Zenith Defy Classic bandenwissel

Hallo iedereen,

Met de zomer in aantocht, heb ik vandaag mijn Zenith Defy Classic van een rubberband voorzien.
Na wat research op het net vond ik nogal tegenstrijdige meningen. Sommigen vonden het een heel karwei. Nu vind ik dat nogal meevallen.
Eerst alle nodige stukken via Zenith besteld. Heel goede customer service by the way.
Het was wel nogal kostelijk. De rubberband, clasp, andere end-links en wat extra schroefjes kostten me toch al snel 730 eurootjes.
Nu is dit toch wel één van de horloges uit mijn collectie die ik het liefst draag en ik vond hem op die rubber ook altijd strak uitzien. Dus, waarom niet?
Hier wat fotootjes van het proces met uitleg.


De Classic en alle benodigdheden.
Eerst moet natuurlijk de band ervan af. Dit ging met de Bergeon tool best wel makkelijk. De springbars zijn curved.

Daarna moet de end-link verwijderd worden.

De end-link voor de rubber is straight, die voor titanium band is vrouwelijk.

Deze zijn bevestigd met 2 zeer kleine schroefjes aan de kast. Hiervoor gebruikte ik een 1 mm schroevedraaiertje.


Hierna gewoon weer de straight end-links bevestigen. En daarna de band erop.



Deze rubber van Zenith is zeer soepel en super comfy.
Ik vind het een geslaagde combo.

De titanium vind ik ook TOP. Een prachtig lichtspel tussen de matte en gepolijste delen.
Maar nu voor deze zomer dus up rubber.
Het is nu ook geen karwei om iedere dag te doen.
Met de nieuwe Skyline is dit natuurlijk heel wat gemakkelijker.

62 likes

Erg mooi deze combi ook! En :sunglasses: dat je gewoon voor originele parts gaat. De vouwsluiting zal het duurste onderdeel geweest zijn schat ik zo in…

1 like

Staat haar mooi :grin::+1:

1 like

Begrijpelijk, prachtig horloge. :ok_hand:
Dank voor je uitleg ook, nuttig!

Beide banden staan hem heel goed

1 like

Dat is het zeker :ok_hand:

1 like

Idd, vouwsluiting was ongeveer de helft van de hele kostprijs.

1 like

Blijft ook een mooi model!

1 like

Doe mij maar die metalen band, die is zoveel stijlvoller.
Ik begrijp sowieso niet waarom mensen een siliconen band willen.

2 likes

Heb je ook de hybride band overwogen?
Rubber met een croco inleg.

Blijft een fantastisch horloge om te zien

3 likes

Heel gaaf!

1 like

Groot verschil tussen een siliconen band en een vulcanized natural rubberband.

Ik denk eraan om die erna misschien nog bij te kopen, omdat de band niet de grootste kost is, maar vind hem wel mooier op de rubber.

1 like

heel mooi nu is het echt een alleskunner prachtig :ok_hand:

1 like

Blijft mooi !!
En @willemC ( dacht ik ) en ikzelf ( 2 jaar geleden ? ) hebben dit ook gedaan, de uitleg is ergens in het Zenith Only topic beschreven en te vinden. Alleen had ik niet die bredere end links geregeld en maar gewoon mijn rubberen band versneden :stuck_out_tongue_winking_eye: :face_with_head_bandage: Niet ideaal … draagt lekker voor en zomer maar nu weer standaard op Titanium. Veel plezier met die van jou !




2 likes

Yes, klopt. Kutwerkje met die kleine schroefjes zeg…

1 like

Klaar voor de zomer! Mooi hoor, die rubberen band… :+1:

Met betrekking tot

Wellicht een goed idee om deze te lezen:

Nog updates, @GerardNijenbrinks ?

2 likes

Rubber ziet er goed en comfy uit! Het swappen kan wel wat makkelijker zeg :sweat_smile:

1 like

Ziet er erg mooi uit. Veel plezier ermee.

1 like

Ziet er ook heel fris uit op die oranje rubberband. Is dit een Zenith band? Of aftermarket? Ziet er sowieso mooi uit.

1 like

De oranje is een Zenith band van de Swizz Beats edition, heel soepel rubber. De blauwe leren band was after market en dan zie je de kast poten te veel vond ik.

1 like