Op een buitenlands horlogeforum liep ik tegen het volgende opmerkelijke feit aan;
In diverse landen uit andere werelddelen deelt men het idee dat de hedendaagse jeugd niet of nauwelijks meer horloges draagt. De mobiele telefoon zou hier de oorzaak van zijn. Zelf heb ik hier nog nooit op gelet en heb dus werkelijk geen idee. Ik weet überhaupt niet hoe populair horloges bij de jeugd zijn/waren. Indien echter deze trend zich werkelijk wereldwijd voordoet, dan zal de horlogebranche op termijn moeilijke tijden tegemoet gaan.
Veel leeftijdsgenoten van mij (+/- 20) nemen genoegen met een klokje op hun telefoon.
En de meeste (90%) weten niet wat een mechanisch horloge is!
Toch dragen veel jongeren een horloge, maar dan gaan ze puur en alleen op de ‘looks’ af. Ze batalen met gemak €200,- voor horloges met een quartz uurwerkje. De zogenaamde mode-horloges. Dat vind ik enorm zonde als ik dan na ga wat voor moois je daar voor kunt krijgen (mechanisch).
De mechanische horloges zijn nu wel met een flinke comeback bezig. De grootste modemerken komen nu ook met dit soort horloges.
Het probleem is echter dat de mensen er niet mee om kunnen gaan.
Denk aan;
Voorzichtig behandelen van mechanische horloges
te langzaam/snel lopen ervan
stil staan van horologes
Daar heeft men op vandaag minder begrip voor.
Maar ik heb toch al verschillende vrienden weten te overtuigen dat er niets mooier is dan een mechanisch horloge.
Iedereen lacht met mij en mijn horloges. 'Waarom een horloge kopen van zo ‘veel’ (niet wetend wat veel is) geld, je gsm/mobiel geeft toch ook de tijd aan!'
De dag nadien was er stilte toen ze hadden opgezocht wat een Breitling kost >X
Daarnaast merk ik op dat de mensen waar ik het meest mee om ga wel een horloge dragen.
Kinderen uit mijn klas (13-16 jr) vinden 't echt belachelijk dat ik 5 horloges heb.
Ze blijven er maar op hameren lol
Maar een superchique telefoon van 900 euro is geen probleem (mede doordat ze die verwend krijgen door hun oudertjes :-/)
EDIT : Oh ja een jongen uit m’n klas heeft een Diesel modehorloge (blèrgh) en eentje heeft een turkse Breitling die hij nooit draagt ^^
Misschien loopt de jeugd meer warm voor hybride horloges (Seiko spring-drive, kinetic, Tissot T-Touch, Citizen eco-drive enz). hebben ze toch een stukje elektronica en mechanisch om hun pols. En als het kan ook nog een telefoon erin geïntegreerd;)
dat veel jongeren horloges dragen die in de mode zijn en niet een klokkie kiezen die zelf heel echt apart en mooi vinden. Natuurlijk heeft dat te maken met ‘maturity’ of niet, verstand komt immers met de jaren. Als ik een jongere zie met een Seiko duiker of een knap niet alledaags dresshorloge dan denk ik: zo, die heeft een eigen uitgesproken smaak, lak aan modegrillen, byzonder zijn zonder apart te willen zijn en zonder de massa achterna te lopen. Dat vind ik coole jongeren.
dat veel jongeren horloges dragen die in de mode
zijn en niet een klokkie kiezen die zelf heel echt
apart en mooi vinden. Natuurlijk heeft dat te
maken met ‘maturity’ of niet, verstand komt immers
met de jaren. Als ik een jongere zie met een Seiko
duiker of een knap niet alledaags dresshorloge dan
denk ik: zo, die heeft een eigen uitgesproken
smaak, lak aan modegrillen, byzonder zijn zonder
apart te willen zijn en zonder de massa achterna
te lopen. Dat vind ik coole jongeren.
Toch dragen veel jongeren een horloge, maar dan
gaan ze puur en alleen op de ‘looks’ af. Ze
batalen met gemak €200,- voor horloges met een
quartz uurwerkje. De zogenaamde mode-horloges. Dat
vind ik enorm zonde als ik dan na ga wat voor
moois je daar voor kunt krijgen (mechanisch).
Beetje onzin met hoofdletter O…
Veel Dure klokken bedienen zich van een quarts uurwerk… mocht je niet weten welke dan som ik je die wel op als nodig.
Modeklokken zijn niets minder of meer dan duurdere broeders…ook zitten bij de "modeklokken "zoals ze genoemd worden heel veel originele modellen bij en hebben ze een eigen lijn ipv het standaard rolex modelletje…we kunnen wel stellen dat de ontwerpers van rolex breitling en cartier zich kunnen scharen onder de meest luie…net zoals porsche design… ze noemen het nieuw maar ik kan het niet ontdekken.
Mijn voorkeur is automaat of kinetic maar heb zelf ook nog een betrouwbare Fossil quarts die altijd loopt en nog precies ook.
Kinetic is een gewoon een quartsklokje dus met een rotor die opladen van de accu mogelijk maakt…is dat ook niet goed of minderwaardig?
Ik vind de klok mooi en of het dan quarts auto of kineet of ecodrive is zal mij een bal wezen.Als het klokje maar doet wat ik er van verwacht.
M’n twee jongens (20 en 23) dragen niets, m’n dochter wel (mode horloge natuurlijk), d’r vriend ook, m’n vrouw weer niet (“Ze gaan toch altijd met een paar dagen stuk”). En ik? Nou vul zelf maar in:D
Mijn zoon (22j) droeg hélemaal geen horloge tot vorig jaar (was absoluut niet nodig, wegens gsm-tijd en die verzamelende papa…tja… gewoonweg “belachelijk” 8-)).
Tot ik een “buitenmaatse” PVD Parnis (50 mm zonder kroon) voor een prikje via ebay kocht…Had een prachtig afgewerkt werkje met decoratieve zwanenhals-regeling , geblauwde vijsjes, geslepen bruggen en glazen achterkant… maar…
Wegens de grootte, niks voor mij en dus…
Toen hij dàt werkje zag tikken…zag ik een “coole” maar vooral “geïnteresseerde” blik en sindsdien zijn ze onafscheidelijk geworden (en heb ik al drie dergelijke horloges moeten bestellen voor z’n vrienden… )
Ze zijn er allemaal dol én fier op. Want niet enkel “anders”, maar vooral “mechanisch” en dus “speciaal” !
En het verschaft hen blijkbaar telkens weer een gespreksonderwerp over iets “niet-alledaags” met andere vrienden/vriendinnen…
Er zijn dus weer vier jonge gasten bijgekomen die de micro-mechaniek genegen zijn.
En, “van het één komt het ander” zoals we hier zeggen.
In mijn directe omgeving draagt iedereen een horloge, maar niemand snapt echt waarom het voor mij mechanisch moet zijn.
Ze vinden het wel leuk en interessant, maar zien het nut er niet van in; immers, een batterijtje blijft altijd lopen en hoef je niet iedere keer op te winden of goed te zetten.
Maar vooral op internetfora lees ik inderdaad de stelling dat horloge’s achterhaald zijn. In mijn directe omgeving merk ik deze gedachte (nog) niet.
En om even een eerdere reactie aan te halen:
Wat zou je denken als die jongere 2 horloge’s (geen stationsklokken dus!!) om zou hebben, type dresshorloge. Is dat ook nog cool? Het is wel pro-WIS.