Zo onnodig: krasjes op lugs door bandenwissels

Ik ben aardig bedreven met banden wisselen. Een Zwitsers zakmes werkt het beste. Lederen banden zijn prima te doen zonder een krasje. Een stalen band is lastiger. Ik leg 1 kant tussen de lugs en druk dan de andere kant in. Als de band goed strak tussen de lugs past gaat dit bijna niet zonder de bandpen tegen de lug aan te leggen.

Dat gezegd hebbende stoor ik mij niet aam een krasje. Bovenstaande foto is echter wel extreem.

1 like

Flosdraad! Wow, nooit aan gedacht.
Beetje late reactie, had 'm nog niet eerder gezien. Dat is het voordeel van het af en toe weer eens tot leven wekken van een oudere posting. Dank. Ik ga voortaan ook mijn bandjes flossen!

2 likes

Ik zie dat idd nu ook bij de grotere tool:

Wellicht eens in de praktijk testen wat nu beter grijpt.

1 like
  • materiaal van Bergeon
  • stukje tape
  • maar vooral het goede moment :hugs:
1 like

Dit keer zit je er toch naast Andre, ik heb het even zelf getest…de pootjes houden gewoon goede grip ongeacht of je ze naar binnen of naar buiten draait. En als je de pootjes zo doet zoals jij zegt krijg je ze in sommige gevallen niet eens (goed) op de pushpin als er tussen richeltje op de pushpin en kast erg weinig werkruimte is. Andersom gaat het altijd. En ook het terugplaatsen van de band in de kast gaat makkelijker omdat de pootjes dan nooit tegen de kast botsen.
Kortom Bergeon weet wat ze doen. :+1:

1 like

Bedankt voor het testen. Werk er zelf niet mee en logisch leek mij juist de vlakke kant naar binnen gericht.
Zo zie je maar dat zelfs een horlogemaker ernaast kan zitten :rofl:

2 likes

:scream:

Ik krijg in een weekje mijn eigen 7825. Ik ben benieuwd. Je kunt er zo te zien ook goed mee “om de stalen band heen” itt de 6825 waar je de stalen band toch echt eerst moet ontkoppelen.

Ik gebruik meestal een vorkheftruck.

3 likes

Vind ik altijd zo lief als mensen dat schrijven. Lekker man, krassen!

Idem hier. Ik heb een rolletje plakband bij mijn horlogerommel liggen …

1350185359_stationery-office-tapes-3m-scotch-magic-810-19mm-x-8101933

Kleine moeite, even een plakbandje op de lug. Enne ik gebruik de meeste tijd gewoon een ‘simpele’ Bergeon 6767.

Mwah, als ik een horloge zou willen kopen en de onderkant ziet er uit zoals jij op de foto laat zien laat ik hem echt liggen. Jaja, iedere gek zijn gebrek.

Ben ik de enige die zich afvraagt of zo’n quick release niet ook gewoon quick released, als je er niet op zit te wachten? Het lijkt me een kleine moeite het op je pols liggende van het bandje uitstekende palletje (bij gebrek aan een betere visuele beschrijving) per abuis een zetje te geven en daarmee je horloge op de grond te laten kletteren. Of valt dat wel mee? Het ziet er best wel ‘riskant’ uit. Dan maar even klooien bij een bandenwissel, wat ik overigens zelf helemaal niet vaak doe. :sunglasses:

.

1 like

Valt allemaal reuze mee :+1:t2:

2 likes

Zolang je je lug niet als hefboompunt gebruikt is er niks aan het handje.
Gewoon die vork er tussen en naar binnen drukken zonder de lug te raken. Zo moeilijk is dat toch niet?

1 like

Die vraag heb ik mij ook gesteld maar heb alweer een tijd geleden de stoute schoenen aangetrokken en een paar setjes Barton silicons aangeschaft.
Totnutoe is er nog geen één vanzelf losgegaan en als ik die dingen goed bekijk zit er ook wel wat in: het zijn nl. shoulderless bars en sluiten bijna naadloos aan op de lugs. Het enige dat beweegt is de pal met de veer. Tja, als die eenmaal zit dan blijft ie wel zitten heb ik gemerkt, zelf op een duiker met een natte nato (natto). Met een bepaalde set “gewone” spring bars heb ik daar wel problemen mee gehad en werden ze onder zijdelingse krachten gewoon eruit gewipt.

Inmiddels heb ik nog veel meer banden met quick release aangeschaft (handig op vakantie en zo) en zelfs een paar losse setjes om bij nato’s te gebruiken.

2 likes

Exact. Die (uitstekende) pal is hetgeen ik bedoelde te zeggen met:

Kan me voorstellen dat dat palletje bij het bewegen van je pols/arm, kan worden ‘ingedrukt’ en dan is het kassa stel ik me zo voor. Maar goed, jouw ervaring is inmiddels dat alles keurig op zijn plek blijft. Fijn!

Ik heb zelf al eens gehad dat een orginele ISOfrane met zware ‘swiss’ bandpennen ineens los schoot, omdat ik mijn pols knikte en kennelijk de stroefheid van het rubber de pin meetrok ‘door de vering’ van de bandpen. Kon mijn horloge nog net opvangen. Sindsdien ben ik wat alerter op bandbevestigingen … :wink:

1 like

Op een nato blijft het horloge dan i.i.g. nog hangen op de andere bar als er een loslaat. Met losse helften heb je wel een probleem ja.
Maar je moet best gek doen om dat palletje naar achteren te schuiven en met een wat dikkere band zit de pal bijna verzonken in de sleuf.

Overigens zag ik een paar weken terug ergens op HF (sorry link en merk vergeten, ik meen een Breitling) een nogal dure duiker op nato én met quick release bars! Er is dus wel vertrouwen ergens…

1 like

Waar gaat het heen met de wereld?

:wink:

1 like

Wat is er nu mis met een duiker op een nato :roll_eyes:

1 like

Brrrr. Smaakdingetje! Ze fikken wel lekker, nato bandjes … :wink:

1 like

Mja, het is me al aantal keren opgevallen dat er mensen zijn die felle tegenstander zijn van een nato.

Voor mij zijn ze puur functioneel, heb al verschillende keren een horloge de dieperik in zien verdwijnen. Maar met nette of formele kledij zal ik ze wel niet dragen.

Ik draag nu een canvas, die zal wel niet zo lekker fikken :yum:

1 like

Deze tool een paar weken geleden aangeschaft. Werkt erg fijn :slight_smile: