Zet jij de tijd goed?

Dat is 0,13 sec per dag erg accuraat :slight_smile: Dus gewoon zonder timegrapher afgesteld? Maar gaf je echt maar een tikje met een tandenstoker tegen dat geval waar je het horloge kan stellen ?

En welke kastopener kun je het beste gebruiken?

1e model

2e model

Ik heb het 2e model maar ik vind het maar een *** ding. Heb geen ervaring met het 1e model.

En zo,n horlogebal krijg ik daar een skx mee open?

http://www.mooihorloge.nl/horlogebal-opblaaspomp.html zoiets dus

Hele kleine zitjes idd. Soms iets te ver en dan weer beetje terug, totdat ik juiste balans Had gevonden.

Ik had 1e type kastopener gebruikt. Maar nog steeds oppassen 'm et uitschieter. Was me ook een keer gebeurt.
Toen kwam ik op t praktische idee: als je er niet meer hoeft de zwemmen, zou ik em licht dichtdraaien met zo een plastic kastbal. Dan kun je em er ook weer mee open draaien. Wel zo handig dat je niet telkens zo een kastopener hoeft te gebruiken met kans op uitschieten.

Mijn ervaring Is van niet. Vermoed dat je een kastopener met van die pootjes nodig zult hebben.

Obsessief. … eerst kijken welke automaat stilstaat,
dan op het juiste moment bij een niet hacking het horloge op gang schudden zodat de secondes gelijk lopen met de radiocontrol, vervolgens onafhankelijk van de tijd om de pols en koffie zetten. daarna na de koffie de uren en minuten ook nog gelijk zetten. ( maar dat wordt wel eens vergeten )

Elk horloge (voor die dag) wordt 'smorgens gechecked met atoomtijd. Toen ik nog geen atoomklok in
huis had langs andere weg (45 jaren teruggaand in de tijd: iPhone app, pc met ā€œdagelijkse-synch-hackā€,
het piepje van het 7 uur signaal, de slingerklok van mijn vader die heel precies liep).

Een horloge vergeten om te doen is een concept wat ik absoluut niet kan begrijpen. Vergeet je ook wel eens
een sok? Of een broek?
Ik klink nu misschien als iemand die absoluut nooit iets niet vergeet, dat is onterecht, ik vergeet geregeld wat.
Een horloge omdoen is een van die dingen die geautomatiseerd zijn, daar heb je dan houvast aan :slight_smile:
Op werkdagen de avond van te voren checken.

Overigens voelt voor mij bewust rondlopen met een horloge wat geheel verkeerd staat een beetje als een volwassen man met een teddybeer.

Ik weet nu dus wel mooi dat hier de maandelijkse sirene-test 16 seconden te laat gestart is.

1 like

Haha! Ja dat doe ik ook. En dan het horloge met omzichtige bewegingen uit de kist pakken zodat hij niet voortijdig gaat lopen :slight_smile:

1 like

Mijn 1803 daydate draag ik niet regelmatig en het soms een enorm gedraai om de dag en datum goed te zetten. Soms pak ik daarom juist een andere om dat niet te hoeven doen :smile:

Mijn (automaat) horloge loopt ongeveer 3 a 5 seconden per 24 uur voor.

Ik zet 'm minimaal 1 x per week weer op de juiste tijd. Ik mag graag exact :wink: de tijd weten.

1 like

Ik ken tog geen klokkijke.

Soms doe ik snel een klokje om smorgens, en realiseer ik me savonds dat ik 'm nooit goedgezet heb gedurende de dag :confused:

Altijd een avond van tevoren als het geen quartz is.

Ik ben dus niet de enigste idioot hier. @Carpe_tempus @Hieronimus :smile:

2 likes

Daarom wordt mijn volgende aanwinst een quartz.
Niet te doen man om alle automaten (4) te dragen en om de 2 dagen in te stellen :smile:

Oke tnx !

Het voordeel van 1 (ƩƩn) automatisch horloge hebben is je hem niet elke dag opnieuw goed hoeft te zetten. Alleen heb ik er meer dan 1 en met mij waarschijnlijk het grootste gedeelte van het forum. Procentje of 99,99.

In de meeste gevallen draag ik een horloge echter langere periodes, dus pas bij een invalbeurt hoeft de atoomklok of G-shock dienst te doen om de automaat op de seconde gelijk te zetten. Een misser betekent een minuut wachten. :slight_smile:

En dan ook nog de minuten wijzer precies bij het begin van de index zetten… Zie af en toe horloge advertenties van topmerken waar dat niet is gebeurd :weary:

1 like

Bij veel automaten wel.
iig bij de SKX00. en monster, de Vostok’s ook.
ETA, Sellita hebben dit effect veel minder.

Als je de SKX niet meer kunt hacken als hij volledig is opgeladen
betekent dat het met de amplitude van de balans ( dit is ahw de
spierballen van het uurwerk ) dik in orde is :+1:

Hacken= kroon in positie 2 tegen de klok in draaien.
De secondewijzer komt dan stil te staan of loopt
soms zelfs achteruit.
Dit kan je het best doen als het uurwerk nog weinig
reserve heeft.

Grt.