Deze vraag werd in de 17de eeuw ook veel gesteld in de lage landen.
dat heb je niet goed begrepen.
Een horloge moet je niet kopen als investering. Slecht enkele merken of modellen schrijven weinig tot niets af, en dat is dan nog op korte termijn, op langere termijn schrijven deze meestal toch veel af.
De paar uitzonderingen die niet afschrijven of in waarde stijgen zijn nieuw heel moeilijk verkrijgbaar (ofwel door schaarste of weg gelegd voor de welstellende “liefhebber” ofwel slechts in zo’n beperkte oplage geproduceerd dat je simpelweg geluk moet hebben om er 1 te pakken te krijgen)
Ik denk dat dit het euvel is van internet/tekst dat ik verkeerd begrepen word.
Ik ben juist wel een liefhebber en koop daarom ook Hamilton zonder dat dit perse een goed investering is. Mijn plezier is het verzamelen van zoveel mogelijk Hamilton modellen die in films gebruikt zijn.
Omdat ik nieuw ben met deze horloge wereld wilde ik alleen een duidelijk beeld krijgen wat liefhebber merken en wat handel merken zijn.
Mócht in in de toekomst een hele mooie andere horloge zien dan een Hamilton, én het is een vrij groot bedrag, dán zou ik wel wat kennis willen hebben over de waardevastheid van dat merk. Dat kan ik alleen door te vragen wat de posities nu zijn van diverse merken.
Hoi Jaimie,
Zoals je al merkt is het hier zo dat als je het woord handel(aar) of waarde gebruikt dat dan heel veel mensen hier direct in de pen springen. Want je draagt een horloge toch voor de hobby!?!? wat maakt het dan uit dat je horloge na 2 jaar EUR 8000,- heeft afgeschreven?
maar je vraag is natuurlijk best wel legitiem. Als je een flinke investering doet in een horloge, ook al ben je niet van plan hem over twee jaar te verkopen, dan nog wil je weten wat je ongeveer mag verwachten.
mijn tip is. check chrono24. kijk wat de nieuwprijs is van een horloge en kijk dan op chrono wat horloges daar doen na x periode. Dat is best een leuk onderzoekje en na verloop van tijd kom je er een beetje achter of een horloge courant is of niet. dat is dan uiteraard geen garantie want de markt kan morgen instorten en dan is het voorlopig een heel stuk minder waard.
veel plezier met de hobby iig.
Dank je Rutger voor de moeite om mij te begrijpen en te reageren 
Ja, en die tulpenbollen zijn nu niks meer waard.
Duidelijk. Gewoon kopen die Hamilton als het jouw smaak is en de geschiedenis je aanspreekt. Dan heb je ook echt bewust voor een bepaald model gekozen. Ik zie dat veel modellen tussen de €500 en €1500 liggen nieuw. Daar zul je echt wel op afschrijven maar Hamilton blijft ook 2e hands best gewild dus als je er een beetje zuinig op bent is ie niet meteen waardeloos na een aantal jaar.
Kijk vooral in het blauwe gedeelte rond hier op het HF, regelmatig Hamilton in de aanbieding 2e hands…
dank je. ik zag daar idd al een hele mooie en heb gereageerd 
De voorloper van de Bitcoin en andere valuta met koersen gebaseerd op gebakken lucht.
Houd vooral die gedacht goed vast, kom ik zo op terug.
Welkom man! Welkom op het leukste meest diverse en informatieve forum van Nederland betreft Horloge LIEFHEBBERS !
Kom ik weer even terug naar je citaat, je bent newbie aka onbekend en zoekende.
Mooi dat zijn we allemaal ooit eens geweest en er is niets mis om je daar terdege van bewust te zijn, beter nog dat is lovenswaardig.
Je initiële post is derhalve misschien niet zo handig om direct over de geldelijke waarde van onze liefhebberij te beginnen.
Een hobby mag immers geld kosten en het is botweg niet chique (in welk hobby gebied dan ook) om direct over geld te beginnen laat staan in de context van geldelijk gewin (investeren).
Doet dat dan totaal niet ter zake vraag je jezelf misschien af, ja in zeker zin wel maar het heeft voor de liefhebbers (hee waar heb ik dat eerder getypt in dit bericht) zeker niet de prioriteit.
Neen het is een factor maar liever hebben wij het hier over horloge’s, de techniek, de verzamelingen, de geschiedenis etc. etc.
