Zitten we hier op te wachten?

Solar horloges kan ik altijd maar moeilijk begrijpen. Een horloge batterij kost vrij weinig, is makkelijk te wisselen en je kan er jaren mee vooruit. Ook hoef je geen concessies te doen met het matriaal van de wijzerplaat.

1 like

Ben niet per se tegen quartz want ik heb er zelf ook Ć©Ć©n van Tissot die erg nauwkeurig loopt vergeleken met elke automaat. Maar alleen al die seconde wijzer die per 1 seconde tikt is onrustig om naar te kijken en het tikt ook niet mooi.

Geef mij maar een automaatā€¦

Als Omega of Longines een ā€œhigh accuracy quartzā€ horloge op lichtenergie zouden introduceren, zou ik zeker geĆÆnteresseerd zijn. Nu zijn de Japanners (Seiko Astron, Citizen Chronomaster) dominant in dat segment. Niets mis mee, maar ik zou ook graag een nieuwe solar VHP of Speedmaster willen zien.

Aan de andere kant, ik denk dat het een niche binnen een niche zou zijn, dus ik weet niet of er veel animo zou zijn. Bovendien hebben zonnecellen en accuā€™s een beperkte levensduur (max. 50 jaar?) dus een erfstuk wordt het niet.

1 like

Bij de horloges die erin slagen om elke seconde precies op de indices te tikken, kan ik daar tijden naar kijken. Alles zoā€™n beetje er tussenin is niet erg interessant inderdaad.

Johan01 schrijft dat de levensduur 50 jaar zou (kunnen) zijn. Dit lijkt mij erg lang. Als je bijv. een seiko astron koopt en je leeftijd is middelbaar doe je er zelf de rest van je leven mee. Lijkt mij wel als je iets aan zoā€™n horloge krijgtā€¦is het dan nog te maken. Mechanische uurwerken vaak wel. Veel horlogemerken hebben het zwaar gehad bij de introductie van quartz horloges. Ga je voor techniek, accuraat, uitstraling, kwaliteit, prijs dan scheiden de wegen zich voor de liefhebber met hier en daar een kruising waar ze zich af en toe tegenkomen.

1 like

In principe vind ik luxe en Solar goed samen gaan. Mijn Citizen Chronometer was daar een mooi voorbeeld van. Maar wat ik irritant vind aan Solar is dat je ze eens in de zoveel tijd licht moet blijven geven, omdat de capacitor stuk kan wanneer hij te leeg gaat.

Die Cartiers zijn ook een mooi voorbeeld van geslaagde luxe met Solar. Zelf zou ik ze niet snel kopen, maar ze zijn cool genoeg.

1 like

Met een Solar zou je 20 jaar in de jungle kunnen vertoeven.
Voor wie wel eens in de beschaving komt, is solar idd best omslachtig.

1 like

Als ik zie hoeveel kwartshorloges uit de jaren zeventig nu nog leven, en wat de geschatte technische levensduur is van zonnecellen, lijkt me vijftig jaar wel haalbaar. Voor een solar-horloge dan, niet voor mijzelf (tenzij ik een medisch wonder ben).

En soms ronduit onpraktisch aangezien je dan het horloge soms wel eens in een lade of watchroll wil stoppen. Dan loopt zoā€™n ding leeg, wat weer slecht is voor de (dure) onderdelenā€¦ Mā€™n g-shock heeft het in de donkere maanden rond december ook lastig om vol te blijven.

Edit:

Dit :point_up:, het is net een kamerplant.

Dat snap ik niet; de power reserve van mijn Citizen Satellite Wave is (als de batterij vol is) ongeveer twee jaar. Dus de winter doorkomen lijkt me geen probleem. Tenzij je je solar horloges nooit draagt in de zomer.

1 like

Ik heb zoā€™n gouden G-shock, terwijl ik niet zoā€™n showmannetje ben (snap nog steeds niet waarom ik dit horloge heb gekocht/blijf dragen). Vandaar dat ik hem liever met lange mouwen draag :stuck_out_tongue:. De accuā€™s daarvan gaan zoā€™n maand of drie mee, maar laden vrij traag op.

Ik vind drie maanden wel heel erg kort. Zelfs de meest simpele Citizen Eco-Drives gaan al langer dan zes maanden mee. En bij de nieuwste modellen is dat veel langer.

Dat is wel iets praktischer dan. Een g-shock heeft ook meer functies te onderhouden dan een ā€˜simpelā€™ horloge dus dat helpt ook niet voor de accuduur.

