Wat lees ik dat toch vaak: verkooptopics met de nederige excuses voor de “onvermijdelijke” krasjes op de lugs door bandenwissels. Dat overkomt mij echt NOOIT. Hoe?
Door de juiste tools, geduld en voldoende licht te gebruiken! Dat kan zijn een speciale tool of door een flexibel aardappelschilmesje tussen de band en lug te manoeuvreren (als het een leren band betreft) of subtiel de pushpin eruit te klikken (bij stalen banden).
Wie kan het echt niet voorkomen en waardoor ontstaan de krasjes dan? Welke tools en methoden gebruiken jullie?
Een speciale bandwisseltool van hoge kwaliteit, in mijn geval Bergeon. En een mesje uit de keukenla. En ik doe het precies, met vaste hand en kalm aan. Ik lees te vaak dat er schade ontstaat op de mooiste horloges.
Het ontstaat bij mij door ongeduld en lompigheid. En veel, heel veel bandjes wisselen. Op een gegeven moment kijk je dan niet zo nauw meer. En ik lig er niet wakker van, het is de achterkant maar.
Zo is dat motormuis !
Ben zelf niet echt onhandig maar mijn klokjes hebben toch ook hier en daar een schampschot opgelopen , meestal door te snel te willen zijn
Ik denk dat het bij mij ontstaat bij het vasthouden van de pushpin tegen de lug net voor ik de band bevestig. Dan schuif ik de pushpin soms een beetje tegen de lug voor ie eronder klikt.
Na de aanschaf van de speedy een beetje lopen zoeken op het forum voor een banden tooltje, gisteren via aliexpress de Bergeon 6767-F gekocht voor nog geen €17
Nope, echt. Althans, max 1 keer. Ik weet wat ik op mijn horloge wil en daar ga ik dan voor. Staal of leer vrijwel altijd, soms origineel, soms niet (bij vintage met name). Geen nato, canvas, rubber of ander spul wat in de slaapkamer hoort😁
Ook ik heb een hekel aan krassen. Verwissel een band altijd onder goede verlichting. Mijn hoofdloep op en een Bergeon gebruiken en de tijd er voor nemen.
Groet. Richard