Zeven horloges, één koffer: Twents meesterwerk kost bijna een half miljoen

Ik kan zo niet zien of dit al gepost is, ik vind het in ieder geval wel interessant genoeg om te delen…

https://www.tubantia.nl/oldenzaal/zeven-horloges-een-koffer-twents-meesterwerk-kost-bijna-een-half-miljoen~ae2e12bf/

2 likes

Ik ga niks lezen waar ik mezelf eerst voor moet aanmelden bij het plaatselijke sufferdje, waar dit artikel in geplaatst is. Bovendien is er zat te vinden, ook op het forum, over de Grönefeldjes.

5 likes

als je zoiets deelt is het wel fijn als het ook te lezen is, dit is 3 keer niets

1 like

Zeven horloges, één koffer: Twents meesterwerk kost bijna een half miljoen

Zeven horloges, één koffer en een prijskaartje van bijna een half miljoen euro. De broers Bart en Tim Grönefeld uit Oldenzaal presenteren volgende week in Genève een van hun meest ambitieuze projecten ooit: een unieke set horloges, geïnspireerd op de zeven zonden. „Dit is geen product, dit is een praatstuk.”

Engelbert Heideman

Engelbert Heideman

Verslaggever Oldenzaal

9 april 2026, 06:30

De set bestaat uit zeven mechanische horloges, elk gewijd aan een van de klassieke zonden als lust, vraatzucht en hoogmoed. De wijzerplaten zijn kunst, pure kunst. Samen liggen ze in een meter lange, speciaal gemaakte koffer. Even vasthouden in hun pand aan het Plechelmusplein mag, maar alleen met handschoentjes aan. „Alles is met de hand gemaakt. De wijzerplaten, dit is echt monnikenwerk”, zegt Bart (56).

De prijs: 497.000 euro. Exclusief btw. En daar blijft het bij. „We maken er maar één. Als er straks nog twee kopers komen, dan is dat jammer. Dit blijft uniek”, voegt Tim (54) toe.

Ronaldo als klant

Dat de Oldenzaalse horlogemakers ook bij de internationale elite in de smaak vallen, blijkt uit hun klantenkring. Zo kocht de wereldberoemde oud-voetballer Ronaldo, die in het begin van zijn carrière schitterde bij PSV, onlangs een horloge bij de broers. „Hij zou dit ook makkelijk kunnen betalen”, klinkt het nuchter uit de mond van Tim. Toch heeft een van de beste Braziliaanse voetballers ooit een ander model bij hen besteld. Voor een slordige 155.000 euro.

Iedereen zat in vijfsterrenhotels, wij lagen bij Kees in de woonkamer

Tim Grönefeld

Vier jaar werk

Het idee voor de set ontstond al in 2022, tijdens een horlogebeurs in Genève. Daar kruisten de Oldenzalers opnieuw het pad van hun goede vriend Kees Engelbarts, een Nederlandse meestergraveur die in Zwitserland woont. De samenwerking gaat al decennia terug. „Toen wij net begonnen, eind jaren 90, sliepen we bij hem op een luchtbedje in zijn appartement”, vertelt Tim. „Hotels konden we toen niet betalen. Iedereen zat in vijfsterrenhotels, wij lagen bij Kees in de woonkamer. Dat was altijd één groot feest.”

Beeldhouwen in witgoud

Die vriendschap leidde nu tot een bijzonder project. Engelbarts werkte een jaar lang aan de wijzerplaten van de horloges, gebaseerd op etsen van de 17e-eeuwse kunstenaar Jacques Callot. Die staan bekend om hun gedetailleerde en soms duistere verbeelding van menselijke zwaktes. „Hij heeft die tweedimensionale tekeningen omgezet in driedimensionale kunstwerkjes”, zegt Bart. „Het is eigenlijk beeldhouwen in witgoud. Als je één fout maakt, kun je opnieuw beginnen.”

Duiveltjes en details

De wijzerplaten zitten vol miniatuurscènes, met duiveltjes en expressieve gezichten. Soms moesten de makers improviseren. „We hebben nog geprobeerd om er een duiveltje uit een pilaar van de Plechelmusbasiliek in te verwerken”, zegt Tim. „Maar dat paste net niet. Dan moet je keuzes maken.” Het oorspronkelijke duiveltje komt terug op elk horloge.

De horloges hebben bewust dezelfde blauwe wijzers, die traditioneel met hitte zijn gekleurd. „Elke wijzerplaat een andere kleur geven? Nee, dat doen we niet. We houden vast aan klassieke technieken”, zegt Bart. „Deze horloges moeten over honderden jaren nog net zo zijn.”

‘Wie gaat dit kopen?’

