Zenith van een bekende.

Laatst viel me bij een goede bekende van me zijn horloge op. Het bleek deze Zenith te zijn onlangs verkregen uit een erfenis.
De gouden band had ie al verkocht en toen hij vertelde dat hij budget tekort kwam voor een nieuwe (voordelige) auto stelde ik al grappend voor om zijn Zenith over te nemen om de laatste paar honderd euro te overbruggen.

Lang verhaal iets langer; :wink:
Ik ben zelf vooral benieuwd of het servicen een iets minder geleefd horloge op kan leveren, vooral betreft de wijzers.
Vintage en historie vind ik leuk maar ben bepaald geen patina koning. :prince::grinning_face_with_smiling_eyes:

Daarnaast vraag ik me af wat dan een reële prijs zou zijn zonder elkaar tekort te doen. Wel beseffende dat dat miss niet een eenduidig antwoord zou zijn.

Hier wat vieze plaatjes;

2 likes

‘Een paar honderd euro’ zou ik er iig niet aan geven. Is het niet waard…

1 like

50 euro lijkt me nette prijs.

2 likes

Trainwreck. Wijzers zijn ooit door een “third party” zwart gelakt, en dat is gaan bladderen.

Uurwerk los verkopen - of zelfs in onderdelen - is het meest rendabel denk ik.

2 likes

Ahh dat is het dus. Ik zat er al zo naar te staren. Vond het te heftig (en onlogisch) om iets als tritium te zijn.

Ik vrees het dan ook. Wel jammer, voor hem en mij hoeft t niet rendabel te zijn maar voor mij moet t wel mooi worden en dat lijkt me moeilijk met een trainwreck. :grimacing::wink:

1 like

Heb het bij Klemann (die is toch dicht inmiddels) wel eens moeten doen, bij een nieuw horloge. Op verzoek van de klant. :frowning_face:

Met een viltstift. :roll_eyes:

2 likes

Brrr kon je door de tranen t horloge nog wel zien? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Heb er maar een half jaar gewerkt. :wink:

1 like

Dat verbaast me niet. :wink:

1 like

Was geen kwaaie vent. Maar - snel, snel, snel - altijd. Schijnt nog wel te werken, maar zonder de winkel.

1 like

Glaasje poetsen, kastje in ultrasoon, verf van wijzers afpeuteren en met wattenstaafje wijzerplaat beetje schoonmaken. Is dat niet voldoende?

2 likes

Tsja, om zoiets (door jou ik dit geval) te laten doen hoef je natuurlijk zeker geen kwaaie te zijn. Positief gezegd was de dienstbaarheid goed aanwezig. :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Oh dit klinkt wel leuk!
Ik heb zo al eens eerder een horloge compleet de afgrond in gewerkt. Misschien vindt ie het wel leuk om dat samen te doen. :joy:

Ai… zoiets moet wel met beleid. :joy:

Wijzertjes er af halen en in de rodico begraven. Pennehoutje schuin afsnijden en verf krabbelen maar (toevallig gister met roest gedaan). Tips voor het voorkomen van slopen van de kast moet je bij @Lexaf zijn. Die heeft flink ervaring in mooi poetsen.

1 like

Niet getreurd, ik zie al weer genoeg demotiverende woorden die Chinees zijn voor mij; :grimacing::joy:

3 likes

3 euro en een pak meel.

1 like

Ik gebruik em gelijk even om de verwachtingen te temperen. :sweat_smile:

1 like

Dat denk ik wel. Als je dat een beetje zorgvuldig doet weet je niet wat je ziet (in positieve zin) als je het horloge weer in elkaar zet en er een mooi bandje aan vast maakt.
Maar…

Daar zou ik wel heel erg mee oppassen! of nog liever: niet doen! Resultaat is meestal desastreus, tenzij je een echte ervaren expert bent in het restaureren van wijzerplaten. = vakwerk!
Service beurt (laten) uitvoeren van het uurwerkje zou overigens wel zinnig zijn. Dat zou eens wat meer kunnen kosten, maar ja voor een echte Zenith? Misschien wel de moeite waard.

Rodico:

Penhoutje:

image

Maar met een schuin afgesneden koffieroerhoutje kom je ook een heel eind.

Ook nodig: een tubetje Unipoets. Niet voor de wijzerplaat dus!!! Maar wel voor het kastje en het (plexi) glaasje.

image
2 likes

Ik heb net zo’n uurwerk opgeknapt. Volgens mij krijg je de verf met aceton wel van de wijzers. Uurwerk lijkt mij wel op te knappen maar pas op onderdelen zijn zeer duur voor vintage zenith. Onlangs voor Zenith 2532 een tiretteveer gezocht. Daar werd bijna €80 voor gevraagd.

2 likes

Ja dat volg ik wel! Ik ben vaak wel goed in alle spullen klaarzetten, spullen dr bij kopen en YouTube dr bij pakken. Vanaf daar echter gaat t vaak vrij snel bergafwaarts… :grimacing:

Bedankt voor de uitleg van de rodico en t penhoutje!

FTFY

Dát zie ik dan wel weer zitten!

Hmm ik begin toch weer wat voor t beurtje te voelen.
Begrijp wel dat de prijs nu “als is” iig weinig is?