Zijn jullie voorzichtig?

Mijn beide vintage horloges zijn niet waterdicht. De JLC Memovox is zelfs zo lek als een gieter, maar pretendeert ook niks. Er zitten letterlijk nul pakkingen in het horloge. Het windt daardoor wel enorm soepel op; je mist de weerstand van de kroonrubber, en het is nog een heel dunne opwindveer ook. De Eternamatic 1000 zou ik waterdicht kunnen krijgen met een nieuwe kroon. Maar de gesigneerde zit er nog op en dat vind ik net even belangrijker. :wink:

Ik houd dus zeer goed rekening met het weer, en ook met wat ik die dag ga doen. De JLC gaat bijvoorbeeld ook niet om op de fiets.

2 likes

bij vintage horloges heb je niet alleen te maken met pakkingen voor waterdichtheid, maar ook met plexiglas.

Het is best mogelijk dat er (bijna) onzichtbare barstjes in het plexi zitten, waardoor het horloge niet meer goed waterdicht is.

Ik draag mijn Rolex OP 1003 uit de jaren 60 vrij regelmatig en ben dan niet meer voorzichtig dan wanneer ik een nieuwer horloge draag. Met een nieuw horloge duik ik ook niet in het water en draag ik ook niet tijdens het werk (ik werk op boortorens, niet echt een ideale omgeving om je horloge te dragen).

In de tuin werken, handen wassen, sporten enz. doe ik wel gewoon met mijn vintage horloge aan de pols.

2 likes

Gewoon je gezond verstand gebruiken. Echt vintage is nooit echt waterdicht.

• Als ik een horloge om wil hebben tijdens het zwemmen, dan gebruik ik wel een modern horloge. Ik heb diverse horloges, die 20 bar moeten kunnen hebben. Zou meer dan genoeg zijn om mee te zwemmen. Aan duiken doe ik niet aan, hooguit snorkelen.
  • Voor sporadisch en zeer licht contact met water gebruik ik oude duikhorloges, daarmee zou ik gerust kunnen gaan zwemmen, alle pakkingen zijn vervangen en druk getest. maar die zien nooit veel meer water dan net het wateroppervlak en wat water bij het schoonmaken. Daar moeten ze wel tegen kunnen.
  • Verder mijd ik voor de rest van mijn horloges ieder contact met water. Mocht dat toch onverhoopt gebeuren, dan leg ik ze in een schaal met droge rijst om het vocht er weer uit te trekken. En daar mag die dan best wel een tijdje liggen. Het is niet, dat ik gebrek heb aan horloges… :innocent:
3 likes

Ik ben zeker voorzichtig met mijn oude beestjes (Seiko 6138, 6139, 7015 en 7017)
Bij handen wassen doe ik ze niet af, maar neem ze b.v. niet mee de douche in.
Natuurlijk ook niet mee zwemmen.

Als ik weet dat ik het water in ga draag ik mijn normale Seiko 5.
Die is redelijk nieuw en makkelijk vervangbaar (En minder duur :smiley:)

1 like

Ik douche nooit met een horloge.

3 likes

Mijn 1979 Komandirskie wil je even spreken.

Verder is gezond verstand inderdaad de enige zinnige factor. :smile:

2 likes

Ik heb m’n vintage ploprof laten servicen bij Ferrie. Van dat horloge zou je als leek misschien verwachten dat het dan weer netjes waterdicht zou zijn. Toch zei Ferrie: mee uitkijken. O-ringen etc. zijn dan weliswaar vervangen, maar miniscule vervormingen, krasjes, corrosie etc. aan de kast kunnen volgens hem toch het hele verhaal compromitteren.

Zijn advies was: handen wassen kan prima (dep ook je horloge af) en onder een mouw buiten in de regen. Maar nooit meer mee zwemmen, duiken, badderen, douchen of andere vormen van direct contact met water.

Lang verhaal kort: ik luister graag naar mensen die er meer verstand van hebben dan ik.

3 likes

Ik draag ze gewoon op de motor, maar alleen als het geen tyfusweer is. Bij koken doe ik ze ook niet af.

1 like

Het hangt natuurlijk ook van het prijsniveau af. Een horloge van enkele honderden euro’s is een ander verhaal dan een horloge van duizenden of tienduizenden euro’s.

2 likes

Heel nieuw horloge was logisch geweest.

2 likes

Eens, maar de kast had t serienummer en was onbeschadigd.

Men was een pakking vergeten…

1 like

Na een gezellig etentje met voldoende wijn, fietste ik in de regen naar huis. Dat vond mijn oude Oris niet fijn en loopt daarna niet meer goed. Kwam ik na een tijdje pas achter…

1 like

Ik ben sinds 2 jaar voorzichtig. In coronatijd een zwembad in de tuin gehad voor de kinderen. Ik vergat dat ik mijn vintage Seamaster de Ville om had toen ik in het water sprong. Schrok me wezenloos toen ik mijn horloge om mijn pols zag. 🫣 Gelukkig, dacht ik nog, het is een seamaster, die kan wel tegen plons water. Nope. Direct druppels en condens 🄹

2 likes

En is het nog goedgekomen, of moest het horloge naar de horlogemaker?

Kast geopend en laten drogen. Liep daarna weer als een zonnetje.

1 like

Ik ben blij!

1 like

Voorzichtig maar niet overdreven. Afhankelijk van de waarde, was ik mijn handen gewoon en draag ze met vochtig weer. Ik zit dan wel het merendeel in de auto of op kantoor, dus het valt allemaal mee. Neem ik hiermee het risico voor roestvorming? Jazeker. Maar het is een ā€œcalculated riskā€.

Kostbare vintage zonder nieuwe pakkingen draag ik alleen bij goed weer en doe ik af bij het handenwassen, koken etc.

Dus afhankelijk van de waarde, vertrouwen in de pakkingen en het materiaal van de wijzerplaat. Betreft het bijv. een niet onderhouden vintage met veel vochtgevoelige lume en zwakke plekken in de vernis laag? Dan doe ik hem af bij enige kans van vocht. Het is als een spectrum, waarbij de uiterste andere kant van het spectrum een no lume, onderhouden vintage met nieuwe pakkingen en kroon zou zijn. Die draag ik zonder nadenken.

2 likes

Top info, bedankt.

Ik ken mensen die een speciaal douchehorloge hebben.

2 likes