Zenith only (Deel 4)

Het is dat de bandjes niet goedkoop zijn, anders was het wel een mooi experiment waard om er zelf een inkeping te maken. Lijkt me niet zo moeilijk met het juiste gereedschap.

2 likes

Gelukkig is materiaal weghalen doorgaands gemakkelijker dan erbij plaatsen.

17390967752641816707540062395736

2 likes

Klopt, heb ik wel aan gedacht. Maar toch een dingetje om in die band te gaan snijden.
Kost zo’n band eigenlijk (zonder gesp)? @WatchWalker

Prijzen staan bij de foto’s Tom… Normaal €330 maar soms kom je ze wel eens tegen met korting.

1 like

Is hier niet een bandenmaker op hf die daar even een stukje uit kan knijpen met een speciale stukjes uitknijp tang?

1 like

Doe daar nog een gesp bij, en ze rekening staat op €400. De AD zou wel eens het breekmes mogen bovenhalen voor die prijs.

1 like

Deze had ik nog liggen. Werkt. Maar schuurt ook een beetje. Ik word gewoon vrijwel nooit vrienden met dit soort sluitingen. Een gesp vind ik bijna altijd comfortabeler.

Zo zit de originele sluiting:

Best wel een matige oplossing dit.

Wat een beetje helpt is als ik de eerste keeper over de vlindersluiting schuif.

Kijken of dat voldoende comfort geeft als ik hem wat langer draag.

Blijft wel een heel gaaf ding, op staal en op rubber!

6 likes

Helpt het niet als je 1 keeper er af haalt?

1 like

Het is moeilijk zichtbaar op deze foto maar is de gesp ook goed geborgd in de band? Ik bedoel, op de gesp, onder het Zenith logo, zit nog een extra pin die ook in de band past. De gesp hoort daardoor dus vlak op de band te zitten wat het comfort ten goede komt.

1 like

Nee, denk het niet. Het gebrek aan commfort zit in de sluiting.

Ja, die pin onder het logo gaat in gaatje 3 en de pin van de gesp in gaatje 4.

Zenith heeft dit wat mij betreft gewoon niet heel fancy opgelost.

Kijk hoe Omega dat doet. Veel charmanter en comfortabeler.

4 likes

Ik kan me herinneren uit mijn Omega periode, bvb op Snoopy Speedmaster, dat die sluiting ook niet helemaal comfortabel was. Zoals je zegt, een gesp geeft nog altijd het beste comfort op een rubber, leder of textiel band.

1 like

Gewoon een gesp inderdaad. Zou mooi zijn als ze gewoon een inkeping in die band hadden gemaakt en een optionele gesp zouden leveren. Maar dat is noch bij Zenith, noch bij Omega het geval.

Omega gebruikt hier een vouwsluiting terwijl Zenith eerder een vlindersluiting gebruikt. Heb even ChatGPT gevraagd wat voor- en nadelen van beide systemen zijn. Ziehier het antwoord:

Een horlogeband met vlindersluiting en een vouwsluiting hebben beide als doel om het horloge stevig en comfortabel om de pols te houden, maar ze verschillen in ontwerp en functionaliteit. Hier zijn de belangrijkste voordelen van een vlindersluiting ten opzichte van een vouwsluiting:

Voordelen van een vlindersluiting:

1. Elegant en subtiel design – Een vlindersluiting klapt aan beide kanten open (zoals de vleugels van een vlinder), waardoor de sluiting nauwelijks zichtbaar is wanneer het horloge gedragen wordt. Dit zorgt voor een strak en naadloos uiterlijk.

2. Comfortabeler bij het aantrekken – Omdat beide kanten van de sluiting symmetrisch openklappen, voelt het soepeler aan bij het omdoen en afnemen van het horloge.

3. Betere gewichtsverdeling – Doordat de sluiting in twee delen opent, wordt de druk beter verdeeld over de pols, wat extra comfort biedt, vooral bij metalen horlogebanden.

4. Minder slijtage aan de band – Bij leren of metalen banden voorkomt een vlindersluiting dat het materiaal onnodig wordt gebogen of uitgerekt, wat de levensduur verlengt.

5. Meer veiligheid – Sommige vlindersluitingen hebben een dubbele vergrendeling, waardoor het horloge minder snel per ongeluk los kan raken.

Nadelen van een vlindersluiting:

• Kan iets lastiger te openen en sluiten zijn voor mensen die niet gewend zijn aan dit mechanisme.

• Meestal iets duurder dan een standaard vouwsluiting.

Voordelen van een vouwsluiting:

• Simpeler mechanisme dat vaak makkelijker te openen en sluiten is met één hand.

• Wordt vaker gebruikt op sporthorloges en duikhorloges vanwege de stevige constructie.

• Kan minder kwetsbaar zijn dan een vlindersluiting bij zware belasting.

Conclusie:

Als je op zoek bent naar een elegante en comfortabele sluiting met een lange levensduur, is een vlindersluiting een uitstekende keuze. Voor sportieve en robuuste horloges is een vouwsluiting soms praktischer. Welke het beste is, hangt dus af van je persoonlijke voorkeur en het type horloge dat je draagt. :rocket::watch:

Geeft meteen de waarde aan van uit AI gegenereerde kennis.

Hier kunnen we de oplossing van Zenith toch moeilijk van verdenken…

1 like

:joy:

Het is inderdaad niet helemaal geslaagd… :innocent:

Maar geen nood, hij zit alweer op de bruine leren band.

8 likes

:joy:

image

7 likes

Oei😁

1 like

15 likes