Zilveren Tudor verkleurt al na een maand!

De mijne heeft inmiddels toch redelijk wat schuimkoppen getrotseerd bij een Zuidwester. Het is waar de golven te hoog werden en deze een kopje onder water pakte om af te wassen waar de Toolwatch echt tot zijn recht kwam.

4 likes

Niet iedereen verzamelt Safe Queens. Toegegeven ik duik niet maar mijn Pelagos heeft ook wel wat te verduren gekregen. Een beetje zout water is dan nog het minst.

1 like

Rhodium is om meer glans te krijgen, als dat eraf is dan zou de natuurlijke kleur van palladium meer te zien zijn.

Absoluut.

En dan met name 18/10.
Om de zoveel tijd zie je ook de oplichting met pannensets en besteksets in de media verschijnen die wel zo aangeboden worden maar geen 18/10 zijn.

Gemaakt van 904L ?
316L kan namelijk niet zo goed tegen chloride in water.

1 like

Nu spring ik al jaren in zeewater, zoetwater en bij gelegenheid het zwembad met mijn Squale van 316L, en dat ding heeft geen krimp.

Ik maak mij daar niet zo’n zorgen om.

2 likes

Mijn ervaring dat witgoud dan er gelig uitziet.

Bij massief witgoud zou dat niet zo zijn.
Massief zie je vaak enkel bij sieraden die in 1 kleur zijn gemaakt.

En als het opgelegd is, zoals bij mijn armband, dan is de vraag hoe dik die laag is.
Bij het contact met de andere schakels zie je het gelige door slijtage heen.

316 , ga al jaren in chloor en zeewater .Nooit iets gemerkt .

2 likes

Hebben die marketing boys bij Rolex weer mooi voor mekaar gekregen :grimacing:

1 like

:thinking: of was het dan 304 staal

1 like

Thanks @Chillekasper, deze kan nu meteen van mijn lijstje af :joy:

2 likes

Je hoeft mij niet te bedanken. Het is niet mijn video. Ik was er ook niet actief naar op zoek. Kwam alleen maar tegen omdat YouTube mij dit heeft aanbevolen.

1 like

Palladium en rhodium horen in een uitlaat katalysator, niet in een horloge :triumph:

1 like

Merk op dat je dan ook onderscheid moet maken tussen 304 enerzijds en 304L anderzijds.

Dat zie je ook bij 316 en 904. L staat voor low carbon, wat de mechanische eigenschappen wat verzwakt, maar wat corrosie-bestendigheid ten goede komt.

Overigens zeggen ze bij strapcode dat 904L zoveel duurder is, maar ik vind de prijs-per-ton verschillen voor rollen ruw staal niet bijster stratosferisch.

Maar goed, het is altijd een balans tussen niet te veel nikkel (corrosie bestendig, maar allergeen) en niet te veel carbon (levert hardheid, maar is minder corrosie bestendig) een dat het uiteindelijke temperen.

1 like

Ik denk dat 904 reactiever is dan 316L

1 like

Geen flauw idee. Ik heb met geen enkel horloge al last gehad, 904L, 316L of god weet wat het allemaal was :sweat_smile:

1 like

Met zilver, daarentegen, kun je krassen en gedonder verwachten.

Ik vind die Tudor prachtig, maar zou hem nooit kopen. Echt heel mooi.

1 like

Idem. Leuk om te zien maar niet om te hebben, vrees ik.

1 like

Heeft niks te maken met massief, maar wel met de gebruikte legering voor het witgoud, en of het witgoud is gerhodineerd. Meeste 14k en 18k witgoud legeringen hebben een lichtgelige gloed en worden om die reden gerhodineerd. Rhodium (een edelmetaal uit de platinagroep) heeft een mooie witte gloed en is harder. Zilver kan ook gerhodineerd worden. En witgoud zonder gelige gloed zijn legeringen met een bijzet van palladium (ook metaal uit de platinagroep). Dit witgoud is veel grijzer. Jouw armband (mooi exemplaar btw) heeft gerhodineerde witgouden schakels, daardoor is het kleurcontrast sterker.

3 likes

Om even weer terug te komen op het verkleuren van zilver (Ag=argentum).

In mijn werkzaam leven heb ik jaren in de chemie gewerkt. Bij een van de fabrieken werd zeer zuivere zilver gebruikt als katalysator. Een katalysator versnelt de reactie in een chemisch proces maar verandert daardoor niet. In een reactor werd een grote heveelheid (300 kg) zilvergranulaat aangebracht. Deze zilverdeeltjes werden zodanig gefabrieceerd dat er een groot oppervalk ontstond.
Er werden 5 verschillende groottes gebruikt. Als deze laag zilver na maanden productie weer werd verweiderd zag je een mooie egale witte laag zilver.

Maar na weer een nieuwe opstart van de fabriek met een nieuwe laag zilver zagen we na enkele dagen vlekken van een bruine verkleuring van 10-20 vierkante centimeter (op een totaal oppervlak van ± 4.5 mÂČ). Er werd over nagedacht waar dat nu vandaan kon komen. Al gauw ging de gedacht uit naar een vervuiling door copaslib (een koperhoudende smeermiddel), dit is een middel die gebruikt wordt op draadeindes en moeren die hoge temperaturen ondergaan.
De reactor werd geopend en er werd een monster van de verkleuring genomen. Maar er werd
geen koper aangetoond. Ook andere metalen werden niet aangetoond.

Ook de zilveren munten die de laatste jaren geslagen worden vertonen deze verkleuring al vrij snel.

6 likes

Witgoud is zover ik weet altijd een mix van goud met nog een metaal soort waardoor hij er iets witter uit ziet. Maar omdat goud er gelig uitziet heeft dit eigenlijk toch wel een gelige gloed. Het blijft namelijk gewoon een mix.