Herkenbaar, een horloge waarvan de kastdiameter in de loop der jaren is gegroeid maar het uurwerk niet? Met een datum te ver naar binnen, dus niet meer tegen de rand van de kast. Of de registers bij een chronograaf. Voor mij een afknapper…
Helemaal mee eens. De kasten zijn gegroeid door de jaren heen richting wandklok, de uurwerken zijn dezelfde maat gebleven (er zijn wel wat grotere uurwerken bijgekomen, maar lang niet groot genoeg).
Heb je een voorbeeld? Ik kan me zo 1-2-3- niet een merk/klok inbeelden die dat heeft. Maar natuurlijk is het lelijk.
Te lelijk

Zat even te denken, vroeger (oorspronkelijk) waren Fliegers toch ook al heel groot. Maar toen zat er natuurlijk niet die dag- en datumcomplicatie op dat te kleine uurwerk in…
Voorbeeld? Die te grote Zenith el Primero’s. Gaat dan niet specifiek om de datum, maar om de chrono subdials die zo ver naar binnen staan.
Mee eens, had er nooit zo bij stil gestaan. Bij de strela zie je het een beetje, maar buiten schaal camoufleert het wat. De kast is ook maar medium en datum venster is klein.

[URL=http://s1101.photobucket.com/user/trebz1/media/E95EE35C-CFE8-4E6C-A4A8-A555B63211CE_zpsblsfr23p.jpg.html]
[/URL]
[URL=http://s1101.photobucket.com/user/trebz1/media/27FA5ACC-FB85-4DCC-95D6-875BA3F8F24D_zps6awlr0y9.jpg.html]
[/URL]
Twijfelgeval want netjes gecamoufleerd:
[URL=http://s1101.photobucket.com/user/trebz1/media/Mobile%20Uploads/CD526D5D-23EA-47AA-B839-767C97DF56A0_zpszo7pxfnz.jpg.html]
[/URL]
En mijn grootste ergernis, standaard bij seiko’s uit deze categorie. Dag- en datumschijf in verschillende kleur wit:
[URL=http://s1101.photobucket.com/user/trebz1/media/6815B417-020E-4C4D-9890-5ADDE45A89C0-9068-00000863F845054C_zps1df3c587.jpg.html]
[/URL]
[URL=http://s1101.photobucket.com/user/trebz1/media/C4633782-107F-40E9-B957-45649ECFEE7D_zpsyjmmdbcu.jpg.html]
[/URL]
Mij stoort het eerlijk gezegd niet zo…
Heeft imho te maken met het contrastverschil van de datum-en dag-aanduidingskleur.
Hier hadden ze tenminste de dag kunnen weglaten
Verschrikkelijk inderdaad. Komt bij dat ik een dagvenster uitermate achterlijk vind. Anderzijds kan een big date op een manufacture me ook slechts zeer zelden bekoren.
Vooral goed te zien bij ‘identieke’ horloges die in verschillende maten verkrijgbaar zijn, zoals de populaire Seagull 1963 Reissue. Geen datum, maar wel chronograaf subdials.
Hier de 37mm:
En hier de 42mm:

Ik heb zelf de 37mm gekozen. De 42 is gewoon niet in balans.
Bij de Russische Poljot 3133-chronos zie je dat ook wel. De 38 mm kasten (Buran, Admiral, Vostok Chronodirskie) zijn qua wijzerplaat wat beter in balans dan de 42 mm varianten (Flugkapitän, Kirova).
Aan de andere kant is de Poljot 3133/Valjoux 7734 een vrij dik kaliber, dus wat dat betreft zijn de grotere kasten vaak weer wat meer uitgebalanceerd.
Ye pays yer money and makes yer choice 
Ik heb zelf een vrij extreem voorbeeld, deze Invicta, 48 mm met een mini-uurwerkje:
Wat mij betreft hadden ze hem beter weg kunnen laten, ik kijk toch zelden naar de datum op een horloge. Maar (zeker in deze prijsklasse) was het voor mij geen deal breaker. 
Voordeel is wel weer dat de indexen en uuraanduidingen zo niet in de knel komen met de datum. 
Bij een chrono vind ik het dan weer niet per se lelijk, het ultieme voorbeeld is natuurlijk de Omega Speedmaster:
Ik vind de Pro toch echt mooier dan de reduced, en niet alleen omdat ik het uurwerk van de pro meer kan waarderen. 
Helemaal mee eens. Geldt helaas ook voor behoorlijk wat moderne chronografen. En de fabrikanten weten het wel, want ze halen allerlei trucs uit om het nog enigszins te camoufleren.
De oorspronkelijke Fliegers, oftewel Beobachtungsuhren om de correcte naam te gebruiken, waren 55mm met een kastvullend uurwerk. Zie bijv. deze Laco:

Uurwerken waren verwant aan die uit zakhorloges. De grootte (m.n. van de balans) was ook nodig voor het bereiken van de noodzakelijke nauwkeurigheid.
Nu worden de meeste horloges ontworpen en voorzien van een uurwerk dat “op de plank ligt”.
Wat ik me dan dus afvraag. Hoe moeilijk is 't om een mechanisme op de achterkant van de wijzerplaat te freubelen dat ervoor zorgt dat de datum wél verder naar buiten komt?! Lijkt me geen enorme opgave.
Nooit echt opgelet om eerlijk te zijn. Even bij mijn eigen horloges gekeken en daar heb ik het niet kunnen aantreffen, waarschijnlijk daarom dat het me zo snel niks zei.
Waar ik me persoonlijk enorm aan stoor is de datumaanduiding. En dan vooral als je een horloge hebt met een zwarte / donkere wijzerplaat. Dan is de wijzerplaat donker en is de datumaanduiding voorzien van een witte achtergrond met zwarte cijfers. Waarom niet andersom?
Hier een voorbeeld wat ik bedoel.
Links met witte achtergond, rechts met donkere achtergrond.
Zeg nou eerlijk. Met donkere datumaanduiding is toch veel mooier?
Moeilijk… Het is natuurlijk hartstikke lekker als je veel geld hebt geïnvesteerd in je eigen manufactuur uurwerk en je dit uurwerk zowel in dressers van 36mm als in hockeypucks van 46mm kunt flikkeren.
En voor al diegenen die geen manufactuur uurwerk wilden, was de ETA 2824 het meest gebruikte uurwerk. Een caliber van krap 26mm in een tijd dat horloges van 44-46mm normaal waren. Dan krijg je dit probleem. Er zijn volgens mij ook weinig grotere uurwerken (behalve Unitas handopwinders) als broodje van de bakker beschikbaar.