Als newbie in de horloge wereld ben ik mijzelf natuurlijk aan het orienteren wat ik mooi vind, welke merken mij aanspreken, etc.
Als film liefhebber spreekt Hamilton mij daarom erg aan. De film geschiedenis die bij dit merk hoort raakt mij erg. Deze hele horloge reis is dan ook begonnen met de aankoop van mijn eerste Hamilton.
Echter als ik kijk naar wat voor merken telkens naar voren komen bij handelaren, doorverkopers, dan zit Hamilton daar niet vaak bij. Weinig investeringswaarde. Hamilton is dan misschien meer voor de echte liefhebber, niet voor de handelaar.
Hoe zit dit met andere merken. Welke merken zijn wel handelwaardig, en welke merken niet, maar meer alleen als persoonlijke verzameling?
Eigenlijk allemaal maar sommige merken of modellen zijn populair en dat bepaald de prijs/waarde.
Dat kan zomaar over zijn of zomaar beginnen, valt weinig over te zeggen uiteindelijk.
Welkom op HF Jaimie. Handelswaarde is een relatief begrip. Sommige merken/modellen kunnen een goede investering zijn. Maar, waarom koop je een horloge? Wellicht fijn wanneer je nieuwe aanschaf zijn waarde behoudt en misschien nog prettiger wanneer deze in waarde stijgt. Ik koop in elk geval geen horloges om die reden
Je moet naar Lil Kleine luisteren. Die weet er alles van.
Maar even serieus. Collectiewaardig is alles behalve modemerken en Chinese rommel van Ali. En zelfs dat is ok als je echt wil.
Zelf probeer ik te mikken op “Maisons” met een “Pedigree” omdat ik op dat vlak nu eenmaal een beetje bekakt ben. Het moet mooi zijn, en een interessant uurwerkje bevatten.
Ik ben hier zeker niet om te handelen, maar ik vind het wel het realiseren waard of je nou in de aankomende jaren duizenden euro’s in iets investeert dat keihard in waarde gaat dalen of minstens zijn waarde behoudt.
Met andere woorden, Hamilton koop ik nu puur omdat ik het merk geweldig vind. Maar zou ik een ander merk kopen van bijv 5000 euro omdat ik die op dat moment mooi vind? Dan zou ik dat eigenlijk alleen doen als ik weet dat de kans groot is dat de horloge over x aantal jaar minstens dat nog eens oplevert. Als die na 5 jaar ineens 500 euro waard is dan zou ik daar niet aan beginnen.
Ik probeer gewoon een beetje een helder beeld te krijgen hoe de merken een rol spelen in de horloge wereld.
Als je hier voor de handel zit, dan zou ik mij focussen op grote merken met een mooie geschiedenis.
Koop gebruikt, bij voorkeur vintage op een betrouwbare plek.
Open deur is Rolex.
Verder Omega, jaeger-LeCoultre, Zenith en niet te vergeten Girard-Perregaux.
Op bijna alles van Rolex en een handjevol modellen van andere merken na, schrijven alle horloges als een malle af wanneer je de volle mep betaald. Tweeedehands kopen of een aanbieding afwachten/uitonderhandelen scheelt iets, maar soms wil je gewoon een bepaald horloge snel in bezit hebben.
Czapek is aan een opmars bezig heb ik de indruk. Maar vooral de gelimiteerde versies.
In de Benelux wil je Grönefeld kopen. Verder weg Hajime Asaoka.
Iets zeldzamer van Tudor doet het ook niet slecht. Denk aan een keramische Black Bay Maar dat is mijns inziens vooral door mee te surfen op de Rolex Tsunami.
Koop gewoon wat je mooi en leuk vind om welke reden dan ook. Als je je zorgen maakt over waarde daling zou ik er niet zoveel geld aan uitgeven. Dure topklasse horloges moet je alleen kopen als je het geld ruim over hebt. In de prijsklasse tot €1000 is al zoveel moois te koop en dan hoef je je over waarde daling helemaal geen zorgen te maken. Gewoon genieten van dat horloge om je pols.
Als ik het goed begrepen heb is TS niet zo’n liefhebber maar wil hij eerder beleggen in horloges?
Dan kan kopen wat je leuk vindt verkeerd uitpakken.
Ik draag nu