Er zijn natuurlijk ook mensen die zich tot doel stellen om meerdere aandrijfsystemen te hebben, want leuk. Waarbij ik leukere quartz mooier vind dan goedkopere quartz. Dus mijn GS vind ik fijner dan mā€™n Seiko quartzje van 100 ballen, ook omdat het uurwerk mooier is. Daā€™s hetzelfde met automaten: Een mooie Neomatik is geiniger dan een onafgewerkte 2824, en een mooie micro-rotor met fijne afwerking is nog cooler. Op het moment zit ik te azen op een Spring Drive, maar even niet op een solar, want dan moet ik weer een Chronomaster terug kopen, en daar had ik geen klik mee.

Ergens denk ik dat Spring Drive wel eens de coolste technologie zou kunnen zijn. Want gewoon mechanisch, maar wel met langere service interval, en minder slijtage op het echappement.

Al zou ik ook nog wel eens zoā€™n gevouwen Frederique Constant willen met zoā€™n hoogfrequent origami-echappement. Monolith, dat was de naam.

De duurdere quartz uurwerken zijn zeker te servicen.

Horlogemakers zullen liever aan een Rolex sleutelen dan aan een penankertje, denk ik zo. De ene automaat is de andere niet. Mensen lijken nog wel eens te vergeten dat de ene quartz de andere ook niet is. On topic, dit zit er in een Citizen Chronomaster:

En dit zit er in een GS:

Het zal mentaal zijn. In mā€™n achterhoofd maak ik me zorgen dat de power reserve leeg zal lopen. Met een gangreserve van 180 dagen is dat in roulatie belachelijk, die zorg. Maar toch. :slight_smile: Psychologisch dus.

Dus on-topic: Na de release van de Cartier Tank met solar uurwerk zou ik ook wel een her-uitgave van de Rolex Oysterquartz willen zien. Die waren supercool. Ik weet alleen niet of de wijzerplaat zich leent voor solar.

3 likes

Solar weet ik niet. Maar quartz lijkt me wel gaaf. Maar denk niet dat er groot butget aan wordt besteed om een extreem acuraat uurwerk te ontwikkelen en weer de strijd aan te gaan met de Japanse merken.

Stel dat ze bijvoorbeeld garanderen dat de uurwerken tenminste de komende 100 jaar geserviced kunnen worden? En bijvoorbeeld LCD displays gedurende dezelfde periode vervangen kunnen worden? (want dat is het zwakke punt; die vervagen uiteindelijk). Met of solar-technologie of een batterij die minstens tien jaar meegaat? Dat zou best wat mensen over de streep kunnen trekken.

Edit: of zoals @Fate_Amenable_To_Change aangeeft; een variatie op Seikoā€™s Spring Drive technologie? Met service-garanties enzovoort?

2 likes

Die strijd is er al sinds 1950. De Swatch Group heeft Asulab als Ć©Ć©n van de drie poten van de R&D tak:

https://www.swatchgroup.com/en/companies-brands/corporate/swatch-group-research-and-development

Die doen aan R&D op het gebied van micro-electronica, micro-mechanica, maar ook displays en zo. De Swatch group maakt dan ook high accuracy quartz uurwerken zoals je die in de Longines VHP horloges tegen komt, of de Certina Precisidrive spullen, als ik me de naam goed herinner.

Omega zat in 1968 tenslotte ook onderzoek te doen naar quartz polshorloges. Dat Seiko eerder op de markt kwam met de Astron laat onverlet dat ze daar al jaren onderzoekstijd in hadden zitten. Maar ook partijen als Breitling doen onderzoek naar Superquartz zoals zij het noemen, en je hebt natuurlijk op kleinere schaal nog Junghans, die ook leuke dingen doet met zowel quartz als radio-controlled spul.

Dat Cartier zich nu in de solar strijd mengt is ook niet vreemd. Die hadden al jaren quartz horloges. Sterker nog, JLC doet ook aan quartz reversoā€™s:

Dat zit in een 24,4 x 40,1 mm Reverso quartz. Waarom ze dat in godsnaam als een dameshorloge vermarkten is me een raadsel. Het is een mooi uurwerk, en de maat is prima voor unisex.

Ik zit voor nu op de wip tussen een Spring Drive en een Reverso hand-winder. :slight_smile: FC komt even niet im Frage, want de technologie is tof, maar het ontwerp van het horloge is nog even niet mooi genoeg. Maar ze hebben mā€™n interesse wel, ik volg het met een schuin oog.

4 likes

Wat een kolder dit stuk zeg. Echt wel heel ver gezocht.

Maarja, je moet ergens over schrijven en soms zijn de onderwerpen blijkbaar op :sweat_smile:

Ja dat zou een goede oplossing zijn. 100 jaar is te overzienšŸ˜

Daar heb je gelijk in. Maar zou het gewoon wat meer willen zien. Zeker voor de mannenmodellen.