Zenith el primero rainbow flyback - chrono-issue

Hallo allemaal!
Ik wil een Zenith el primero rainbow flyback aanschaffen. Het horloge is in nieuwstaat en full set, toch hij heeft 1 probleem. Het onderste register met de uurtelling op, loopt mee zonder de chrono op staat. Is dit een duur probleem of stelt dit niet veel voor? Vreemd, want verder loopt hij top, enkel dat het uur register mee loopt…

Welke bedoel je precies?

Deze?

1 like

Dit model…

Lijkt me full service verhaal.

Mijn Zenith had t ook heb ik toen onder garantie laten fixen.

Was volgens de AD een kwaal van dat nieuwe uurwerk, maar die zit hier niet in zo te zien.

Nee deze is Cal. 405

Ja dit model is het. (Bj 2002)

1 like

Als je 'm koopt zonder recente service historie zou ik gewoon rekening houden dat die een full service nodig heeft bij de fabriek voor ca 650~780 euro.

2 likes

Zou dit het probleem kunnen zijn?

Datum is ook niet lekker gecentreerd :triangular_flag_on_post:

1 like

Het is niet dit horloge maar een gelijkaardig model. Zolang ik het niet gekocht heb, maak ik er ook geen foto’s van. Wel leuk dat ik via dit forum toch niet alleen sta en goed geïnformeerd word wat het probleem gaat zijn. Wel vreemd vind ik maar het zou misschien wel kunnen. Weet iemand de reden waarom de flyback deze wijzer mee neemt in zijn omwentelingen?

Is @Bro geen ervaringsdeskundige?

1 like

Ik heb dit model ook gehad. Waar wil je hem kopen? We kunnen even meekijken.

Ik had destijds ook problemen met het uurwerk. De chrono minutenwijzer liep vast op een bepaald punt. En de Flyback was niet meer 100% perfect. Service kosten me een rib uit mijn lijf. En dat is de reden dat ik geen vintage chronograven meer koop :grimacing:

Blijft wel een erg mooi model! Dit was mijne, als je goede foto’s hebt kan ik hem denk ik wel herkennen. Want er zat hier en daar wel wat unieke patina in de verf.

4 likes

Hij is van een vriend. Maar foto’s maak ik niet zolang ik hem niet koop. Hij is echt in nieuwstaat en op dat eene punt na doet hij het perfect ook de flyback. Loopt keurig op tijd alleen neemt hij het onderste register mee wat erg vreemd is…

Volgens mij wordt bij veel 3 register chrongrafen het urenregister direct aangedreven vanaf de veerton en wordt de teller “tegengehouden” zolang de chrono niet loopt en slipt dus de hele tijd. Dat “tegenhouden” werkt blijkbaar dan niet goed meer.
Tenminste, als het bij dit uurwerk ook zo zit.

Hij loopt perfect en doet alles zoals het hoort, enkel wordt de uren teller mee genomen. Vreemd …

Tja, dat zal niet vanzelf overgaan. Servicebeurt incalculeren dus.

Dat heeft hij reeds gedaan. Toch betwijfel ik dat het daarmee verholpen is. Iets zit verkeerd waardoor die wijzer mee loopt…

Bedoel je dat hij die meegenomen heeft in de prijs? Of dat hij de service reeds heeft laten uitvoeren? Want in het laatste geval is het natuurlijk niet oké dat dit probleem er nog steeds is.

Nee hij heeft een afspraak voor onderhoud vast gelegd