Zenith, op welke hoogte staan zij.....

Overigens speelt voor mij GO in een hogere klasse, mooie inhouse uurwerken en zeer fraaie afwerking. Ze lijden alleen onder de schaduw van Lange en het feit dat ze te weinig focus hebben in hun collectie. Een waanzinnig aantal modellen en variaties geeft een onrustig beeld. Schieten met hagel totdat er iets blijft plakken. Hét model dat qua looks en afwerking met de grote broer kan wedijveren (panomatic lunar) is dan weer te dik. Die zou anders als warme broodjes gaan verwacht ik. Resale is ook niet over naar huis te schrijven, natuurlijk veroorzaakt door al het bovenstaande.

5 likes

Heel interessant leesvoer, bedankt!

1 like

Duidelijk! Ik vond ze gevoelsmatig al niet in het rijtje horen, maar prijstechnisch dus ook niet. Zit er dus echt een klasse boven.
Zou je ze dan meer kunnen vergelijken met JLC?

JLC vind ik echt een stap hoger weer. Met name de afwerking ven de uurwerken ligt gemiddeld genomen op een ander niveau.

2 likes

Ik denk dat ze beginnen op ongeveer hetzelfde niveau, maar dat JLC véél verder gaat naar mate de complexiteit toeneemt. GO doet niet aan minute repeaters, gyrotourbillons, sperical balance springs en dat soort ongein. Dat is echt de buitencategorie. Maar een JLC uit de “entry level” range!!! Zou het nog wel eens in details naast een GO willen zien… benieuwd wie er nou bovenuit springt.

2 likes

Redelijk vergelijkbaar, allebei machinaal afgewerkt.

4 likes

Ja dat bedoel ik, denk dat op dát niveau ze echt niet voor elkaar onder zullen doen.

Interessant! Geeft voor mij persoonlijk wel een soort “gevoel” wbt deze merken. Ik zou, gevoelsmatig, ook Breguet en Blancpain op, of net boven dit niveau plaatsen. Klopt dit wat jullie betreft, of zit ik dan mis?

2 likes

Blijft natuurlijk lastig, beetje appels met appels vergelijken maar dan een goudreinet tegen een golden delicious. Beide appels, maar toch net anders. Breguet zou ik niet met GO willen vergelijken, das voor mij toch echt wat méér qua merk en afwerking. Blancpain… tsja… beide merken hebben uitschieters naar boven maar de Fifthy Fathoms??? Is dat nou écht zo bijzonder??? Neuh, voor mij niet. Heel gaaf, don’t get me wrong, maar het blijft een toolhorloge dus dat kun je tegen een ander toolhorloge zetten en vergelijken. Ga je naar de Villeret collectie, heel ander type horloges dus ook heel ander verhaal.

1 like

Dit

Vind ik net iets fraaier dan

Eens dat JLC verder de hoogte in gaat en sla ik qua merkbeleving iets hoger aan.

5 likes

Die gaan juist weer erg ver. Neem een ‘simpele’ 5157 waarvan de kast helemaal met de hand wordt gedaan. Zo ook het uurwerk en dan de wijzerplaat,…

2 likes

Of het fraaier is, is natuurlijk aan ieder voor zich, maar deel in dit voorbeeld zeker je mening :grin:

Een panomatic is echter niet echt de instap GO. Er zit van alles in een lager segment wat iets minder afgewerkt is.

Je kunt natuurlijk altijd twee random modellen naast elkaar zetten…

Naar mijn idee heeft Zenith een flinke dip gehad in de jaren 90 en 00, net als UG, met het verschil dat Zenith deze dip wel overleefd heeft.

Zenith stond voor de quartz crisis stipt op een bij het aandragen van chronometer kwaliteit uurwerken bij COSC. Recent hebben ze er weer voor gekozen deze “heritage” te omarmen en ze zitten nu weer heftig in de uurwerk innovaties; zenith was een van de pioniers van silicone onderdelen b.v.
De nieuwe zenith Defy range is het product hiervan. Of deze recente ommeslag de merkbeleving weer omhoog kan stuwen…de tijd zal het leren :wink:
De nieuwe uurwerken zou ik persoonlijk in het rijtje met JLC willen scharen. Een blauwe zenith Defy (dus niet met opengewerkte dial…) zou ik zeker niet afslaan :heart_eyes:

1 like

Met name ook Theirry Nataf die zijn best heeft gedaan! :wink:

4 likes

Eh ja dat kan inderdaad. Maar dat heb ik niet gedaan. Zelfde prijsklasse, allebei een moonphase.

1 like

Aha, dank je wel! Dat is inderdaad toch wel next level.
Zou je Breguet dan op het niveau van AP, VC en PP kunnen scharen, of gaan die nog weer een stapje verder de hoogte in wbt afwerking etc.?

Weet iemand trouwens waar er meer over dit aspect van de hobby te vinden is? Ik vind het altijd razend interessant om serieuze vergelijkingen tussen verschillende merken en het gevoel daarbij te lezen, maar ik vind nooit zo veel. Wel individuele modellen, wat ook interessant is, maar nooit de complete portfolio zeg maar.

‘Niveau’ van een merk is altijd een lastige discussie. Gaat het om afwerking? Speelt accuraatheid een rol? Duurzaamheid?
Als die laatste twee aspecten van groot belang zijn, dan is Rolex bijvoorbeeld koning.

2 likes

Is inderdaad een discussie waar veel variabelen komen kijken. Daarom vind ik hem ook leuk…:wink:

In mijn ogen speelt Rolex bijvoorbeeld dus ook op een ander veld dan bv JLC.
Rolex maakt hele dure, maar vooral degelijke en betrouwbare gebruikshorloges. En concurreert daarbij bv met Omega of IWC. Die zou ik beoordelen op accuraatheid, krasbestendigheid, duurzaamheid etc.
Een andere categorie maakt mooie, bijna sieraadachtige horloges, die je op materiaalkeuze en afwerking beoordeelt. Bekendste zijn natuurlijk PP, VC en AP. Maar ook in mijn ogen JLC en bv Breguet en Cartier.

En er overlapt natuurlijk van alles, maar dat is juist leuk voor de discussie! :smiley:

2 likes