Zelf je horloge onderhouden? Aan de slag met tips en trucs!

Beste mensen,

Vorige week kwam hier een Citizen 63-5537 handopwinder van december 1970 binnen. Volgens de handelaar van wie ik hem kocht was het horloge “stuk”, kwam het uit een “woningopruiming” en moest hij heel lang in een kastje hebben gelegen.

Het horloge liep inderdaad niet toen het hier aan kwam. Dus, dit weekend is de Citizen onder het mes gegaan. Voorop gesteld: ik ben geen expert. Ik ben slechts een enthousiaste horloge (en met name Citizen) man. Ik volg een horlogemakersopleiding in het Engels en gebruik daarom Engelse terminologie. Dat is handig als je met meisjes en jongens in andere delen van de wereld praat, bijvoorbeeld via http://www.watchrepairtalk.com.

Ik wil graag een kort verslag met jullie delen. Hoe ik dingen aanpak, hoe ik geleerd heb wat ik tot nu toe weet. Wellicht hebben (sommigen van) jullie er iets aan! Ik sta open voor vakinhoudelijke feedback. Ik ben hier om van anderen te leren.

Echter, ben jij een taalnazi? Met een belerend vingertje op interpunctie, taal- en stijlfouten wijzen maar vakinhoudelijk niets toevoegen? Klik dan snel weg en ga een ander artikel lezen want ik zit er echt niet op te wachten.

Tot tover de huishoudelijke mededelingen. Daar gaan we dan…

Stap 1. Welk horloge krijg je onder handen? Vaak is onder de balans het movement number te vinden. In mijn geval is het een 0200/0201 Citizen handopwinder, ook wel bekend als de “Humble Homer” in Citizen kringen…

Stap 2. Ga naar http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Citizen_0200 bijvoorbeeld. Er zijn gegevens over talloze uurwerken te vinden! Wat kun je achterhalen over jouw uurwerk? (Dank je @Inca). Doe onderzoek voor je start!

OK, voor de 0201 heb ik een servicebeurt in gedachten, inclusief het vervangen van de mainspring. Horloge uit 1970, dat mag vast wel een keer… Op Rannfft leren we dat er een veer van 1,25 x 0,12 x 10 in moet… Even de voorraad checken… Yep, die is beschikbaar!

Zijn jullie er nog? Gaan we verder. Movement uit de kast, wijzers op 12 uur om het verwijderen van de wijzers te vergemakkelijken. Bescherm je dial! Je loopt onherroepelijk krassen op, gebruik een stukje plastic of deze speciale bescherming. Ik gebruik Horotec hand levers, die zijn ultra zacht gepolijst en verminderen de kans op schade.

Dan gaat het uurwerk uit elkaar. Stap voor stap, groep voor groep. Ik zal jullie hier niet met de details lastig vallen (dit is GEEN cursus)… Als je echt geinteresseerd bent moet je er echt iets mee gaan doen…

Maak van elke stap die je zet een foto. Maak aantekeningen (Dank je @vinwat). Uiteindelijk zet je alles in omgekeerde volgorde terug. Je mobieltje zal je beste maat worden (of was hij dat al :grinning:) Je kunt ook een loupe voor de lens van je mobiel houden voor echte “dichtbij” opnamen! Vooral de eerste tijd zijn de opnamen onmisbaar, later zit het in je hoofd en zie je de overeenkomsten tussen de verschillende merken en types…

De dial side… Eerste stap is het verwijderen van de cannon pinion (de minuutpijp) omdat anders later het center wheel (centrale rad) niet te verwijderen is. Ja sorry hoor, ik bedoel het echt niet slecht :uk:

En we gaan dooooooorrrrrrrr, totdat de hele mainplate leeg is…

!

Even over die mainspring… Als je de deksel van de barrel af haalt… Let dan goed op of de veer LINKS of RECHTS draaiend (nee, niet dragend, draaiend) is… Je snapt dat de nieuwe veer er op dezelfde manier weer in moet! Zwitserse uurwerken hebben vaak een rechtsdraaiende veer, Japanse een linksdraaiende veer! Hoe cool! Wist je dat? Hier de bijna 50 jaar oude veer uit de Citizen…

En hij is??? Juist, linksdraaiend… Dus de nieuwe veer gaat ook weer linksdraaiend in de drum.

Vervolgens worden alle onderdelen zeer zorgvuldig gereinigd (ik gebruik wasbezine). Ik HEB geen watch cleaning machine, ik BEN de watch cleaning machine. Je kunt bij onze vrienden in Engeland “benzine jars” kopen voor 30 euro per stuk, ik gebruik jampotjes van de Appie! Werkt perfect! (en kwastjes van de A****n voor het hardnekkige vuil). Blaas alle onderdelen droog met een blaaskwast, nooit met je adem.

Nu wordt alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar gezet! Waar zijn je aantekeningen? Is je telefoon goed opgeladen? Alles wordt gedurende dit proces gesmeerd (zoveel mogelijk volgens opgave van de fabrikant). Zet een grote pot koffie want de komende uren zijn voor jou!

