Zeker de VHP van Longines zou wel eens in een mooiere kast mogen
Wist dat hij bestond de Z-33… en dat was het zeg maar…
Echter, nu ik hem weer zo zie en even op het model google en de (alle!) functies zie en nog wat filmpjes kijk: idd een leuke aanvulling op een collectie!!
Ja hij is echt cool! Zelf ben ik gecharmeerd van de dag en week functie En het draagcomfort
Je ziet ze alleen helaas nagenoeg nooit in real life bij AD’s (commercieel gezien ook wel begrijpelijk maargoed).
Die is dan ook echt gaaf!
Wat erger is… Ook gewoon niet waar. Dat ze de Astron afserveren als “niet luxe”, prima. Maar dat ze dan de Cartier als “de eerste luxe horloges met solar” noemen is natuurlijk kolder van de bovenste plank. Citizen had de Chronomasters uit de “The Citizen” serie al, maar ze hadden ook 0100 aangedreven horloges die voor 7.000 tot 16.000 Euro over de toonbank moesten, ruim twee jaar voor Cartier eens wakker werd:
https://www.citizenwatch-global.com/news/2019/20190320-1/index.html
Als een 18 karaat witgouden horloge van 16.000 Euro met een alligator-lederen band met witgouden gesp geen luxe is… Tja.
Mijn eerste gedachte was ‘nee’, maar aan de andere kant vind ik high-end quartz echt heel tof en ik zou het wel een mooie ontwikkeling vinden als high-end quartz hierdoor een impuls zou krijgen.
Ik denk dat er weinig af te dingen valt op wat Citizen vooral in het hoge(re) segment doet met door zonne-energie aangedreven uurwerken, maar dat betekent voor mij niet automatisch dat er geen ruimte is bij de traditionele Zwitserse merken. Als je de vergelijking maakt met auto’s hebben de Japanse merken super innovatieve dingen gedaan met hybride, terwijl een merk als Porsche er een eigen invulling aan geeft en ook gewoon iets heel gaafs maakt.
Ik denk dat buiten Citizen in het hogere segment, de nadruk bij solar nog teveel op goedkopere horloges licht. Als een merk als Breitling een HAQ thermisch gecompenseerd uurwerk op zonne-energie zou gebruiken, in een dunne monobloc kast (hoeft toch nooit open) met een service interval van -zeg- 50 jaar, dan zullen daar echt wel veel mensen enthousiast over zijn schat ik in.
Tot die tijd doe ik het nog met mijn bescheiden Eco-Drive