Zo onnodig: krasjes op lugs door bandenwissels

Wat lees ik dat toch vaak: verkooptopics met de nederige excuses voor de “onvermijdelijke” krasjes op de lugs door bandenwissels. Dat overkomt mij echt NOOIT. Hoe?

Door de juiste tools, geduld en voldoende licht te gebruiken! Dat kan zijn een speciale tool of door een flexibel aardappelschilmesje tussen de band en lug te manoeuvreren (als het een leren band betreft) of subtiel de pushpin eruit te klikken (bij stalen banden).

Wie kan het echt niet voorkomen en waardoor ontstaan de krasjes dan? Welke tools en methoden gebruiken jullie?

Ben benieuwd.

14 likes

Veel belangrijkere vraag. Welke tools gebruik jij?:wink:

4 likes

Precies…ook nooit last van. Voorzichtigheid en geduld plus zoals je zegt de juiste tools.

3 likes

Een speciale bandwisseltool van hoge kwaliteit, in mijn geval Bergeon. En een mesje uit de keukenla. En ik doe het precies, met vaste hand en kalm aan. Ik lees te vaak dat er schade ontstaat op de mooiste horloges.

3 likes

Check. Bergeon met groot en klein vorkje.

Hahah geduld zegt 'ie…wat is dat?

Het ontstaat bij mij door ongeduld en lompigheid. En veel, heel veel bandjes wisselen. Op een gegeven moment kijk je dan niet zo nauw meer. En ik lig er niet wakker van, het is de achterkant maar.

15 likes

Zo is dat motormuis !
Ben zelf niet echt onhandig maar mijn klokjes hebben toch ook hier en daar een schampschot opgelopen , meestal door te snel te willen zijn

2 likes

Meestal.plak ik de achterkant van de lugs af met tape. En inderdaad wat spul van Bergeon. Werkt prima :+1:

6 likes

Hier een Bergeon ook en een beetje vaste hand scheelt ook aanzienlijk. En het juiste maat vorkje gebruiken…

2 likes

Ik denk dat het bij mij ontstaat bij het vasthouden van de pushpin tegen de lug net voor ik de band bevestig. Dan schuif ik de pushpin soms een beetje tegen de lug voor ie eronder klikt.

Afhalen van een band lukt makkelijk krasvrij :blush:

8 likes

Dit doe ik ook. Want dan kan ik nog zo mooi Bergeon op m’n tooltje hebben staan, m’n eigen precisie is verre van Zwitsers :sweat_smile:

8 likes

Ik wissel nooit bandjes

5 likes

Zelfs de beste schieten wel eens uit toch…? We zijn allemaal maar mens…

5 likes

37 likes

Das ook een manier van uitschieten, maar die bedoelde ik niet :innocent:

4 likes

Sure … :grin: Het leukste haast van de hobby!

2 likes

:smile:

1 like

Na de aanschaf van de speedy een beetje lopen zoeken op het forum voor een banden tooltje, gisteren via aliexpress de Bergeon 6767-F gekocht voor nog geen €17

3 likes

Dat.

Jaren volgehouden zonder een enkel krasje. Nu gewoon geen geduld meer voor en schijt er aan. Ding schrijft toch wel af.

Overigens zitten bij Tudor de endlinks behoorlijk krap. Om die zonder veegjes te wisselen ontkom je bijna niet aan een pincet-achtige bandentool

6 likes

Nope, echt. Althans, max 1 keer. Ik weet wat ik op mijn horloge wil en daar ga ik dan voor. Staal of leer vrijwel altijd, soms origineel, soms niet (bij vintage met name). Geen nato, canvas, rubber of ander spul wat in de slaapkamer hoort😁

5 likes

Ook ik heb een hekel aan krassen. Verwissel een band altijd onder goede verlichting. Mijn hoofdloep op en een Bergeon gebruiken en de tijd er voor nemen.
Groet. Richard

3 likes