Net als gelijk iedere andere hobby.
Als metafoor zou je de hobby klassieke auto’s kunnen nemen. Daar kun je voor 5000 een oude eend (2cv) meedoen, maar ook met een klassieke Lambo van 1.000.000 of zelf meer. Voor de liefhebbers doet dat niet ter zake, het gaat om de liefde voor oude auto’s
Dit geldt ook voor horloge’s, gun jezelf de tijd om jezelf in te lezen alvorens tot aanschaf over te gaan, en mocht je snel wat willen aankopen zie dat dan als een uitgave voor je hobby, iets waar je plezier aan beleeft. Dat is wat anders dan iets waar je geld mee verdiend.
En zijn horloge’s dan een slechte investering, soms wel maar het hoeft niet echter daar kom je vanzelf achter. Want zoals met alle investeringen zul je eerst kennis van zaken moeten hebben alvorens je weloverwogen geld kunt inzetten.
Dat geldt voor aandelen, crypto, oude auto’s en ook horloges.
Doe je voordeel met alle kennis die al aanwezig is op dit forum, gebruik de zoekfunctie alles wat je ooit wilt weten en meer staat al hier op dit forum. Maar neem de tijd.
Je bent immers … een newbie 
Nogmaals welkom en veel plezier !
Thanks. Dan zit ik hier in ieder geval goed om mijn Hamilton liefhebberij volledig te botvieren. 
Zeker ! Tijd voor een plaatje van de mijne 
Te lui om hem even bij te zetten, komt zo uit mijn horlogedoos 
Maaruh dit is een mooi voorbeeld deze knapperd is mij gegund voor een zeer vriendelijke prijs in het blauwe gedeelte hier op het forum.
Hamilton is een prachtig merk met een mooie geschiedenis en maakt hele fijne degelijke horloges kun je geen miskoop aan doen.
GS is een beetje als de Chubby categorie op een van mijn favoriete sites: er zitten best mooie tussen, maar je moet wel echt een liefhebber zijn.
En nee, ik blink niet uit in metaforen. Maar dat wisten jullie al.
Hoi @jaimiepeeters een tip voor een goeie site zou watchcharts.com kunnen zijn. Daar is info te vinden over prijzen van horloges. Daar kijk ik om te vinden wat een nette used prijs voor een horloge is als ik iets overweeg aan te schaffen.
Naar mijn gevoel is er maar weinig dat meer waard wordt maar wel het een en ander dat redelijk waardevast is, helemaal als je het tweedehands kan aanschaffen.
Zou er zelf nooit rekening mee houden dat je er geld aan kan verdienen behalve als je een Rolex voor list-prijs kan krijgen maar dat is volgens mij niet echt heel makkelijk
en als dat wel zou zijn, zouden ze de re-sel waarde natuurlijk ook direct kwijt raken.
Denk ook dat dat is waarom er hier veel wordt getipt om lekker te kopen wat je leuk vind en daar van te genieten. Voor de gemiddelde persoon zal deze hobby alleen maar geld kosten en weinig opleveren 
Hoe zit dat trouwens met die Hamiltons in combinatie met filmgeschiedenis? Hoor ik graag meer over 
Ik geloof niet dat ik het beter uit had kunnen leggen 
Ik kende hem nog niet, maar ik zou de nadruk leggen op kunnen zijn als voorbeeld mijn Hamilton Khaki … nahja dan is de marge wel erg groot …
Horloges hoeven absoluut niet duur te zijn om hun waarde te houden, of zelfs te stijgen in waarde.
Deze kost tegenwoordig tweedehands meer dan de oorspronkelijke nieuwprijs :
Idem voor deze :

En er zijn horloges die ettelijke duizenden hebben gekost en vandaag nog een fractie ervan waard zijn, omdat smaken en voorkeuren veranderen.
Een paar mediafiguren die plots een bepaald merk of model dragen kan meteen de tweedehandswaarde doen stijgen…
Ik koop gewoon waar ik zin in heb, zoek naar een goede verhouding tussen de prijs en wat ik daarvoor krijg (degelijk gebouwd, mooi afgewerkt, betrouwbaar en precies binnenwerk, en leuk om naar te kijken
). Het merk op zich maakt me niets uit. Het is wel zo dat ik bij bepaalde merken gewoon meer horloges vind die me goed liggen.