Zenith Elite Ultra Thin: ervaringen en alternatieven

Goedenavond allemaal,

De laatste tijd heb ik nogal een craving naar een mooie platte (EDIT: echt max. 10mm!) dresswatch met een zilveren/grijze (liefst) sunburst plaat. Nu kwam ik toevallig de Zenith Elite Ultra Thin tegen en dat lijkt mij een erg geschikte kandidaat.



Mijn eerste vraag is dus wie er hier ervaring heeft met dit horloge. Hoe groot draagt het? Is het (voor mij tamelijk onbekende) uurwerk onderhoudsgevoelig? Waar moet ik op letten? Volgens mij hebben @tompj en @maikel dit horloge in ieder geval gehad.

Daarnaast ben ik benieuwd of er alternatieven zijn die ik niet over het hoofd mag zien. Zelf zag ik al onderstaande Montblanc (nog niet kunnen passen maar flink goedkoper) en de Cartier (net gepresenteerd op SIHH en een stuk duurder) maar jullie hebben vast weer andere ideeƫn.


Drive_H2

Ik ben benieuwd naar jullie ideeƫn!

Alvast bedankt!

5 likes

Ervaringen als eigenaar kan ik je niet geven.

Puur op het oog zou ik zeggen:

  1. Zenith
  2. Montblanc
  3. Cartier
5 likes

Inderdaad de Zenith gehad met een zwarte plaat. In real life veel mooier dan op plaatjes deze. Met 40mm geen kleintje voor een dresser, maar nog keurig qua formaat.
Uurwerk heel mooi. Qua onderhoud? Geen idee. Stukken mooier dan de Montblanc, maar ook veel duurder uiteraard. Aanrader.

3 likes

Ik heb de Montblanc omgehad, ook wat andere modellen. Ze zijn echt schitterend en top qua prijs/kwaliteit. Als dat merk zo doorgaat denk ik dat het label ā€œpennenmerkā€ langzaam weg zal ebben.

2 likes

Met mijn voorkeur voor symmetrie en ingetogen wijzerplaten zou ik de Montblanc kiezen. Maar die heeft een ETA uurwerk en dat is prima maar minder speciaal.

Alternatief;

https://uhrforum.de/nomos-glashuette-metro-neomatik-39-silvercut-at-work-serie-neu-t338428

2 likes

Wat dacht je van de JLC ultra thin? In veel varianten verkrijgbaar. De 38mm is niet meer nieuw verkrijgbaar maar tweedehands ongetwijfeld wel. Mijn favoriet!

7 likes

Vind de MontBlanc erg mooi en van degene die je laat zien verreweg de mooiste.

1 like

Dank voor je reactie! Jouw pols is ook een centimeter of 17.5 toch?

@Bauhaus hele goeie! Moet eens kijken of die inmiddels in de winkels ligt. Vind de plaat an sich erg mooi maar kab me voorstellen dat ik de rode accenten op termijn iets te speels vind.

1 like

Chopard:

12 likes

Ook schitterend!

Ik kende deze specifieke (no date! :ok_hand:) uitvoering nog niet maar vind 38mm wel een mooie maat en JLC is natuurlijk een zeer respectabel merk. Thanks!

1 like

Op t plaatje erg mooi, maar dat blauw zou ik eerst irl moeten zien.

1 like

Dankje! Kun je eens uitleggen waarom? Ik had jou meer in het Zenith kamp geschaardā€¦

Erg mooi maar zonde van die stoffen band en een prijsklasse hoger dan ik in gedachte had. Ik mik eigenlijk op max. 3k. Ook voor de Zenith en de JLC kom ik dan uit op gebruikt maar dat vind ik prima.

EDIT: de band kan er natuurlijk af! Maar inderdaad ā‚¬8k MSRPā€¦

1 like

Bij dergelijke horloges kijk ik puur naar wat ik mooi vind ogen. De zenith is mooi, maar toch niet in balans. Met name doir de subdial die op de 9 zit.

Maar er is zoveel meer moois te koop. Zou ook zeker eens bij vintahe gaan kijken. Bijvoorbeeld een simpele IWC 89.

1 like

Dat is mijn grootste punt van twijfel inderdaad. Small seconds vind ik, ook op dresswatch, erg mooi maar liever op 6 uur.

Ik heb zelf wel een zwak voor Zenith (behalve de extreme gevalen zal maar zeggen :wink:). Ik zou dus voor de Zenith gaan. De sub op de 9 vind ik niet storend, maar juist een beetje eigenwijs. Loop eens een juwelier binnen en ā€˜pasā€™ hem gewoon eens.

1 like

Vind ik ook erg mooi en heb er dan ook enkele. :blush:

Maar, als je daar nu al over twijfelt, laat het dan zitten. Kans is dan zo groot dat het je toch tegen gaat staan. Althans zo werkt het bij mij, elke keer denk ik dan toch,ā€¦ had het maar,ā€¦

1 like

Deze misschien ergens te vinden dan?

Wellicht boven budget. Ik heb hem met smokey dial. Vind hem zelf echt prachtig.

5 likes

platter gaat niet:

1 like