Zo onnodig: krasjes op lugs door bandenwissels

Exact. Trouwens de pushpins van Tudor die bij de stoffen band zitten… Die krengen zijn sterk!! Goeiendag! Daar kan je de Leatherman wel bij pakken :wink:

Dat is een goede vraag zeg. Het hoeft allemaal niet zo heavy duty inderdaad.

1 like

Ik heb gemerkt dat er nogal wat verschil in pushpins zit. Soms passen ze nèt niet (te strak), waardoor je al snel te veel kracht gaat zetten, met alle gevolgen van dien. Misschien kan je een assortiment pushpins kopen en probeer wat het beste past.

1 like

Dat kan ik volgen, maar het is gewoon mijn ding niet. Bovendien geef ik mijn geld liever uit aan horloges dan aan banden. :grin:

1 like

Die ervaring heb ik ook, met name bij stalen banden merk ik veel verschil bij het wisselen. Ik vind die hele constructie met die push-pinnen maar achterhaald. Gemiddelde horloge eigenaar zou toch makkelijker zijn banden moet kunnen wisselen zonder speciaal gereedschap of zijn horloge te beschadigen. Het is al bijna 2018 :grin:

2 likes

Er zijn wel bandjes met zogenaamde “quick releases”. Dat zijn pushpins met een haakje erachter, die je met je nagel kan ontgrendelen.

Voorbeeld:

Voor stalen banden is de constructie lastiger. Als je het heel makkelijk maakt om een stalen band te ontgrendelen van de kast, kan je dat ook per ongeluk doen. Dat zou weer leiden tot schadeclaims.

2 likes

Ik heb een christpoher ward band met vouwsluiting die zo werkt inderdaad. Ik vind het een uitkomst en snap niet dat dit niet meer wordt gebruikt.

3 likes

Inderdaad dat vind ik ook een goede uitvinding. Alleen, ik koop altijd eerst een horloge en bekijk dan pas hoe ik een band verwissel. Afin, met geduld, goed licht en goede tools lukt het mij meestal ook wel zonder krasjes…

2 likes

Yes …quick release…daarom gelijk zoveel kleuren gekocht. Echt letterlijk 10 seconden werk .

Donkerbruin duidelijke favoriet zie ik nu :joy:

5 likes

Maar dan er weer op…

1 like

Bergeon zoals eerder vernoemd. Werkt perfect voor verschillende pushpins.

image

5 likes

Ik doe er even een afplaktape’je op. Je weet wel:

image

Nooit krasjes. Ook niet als de pushpins ‘losschieten’.

1 like

ik krijg altijd wel een paar krasjes, maargoed dat hoort erbij

3 likes

1 like

Eens. Ik vind mijzelf nou echt niet zo voorzichtig. Maar zelfs bij jarenlang bandenwisselen hebben mijn horloges hierdoor geen beschadigingen. Ik denk dat het alles te maken heeft met de juiste tools. Beter een paar tientjes uitgeven aan het juiste gereedschap dan honderden euro’s schade en je horloges onnodig bekrassen.

1 like

Als het vooral over ‘krasjes’ gaat en dus niet over ‘scratches’, zullen we het dan ook maar beter over ‘instrumenten’ en ‘gereedschap’ hebben en dus niet over ‘tools’…? :sunglasses:

1 like

Na van alles en nog wat te hebben geprobeerd ben ik erachter gekomen dat dit eenvoudige mesje het enige is wat je nodig hebt… :blush:

Oh ja, en ik ben dol op heksen.

3 likes

Haha, zie net dit topic en dit was het eerste wat ik dacht, een plaatje met hamer en beitel :+1:
Uit voorzorg dacht ik nog eerst even zien of iemand me voor was en dat was je :joy:

1 like

hhahaha

1 like