Zo onnodig: krasjes op lugs door bandenwissels

Bergeon 7825 bij horloges zonder lugholes.

12 likes

dit. eraf meestal geen probleem.

6 likes

Die kende ik nog niet. Dank!

Dat is een wat duurdere tool van een kleine €200 geloof ik.

1 like

Ik heb de lol van dat gewissel met banden ook nooit begrepen. Zit er eenmaal een mooie (originele) band op, dan gaat-ie er ook niet meer vanaf. Zeker niet als het een originele stalen band betreft.

7 likes

Met flosdraad. Nul kans op beschadiging iig bij het los halen vd band.

3 likes

Alles een keer proberen is mijn devies :innocent:
Verrassende resultaten soms met een andere band.

Hoe doe je dat met flosdraad?

Goede spullen gebruiken inderdaad; dat is een eerste vereiste. Ik heb verschillende Bergeon tools, met kleine en grote vorkjes. Maar het aller belangrijkste is…rust :relaxed: Een rustige vaste hand doet wonderen, en helaas heb ik die ook niet altijd :grimacing: Bij gouden horloges probeer ik het eerst met een stukje ‘pegwood’ en dat lukt vaak wel goed.

2 likes

Werkt iig met rubberen en lederen banden etc

8 likes

Linkje van YouTube hierboven :point_up:. Bij de verkeerde gereageerd, maar goed…zo dus

Bedankt,

Groeten,

Coos

1 like

Duidelijk. Daarna wel op zoek naar je bandje en de puspin. :laughing:

5 likes

Hoe milieuvriendelijk is dat ?

Bezigheidstherapie :grin:

1 like

All you need :grinning::+1:

6 likes

tja, ik heb niet zo’n vaste hand. Soms te ongeduldig. Of te weinig licht. Wel de juiste tools. En plak nu ook een plakbandje op de lugs voor het wisselen.

Maar heb me wel eens afgevraagd: Waarom is zo’n bandenwisseltool er niet van (hard) plastic, zodat je sowieso niet krast?

3 likes

Dit :thumbsup:

Overigens is die Bergeon z’n gewicht in goud waard. Eigenlijk heb ik nooit een kras. Maar belangrijker is dat het me niet interesseert.

1 like

Het zijn niet de bandenwisseltools die de schade veroorzaken. Het zijn de pushpins zelfs die over de lugs schuiven. Bij hele strakke (stalen) banden ontkom ik daar nooit aan. Met leren bandjes is het een ander verhaal.

7 likes

Interessant topic!

1 like