Pseiko’s

Ik ken mensen die een speciaal douchehorloge hebben.
Ik kende iemand die een speciale stropdas had om mee in de tuin te werken. Echt waar.

l zal ik niet gaan golfen met vintage (of enig horloge)
Ik zou per definitie niet gaan golfen…
Met oud spul pas ik wel op, handenwassen doe ik wel, maar bij bv de keuken soppen gaan ze af, en bv niet op zomerse dagen om.

niet op zomerse dagen om.
Mag ik vragen waarom dan niet? Ik dacht dan juist wel.

Mag ik vragen waarom dan niet
Als Nederlander met roots uit Nederlands Indië en new guinea, is dit voor mij geen probleem. Ik zweet niet in de Nederlandse zomers . Maar sommige mensen zweten dikke druppels in de paar zonnige dagen die dit kikkerlandje te bieden heeft. Ik verbaas me nog altijd over de zeik natte shirts, handen en stromende zweet riviertjes op de voorhoofden van sommige mensen.
Zweet is vocht en nogal zoutig, met daarbij dat zweet bij mensen kan verschillen in de hoeveelheid van bepaalde stoffen.
Het zout en andere stoffen zorgen voor meer corrosie van metaal en pakkingen. Hierdoor bij vintage een dingetje.
Zelf, veeg ik een caseback, bandje en lugs na een dag dragen altijd af met een licht vochtige doek of een drupje alcohol. Dit, daar ik door import uit japan weet hoeveel meuk er op horloges kan verzamelen. Zelfs als het van mijzelf is, vind ik dit goor en hygiëne belangrijk.
Als je nu ook zo’n zweter bent en je horlogeband aan de onderkant lekker nat en plakkerig is op een zonnige dag, draag dan een goed geserviced horloge of een nieuwe.
Hier had ik ook niet aan gedacht. Bedankt voor de tip.
Nee, niet echt. Draag mn vintage horloges niet met zwemmen, douchen, slapen of sporten (ok, is wel eens fout gegaan). Maar op het weer let ik niet echt.
Nou zijn die van mij niet zulke dure aankopen geweest. En blijkt bij mij de kans groter dat ik het glaasje sloop (deurpost) dan water in mn schoenpoetsdoosjes krijg.
Ik ben eigenlijk met al mijn spullen wel voorzichtig. Dingen hoeven voor mij gewoon niet stuk. Slijtage hoort erbij. Maar een beetje voorzichtig met je spullen omgaan vind ik gewoon niet meer dan normaal. Mijn vintage horloges draag ik maar heel af en toe en zeker niet in situaties waarin ze nat kunnen worden of met sporten of klussen ofzo. Nou ja, dat dus.
Vooropgesteld dat ik al mijn horloges op tijd voorzie van een servicebeurt, durf ik te stellen dat ik wel eens vergeet dat ik een vintage horloge draag.
- Houten palen in de grond slaan; oeps schokbestendigheid
- Aan een auto aan het sleutelen: opgepast olie loopt over mijn arm
Hoewel het laatste niet vaak voorkomt, vergeet ik het ook daar:
- fietsend in de regen; waterdichtheid van het horloge?
Ik doe het allemaal en gelukkig gaat het nog best goed haha
Edit: zwemmen, sporten en douchen doe ik met geen van mijn horloges… Of ze moeten wel heel erg nieuw en waterbestendig zijn

Afhankelijk van de waarde, was ik mijn handen gewoon
Uhm… Reminder to myself; schud geen handen met Nash als hij een duur horloge draagt
Serieus; wisten jullie dat geen enkel vierkant sierraad waterdicht te maken is? Dus ook die vierkante Monaco’s: niet mee in het water springen.
Een ronde pakking van een horloge drukt zichzelf gelijkmatig naar buiten als de deksel wordt dichtgemaakt. Bij een vierkante zijn te allen tijde verschillende drukpunten en dat schijnt het lastig te maken…

Uhm… Reminder to myself; schud geen handen met Nash als hij een duur horloge draagt
. Ik doe hem af en was mijn handen natuurlijk. Wel niet het horloge bepotelen. Want… Die is afgedaan voor het wassen
.

Serieus; wisten jullie dat geen enkel vierkant sierraad waterdicht te maken is? Dus ook die vierkante Monaco’s: niet mee in het water springen
Huh?
Het eerste waterdichte Omega horloge was de Marine, met vierkante kast.
Je moet slim werken, maar vierkant is prima waterdicht te maken. Bijvoorbeeld door met een moncoque te werken met een rubber pakking onder het glas. Druk op het glas perst de pakking tussen glas en kast aan en verhoogt de waterdichtheid.