Inderdaad! Dit dus!
Ik heb ook mijn vraagtekens bij zilver voor een horloge,… maar ik heb nog meer vraagtekens bij youtubers. De eerste die meld dat zijn zilveren tudor verkleurd verdient dikke duiten. Ik zie hem er zo voor aan dat hij het een handje geholpen heeft.
Wat bedoel je? Verf, stift of kleurstof?
Even OT maar, is dat niet het doel van bronsen horloges en nu dus zilver, dat er snel patina op vormt?!
Bij brons ja. Bij zilver weet ik niet
En het was in beide gevallen puur zilver, of toch een legering?
Bij brons heb je de keuze of je het patina weg haalt met, als ik het me goed herinner, citroensap of koperpoets. Zelf heb ik het alleen bespoedigd door een bronzen horloge boven een pannetje azijn op het vuur te zetten, maar het laat zich poetsen.
Zilver ook. De vraag is alleen wat er van je geborstelde kast en je overgangen over blijft.
Is er een chemische oplossing, @Inca?
Wat een gure Harrie.
Of een andere manier.
Begrijp me niet verkeerd. Ik ken die YT ster verder niet. Maar tudor maakt een kast van zilverlegering speciaal om het verkleuren tegen te gaan. En het kan best dat tudor overdrijft of een fout heeft gemaakt. Maar YTers die aankomen met “mijn horloge is verkleurd”, ja ja. En je heb nu top inkomsten met het aantal views.
Er zijn bedrijven die vliegtuigen die niet meer kunnen vliegen verhuren aan YT, IG en TikTok sterren zodat zij net kunnen doen alsof ze met een prive jet vliegen. Dan zullen er ook aardig wat zijn die expres hun zilveren niet verkleurende tudor proberen te laten verkleuren.
Tudor had toch juist een legering die verkleuren tegen zou gaan. Dan lijkt het mij niet de bedoeling. Al zal het er wel op neerkomen dat als Tudor zegt “tegen gaan” ze bedoelen dat het minder snel gaat en er in de kleine lettertjes staat dat verkleuren onvermijdelijk is.
Ik heb nog een Certina silverline. Wordt zwart. Kan dat poetsen. Ik vind de Tudor echt heel mooi. Wel jammer van de verkleuring. Voor mij wel een deal breaker.
WAT EEN RAMP!!!
gelukkig is het vice versa en maar een tudor…
breng m gewoon naar mijn moeder, die poets al haar en ons zilver
Blijkbaar niet.
Tenzij je gelijk hebt en de YTer ermee heeft gerommeld. Dat is natuurlijk wel een beschuldiging. Mij lijkt het waarschijnlijk dat het gewoon verkleurd is omdat het horloge van Zilver gemaakt is.
Met de dingen die ik in staalbouw ben tegengekomen is dat RVS A2/304 niet in chloorrijke omgevingen gebruikt mag worden en dat daar of RVS A4/3016 toegepast wordt, of thermisch verzinkte bouten.
304 was bij ons ook wel “roestvrij staal voor binnen”.
Nee, bij het verhaal over de fabriek gaat (draait nog steeds) het om puur zilver. Verontreinigingen werken anti-katalytisch.
Bij de huidige zilveren munten gaat het om 92.5 gew.% aan zilver.
Bij het reinigen met azijnzuur, maar ook bij zwaardere oplosmiddelen, zal in eerste instantie bij een geborsteld oppervlak over het gehele oppervlak eenzelfde laag weggenomen wprden. Maar de ‘scherpe’ kantjes gaan er wel af.
Ik heb de oorzaak en de oplossing voor deze vlekken niet meegekregen. Ook niet van de leverancier die de oude zilver regenereerde. Bij munten begin je niet te poetsen of een of andere oplossing te gebruiken.
Gast. Dit is gewoon een obscure horlogenerd met 1400 volgers en een video die nu 25K keer bekeken is. Ik denk niet dat het financieel voor hem uit kan om die Tudor te verneuken voor die schamele kijkcijfers.
Het blijft 92,5% zuiver sterling zilver. Dat kun je mengen met aluminium om nikkel-gevoeligheid de pas af te snijden, maar het gaat verkleuren en het blijft boterzacht.
There is no conspiracy.
Zilver kan ook heel goed verkleuren door medicijngebruik. Mijn oma, god hebbe haar ziel, had medicijnen tegen ernstige hoge bloed druk. Zij kon geen zilveren sieraden dragen om die reden.
Gaat het hier om een horloge hobby of om een investeringsobject?
Investeren natuurlijk, welke klapjosti wil nou een zilver horloge
Vet.