Te beginnen met de brandschone mainplate…

Bloed, zweet, tranen en go-pro momenten… Hij loopt weer als een zonnetje… :kissing_heart:

Nu nog even op zoek naar een vintage bandje van 19mm en deze kleine Prins kan met trots gedragen worden…

Dan, voor wat het waard is, enkele algemene tips.

  • Start voor je eerste klus nooit met een Patek van 25.000 euro
  • Bedenk dat je ALTIJD leergeld zult betalen, in het begin gaan er ALTIJD dingen mis, mijn maten van de @vinwat clinics kunnen er over meepraten. We noemen dat een “go-pro moment” als volwassen kerels met de kont naar de hemel over de vloer kruipen op zoek naar dat ene weg gesprongen veertje…
  • Oefenen, oefenen, oefenen… Eerst de handopwinder, dan de handopwinder met datum, dan de handopwinder met dag en datum, dan de automaat… Je begrijpt waar ik heen wil…
  • Begin met een eenvoudig uurwerk waarvan voldoende donoren beschikbaar zijn (FHF ST96 bijvoorbeeld)… (De baai, 1 euro uit India)
  • Omarm de etiquette: raak nooit schoongemaakte onderdelen met de hand aan, draag latex handschoenen of finger cots bij de assemblage
  • Zorg voor een rustige en schone werkomgeving waar je geconcentreerd aan de slag kunt…

Nou, dat was het weer voor nu! Bedankt voor het lezen/kijken en ik hoop dat je er iets aan hebt…

Groetjes,
Bert

129 likes

Leuk om te lezen/zien, en ik krijg er zelf ook zin van om een horloge uit elkaar te halen :grin:.

Doe je die horlogemakersopleiding online als ik vragen mag?

1 like

Hey Bert,

Heel gaaf dat je dit zo laat zien en wat is het horloge opgeknapt :ok_hand::star_struck:

Bij de mijne zit gewoon een bandje van 18mm…hoort die 19mm te zijn dan?

1 like

Ik had het er vanmorgen toevallig nog over met @Horloge24. Op zijn werktafel lag o.a. een IWC uurwerk in bakjes/onderdelen. Ik vroeg me af wat je dan doet, als je bijvoorbeeld ineens moet niezen. Dan vliegt alles nl. door de werkplaats, zo klein is al die rommel… :wink:

Dat gepriegel, knap hoor! Mooi (foto)verslag Bert. :ok_hand:

3 likes

//eu1.dh-cdn.netw//eu1.dh-cdn.netw//eu1.dh-cdn.netw//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.netw//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.netc//eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netp//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.netc//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netm//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netI//eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netb//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netg//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net,//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netw//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netj//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netv//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.netu//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.netp//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.net://eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.netg//eu1.dh-cdn.net_//eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.net://eu1.dh-cdn.net

2 likes

Vriend, we hadden het vandeweek nog over een digitale schuifmaat. Pak die er nog eens effe bij… :kissing_heart:

1 like

Hahahahaha! Geweldig! :kissing_heart:

Kan em niet meer vinden…vriend :+1::joy:

1 like

Super leesvoer dit! Bedankt :ok_hand:

1 like

Tnx! Ik ga me er in verdiepen.

1 like

Ik hoop dat het je inspireert om aan de slag te gaan in dit prachtige vak…:wink:

1 like

Succes man!

1 like

Hartstikke leuk verslag! Bedankt voor het delen.

Helaas heb ik geen aanstoot kunnen nemen aan je taalgebruik want ik had je graag nog ergens op willen verbeteren. :frowning:

2 likes

En nu zelf aan de slag ! :wink:

1 like

Werkelijk, je motiveert mij. :slight_smile:

Ben al aan het ranfften naar het uurwerk van een complicatieloze handwinder die hier levenloos ligt te liggen. :wink:

1 like

Haha. Ik weet uit ervaring dat ik sommige dingen beter aan anderen over kan laten :joy:. Ik schrijf wel af en toe een review en/of maak een paar foto’s. Dat is mijn bijdrage aan HF.
Alhoewel. Wat ik natuurlijk wél kan, is laten zien hoe het niet moet. :smile:

1 like

Ook ik kom van nergens Wander… Wie weet, als het je pakt en je boekt je eerste succes… Geloof me, het geeft een heerlijk gevoel. Je kunt voor een paar tientjes van de kant zijn … :hugs:

2 likes

Mijn eerste project. Een FHF ST96 mechanische handopwinder. Gekocht in India voor 6 euro incl verzenden. 5 keer uit elkaar gehaald en in elkaar gezet, ontzettend veel van geleerd. Loopt als een naaimachientje! Let vooral ook op mijn finger cots. Erg professioneel…

4 likes

Mooi verslag! Vooral dat reinigen in een jampot is grappig, ik dacht altijd dat dat hogere ultrasone wiskunde was.
Leuk en laat vooral vaker dingen zien :smile:

1 like

Dank je! Nee hoor, voor het reinigen op “hobby niveau” hoef je echt geen Elmar machine aan te schaffen (en de sapjes die duurder zijn dan de machine zelf)…

Als het maar ontvet! Wasbenzine, thinner… dat soort vloeistoffen. Zorg voor goede ventilatie, adem het niet de hele dag in. Kwastje voor het grove vuil, blaaskwastje om droog te maken, loupe om te kijken of de pivots nog OK zijn een gaan…

1 like