De broers beseffen dat de set niet eenvoudig te verkopen zal zijn. „Wie koopt er nou in één keer zeven horloges?”, zegt Tim. „Dit vraagt een andere klant. Iemand die van kunst houdt, of van het excentrieke. Misschien een verzamelaar, misschien wel een groep.”

Toch maken ze zich daar niet al te druk om. Het project heeft ook een ander doel: zichtbaar blijven in de internationale horlogewereld. „Mensen verwachten dat wij elke paar jaar met iets bijzonders komen”, zegt Bart. „Hiermee blijven we in beeld.”

Komende week wél in hotel

Volgende week wordt de set gepresenteerd op de prestigieuze beurs Watches and Wonders in Genève. Dit keer slapen de broers niet meer op een luchtbedje. „Gelukkig kunnen we nu wel een hotel betalen”, zegt Tim lachend. Of de set daar direct verkocht wordt, is nog maar de vraag. Maar één ding weten de makers zeker: „Hier gaat over gepraat worden.”

De zeven horloges van Grönefeld in één beeld gevangen. Vanaf linksboven met de klok mee de zonden luiheid, hebzucht, vraatzucht, jaloezie, hoogmoed, lust en woede.

De zeven horloges van Grönefeld in één beeld gevangen. Vanaf linksboven met de klok mee de zonden luiheid, hebzucht, vraatzucht, jaloezie, hoogmoed, lust en woede. © Grönefeld Watches

Kees Engelbarts bezig met zijn 'monnikenwerk'.

Kees Engelbarts bezig met zijn ‘monnikenwerk’. © Grönefeld watches

De ‘Gula’ oftewel het horloge met de doodzonde vraatzucht.

De ‘Gula’ oftewel het horloge met de doodzonde vraatzucht. © Frans Nikkels Fotografie

De ‘Superbia’, oftewel de doodzonde hoogmoed of ijdelheid.

De ‘Superbia’, oftewel de doodzonde hoogmoed of ijdelheid. © Frans Nikkels Fotografie

De achterkant van de horloge.

De achterkant van de horloge. © Frans Nikkels Fotografie

15 likes

Now we’re talking. :ok_hand:

2 likes

Mag ik passen

4 likes

Dit trucje ken jij toch ook wel?

https://archive.ph/VTdvh

2 likes

Als in “overslaan”? Ik hoef ze ook niet hoor, ook niet gratis. :man_shrugging:

3 likes

Ziet er toch niet uit!

3 likes

Ik pas inderdaad :wink:

2 likes

Wel een heel “inclusieve” selectie van bandjes. :rainbow:

2 likes

Heb mij onlangs nog verbaasd over hoeveel collegas archive.ph niet konden…
Het is lang niet zo bekend als je denkt.

On topic; … Ik snap dit koffertje niet. Stel het hele bijbelse verhaal klopt. Hoe ga je verantwoorden dat je 0.5 miljoen uitgegeven hebt aan de 7 doodzondes?

2 likes

Gratis wel. Dan kies ik hebzucht en schuif ze meteen door🤣

De hoogmoed van Grönefeld spat er vanaf.

2 likes

Tja ik heb persoonlijk geen fijne ervaringen met ze. Dus ik bekijk alle berichtgeving over ze een beetje meewarig. Ik trek hun vakmanschap niet in twijfel, maar een woord zou een woord moeten zijn. Dat gold in elk geval een (hele) tijd terug in 1 op 1 contact niet.

Ben zelf officieel trouwens ook handgraveur, maar dit niveau van vakmanschap haal ik never-nooit. Ook daar wel echt petje af. Maar het ziet er gewoon niet uit IMO. Ze hoeven er gelukkig maar 1 set te schuiven.

1 like

Tja, ieder zijn meug. Het vakmanschap en het tot kunst verheven totaalobject, trek ik niet in twijfel. Ik vind het niet mooi.
Persoonlijk zou ik het de 8e Zonde vinden om deze set aan te schaffen! :rofl:

Wat een partij lelijkheid…het onderwerp is ook nogal twijfelachtig. Pak dan de zeven deugden als uitgangspunt…

Daarover is geen film met Brad Pitt gemaakt.

Ze maken mooier spul dan dit. Misschien krijgen ze het in Asië verkocht. Zou wel mooi zijn voor het merk.

Ik pas alvast voor 490.500 redenen.

3 likes

Tjeemig, lekker vriendelijke reactie. Ik neem aan dat je er van op de hoogte bent dat je niet alles op het forum hoeft te lezen? Net zoals je dan ook niet overal op hoeft te reageren?

En wie ben jij nu helemaal? :man_shrugging: Je had ook niet op mij hoeven reageren. Gotcha