Ik snap inderdaad ook niet dat zoveel horloges van die diepe krassen oplopen vanwege banden wisselen. Dat alleen zou me al tegenhouden ooit een band te wisselen. Gelukkig voor mij ben ik niet van de leren bandjes, maar liefhebber van staal. En zit er leer op, dan blijft dat lekker zitten.
Heeft die man zoveel kinderen bij meerdere vrouwen of heeft 1 vrouw al die kinderen geworpen??
Precies, en ik ga mee met een sateprikker naast het mesje.
v.b. om de Moonphase in te stellen…
Ok, beter…ik wil het eigenlijk ook maar niet weten.
On topic, voor het beste resultaat: fork tweezers

Zijn er in soorten en maten maar komt er op neer dat je de pushpin aan beide zijden tegelijk ingedrukt houdt terwijl je de band eruit of in doet en hem pas loslaat wanneer de band geheel in positie is.
@2:27 zie je even heel kort zo een plier in actie:
Bekken lijken me verkeerd om gemonteerd. Rechte vlak zou naar binnen moeten staan om de push pin op zijn plaats te houden. Bij deze foto zou de push pin direct weer ontsnappen!
Is dat een echte bergeon of een imitatie ?
Bij de foto eronder ook, zo kun je niet dicht genoeg bij de lug komen om hem in het groefje in de springbar te krijgen.
Volgens mij is het een orginele
Ik draag zelf nooit een horloge bij het banden wisselen.
Na de aanschaf van een horloge gaat de originele band er vrijwel altijd meteen af. Vervolgens monteer ik goede kwaliteit spring bars :-). Tenslotte kan ik naar believen natootjes monteren.
Heb zelf het geduld er niet voor om dit krasloos te doen. Gebruik een “standaard” bandenswapper tooltje, zo’n pen met een vorkje aan het uiteinde.
Gelukkig stoor ik mij er ook niet echt aan. Horloge blijft een tool en krassen zitten aan de onderkant. Niemand die het ziet.
Lange leve de bandjes met quick release. Inmiddels heb ik een hele serie Bartons in siliconen, leer en canvas, wisselen in een paar seconden zonder krassen of moeite.
Het meeste werk is om het originele bandje zonder schade te verwijderen en daarna kan je los naar believen.
Ik zag recent ergens op het forum een foto van een dure duiker op nato met quick release push pins! Persoonlijk lijkt dat me nou weer minder veilig.
Wauw dat valt bij niet meer onder de noemer “krassen”
Dit is first-degree lug-cide…
Je hebt gewoon helemaal gelijk. Niemand ziet het.