breed moet de sluiting zijn? Heb een 20 voor je graties van Miltat.

1 like

Super bedankt voor het aanbod! Helaas heeft mijn bandje een 18mm sluiting nodig. Ik ga even kijken of ik die ergens kan scoren.

1 like

Lol. Ik heb dat gehad onlangs met een online zaak in de VS. 2x Band besteld wachten…vragen hoe gaat het met mijn bandjes… ja zijn besteld ff geduld. Paar dagen later een verzend notificatie. Lekker snel met FedEx

2 andere banden , ik hun? Mailen. Wat is dit. Reactie was oh, je band word niet meer gemaakt dus we sturen deze maar.
Ik een mail sturen met als antwoord, ja sorry je woont te ver weg ik kan niets voor je doen. Gelukkig had ik met PayPal betaald. Ik een hele boze mail gestuurd met klare taal. Dat ik internet zou inzetten als hij niet mijn geld zou terug storten. Volgende ochtend was het weet terug.

Geen woord over de bandjes die ik heb ontvangen…

Dus soms heb je geluk op internet soms pech. :joy::joy:

Je zou verwachten dat zaken in de VS daar toch wel wat netter in zijn dan de gemiddelde Chinese dropshipper… Helaas. Laatst zag ik een mooie rubberen band, besteld, bleek namaak Omega te zijn. Product vernietigd en 100% redund.