Ik heb reeds een paar post in het “opgeknapte horloges”-topic en het “zenith-only” topic maar het leek me wel handig om een apart draadje te starten voor de restauratie van mijn eerste vintage horloge.
Tussen mijn eerste posts op dit forum en nu heb ik ook wat leuke info opgepikt op WatchUseek (nog leden van hier daar actief?
De foto’s o.b.v. welke ik hem online kocht op een veiling.
En dan begon de zoektocht, wat kocht ik nu eigenlijk?
Blijkbaar een Zenith met Cal. 106-50-6 (wegens het incabloc), een vrij zeldzame variant van de bekende Cal. 106. Met dank aan @AB64 die me onderstaande info kon geven:
De volgende vraag die zich stelde was dan: uit welke periode komt deze nu? Volgens onderstaande tabel, wederom dank aan @AB64 , zou het serie nummer in de jaren '64 moeten zijn geproduceerd doch (zie tabel hierboven) is het binnenwerk maar geproduceerd tot '57 . Wat blijkt: de 6-delige serienummers van Zenith werden geproduceerd in de fabriek van Besançon, Frankrijk. De 7-delige serienummers in Zwitserland. Over de serienummers in Besançon is er weinig gekend. Leuk weetje: de fabriek van Besançon werd tijdens WOII bezet door de Duitsers en in die tijd zijn er daar wat “military issued” horloges van de band gerold.
Een lid op WatchUseek plaatst, o.b.v. het serienummer, het horloge rond de jaren '55 maar ik zoek nog andere bronnen om dit te bevestigen. Tot dan ga ik er vanuit dat de beste man gelijk heeft.
Hieronder nog een leuk plaatje uit de catalagus van 1950:
Nu we weten wat het is, komt de vraag: wat gaan we er mee doen?
Mijn eerste idee was het binnenwerk “uitbouwen”, de kast laten chromeren en klaar. Tot ik leerde over de “radium dials”. Geen goed idee dus om hier zelf mee aan de slag te gaan. Lid @fdpg1963 wist me alvast bij te scholen over de gevaren etc., waarvoor dank. Ondanks dat er een Geiger-teller onderweg is ga ik de goede raad niet in de wind slaan en ga ik er zelf niet aan prutsen.
Het idee is nu om prijs te vragen bij https://www.instagram.com/thealchemistrelumer en Atelier Meeus (Antwerpen) om te kijken wat het kost om de horloge te “relumen” en de kast opnieuw te chromeren. Daarna een leuk bandje erop gooien en er eindelijk wat van genieten.
Ondanks dat het stuk werd verkocht door een landgenoot is het pakketje toch de volle 14 dagen onderweg geweest. Binnenkort dus foto’s van de unboxing en de rest van het proces.
Prachtige Zenith! Wat een toffe aanwinst. Goed dat je niet zelf gaat sleutelen. De achterkant is er al af geweest en dan komt er wat radioactief radongas vrij maar dat is niet echt een groot gevaar als je er niet met je neus boven gaat hangen. Radon-222 is een gasvormig dochternuclide van radium-226 met een relatief korte halveringstijd. Als het horloge weer dicht gaat bouwt de concentratie radongas zich weer op. Wel het advies om het horloge alleen aan de achterzijde te openen in een goed geventileerde ruimte.
Zelf nu ook wat bijgeleerd over de 7- cijferige uurwerk nummers. Mysterie opgelost!
Zou misschien ook een verklaring zijn voor de ongemarkeerde kroon?
Mooie vintage met centrale secondewijzer.
Ben benieuwd naar het resultaat…
Als je 1,2 uSv/h gemeten hebt is er inderdaad weinig twijfel, volgens mij zit de GM buis aan de zijkant van het apparaatje binnen, houd het horloge even met de wijzerplaat tegen beide zijkanten en kijk wat de hoogste waarde heeft. Overigens kun je een horloge met dit dosis tempo, als het helemaal intact is (vooral het glas), gewoon regelmatig dragen. Zijn geen extreme hoeveelheden.
Niet openen uiteraard! Ook niet even de achterkant eraf draaien.
In dit topic staat een foto van de binnenzijde van de GM teller en is duidelijk te zien dat de telbuis aan een van de zijkanten zit.
Vreemd, als ik deze langs de zijkant van het buisje houd, krijg ik weinig meting.
Leg ik de teller plat bovenop de horloge dan schiet die omhoog naar 1,2.
Er zit een kleine kras/barst in het glaasje maar moeilijk op foto te tonen.
Ik houd jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen.
![Afbeelding van WhatsApp op 2023-08-02 om 15.29.26|375x500]
(upload://9GKxTcx56St333M5uRc4LxLwFZy.jpeg)
Je hebt in elk geval de positie gebruikt die de hoogste uitslag gaf en radiumverf zit er zeker in. Zolang er geen radium naar buiten kan lekken is er niets aan de hand. Aan de glas kant zul je altijd wat meer meten, de stalen kast houd al wat gamma straling tegen. De alfa straling komt het horloge niet uit en de GM teller (kast) niet in.