Zo probeert men dus ... Oplichter aan het werk via Belgische Marktplaats.

Net een advertentie geplaatst en deze komt al binnen…

Laat het even zien hoe het in zijn werk gaat om anderen te verwittigen, hoop dat dit ok is voor op het HF?

Berichtjes van het Boeffie:

Ik heb een vraag over 'Rolex OP39 met blauwe wijzerplaat 114300 '
heeft u de bon nog misschien?
Met vriendelijke groet,
boeffie

aankoop bon zou ik er wel graag bij willen hebben

oke oke super top

ik kan er ook 100procent van uit gaan dat die orgineel is?

Tot nu toe alles nog prima lijkt me…

zou u het ook kunnen opsturen als ik op voorhand het bedrag overmaak?

als u voor mij uw bankrekening kunt verifiëren vind ik het prima

dan weet ik zeker dat ik niet opgelicht kan worden

is dat goed voor u?

het is via 2ehands site zelf heb wel u rekening nummer nodig om de link aan te maken.

Dan heb ik 5 min niet geregeerd en…

Wilt u het horloge nog verkopen? Anders kijk ik verder.

En toen heb ik 2dehands verwittigd dat het een oplichter was, die wel zogezegd al 9 jaar actief is op 2de hands.

15 likes

Je zou versteld staan hoeveel mensen in dit ‘rekening verifiëren’ spelletje trappen :pensive:

En op 2dehands zwermt het sinds de omvorming van marktplaats met oplichters met gehackte accounts. 4 op 5 aangeboden vintage is dezer dagen een scam.

Heeft mijn flippergoesting wel serieus gereduceerd dus het heeft ook goede kanten.

11 likes

Ze verzinnen steeds weer iets nieuws. Niets via app link of wat dan ook doen zou ik zeggen. Beter via H F denk ik.

Klopt ze proberen alles. MP gelijk oversteken is ook niet bulletproof.

2 likes

Woord van de maand januari! :smile:

24 likes

Zeker! Afhalen en ter plekke contant (papiergeld op echtheid controleren!) betalen of a la minute per bank overmaken en op eigen rekening kunnen zien dat het is bijgeschreven. Verzenden alleen als het geld is overgemaakt. Dan duurt het verkopen maar wat langer. Bij verkopen via HF, zeker bij leden die bekend en al wat langer lid zijn hanteer ik andere soepele procedures. Dan is ophalen of bezorgen juist leuk!

9 likes

vertel!

Lijkt nu wel het volgende het meest veilige manier van verkopen.
Afspreken in een bankkantoor en wil alleen in cash. Dan stort ik geld meteen op de rekening. Geen risico van fake apps of nep bankbiljetten.

Alleen jammer dat er steeds minder bankkantoren zijn

2 likes

Ik hou hem ondertussen wat aan het lijntje voor de grap en zo verliest hij wat tijd om anderen te bedriegen en hopelijk is dit account dan snel verwijderd.

3 likes

Wat is er wel mis met “bankrekening verifiëren” ?

Ik snap deze scam niet echt.

3 likes

Er zijn heel veel oplichters op Marktplaats, etc… Is gewoon vreselijk! Met name omdat marktplaats niet goed optreedt. Laatst nog bij Kassa een aflevering over Marktplaats.

Ze sturen je een link met een tikkie waarin je zogezegd 1 cent moet betalen. Vervolgens is dit een namaak linkje waarin ze je inloggegevens etc ontfutselen. Dus lekker je rekening leegtrekken .

4 likes

Vandaar dat ik het hier even vermeld, voor die dat hem niet snappen.

Ze sturen je een link en komen op die manier aan gegevens van jou en je bank waardoor ze je rekening plunderen.

1 like

Ow ok. Via bank app dus.
Ik ben zo ver nog niet.

1 like

Bedankt voor het delen. Als ik wat op MP zet wordt ik ook bijna dagelijks benaderd doop oplichters met verschillende trucjes…

1 like

Misschien moet ik maar eens een topic aanmaken," trucjes die gebruikt worden om je online op te lichten bij verkoop van je horloge".

Kan iedereen zijn bevinden en de trucs er vermelden zodat je bij verkoop even kan nagaan of het allemaal wel legit is.

4 likes

Misschien best een goed idee. Ben er 1 keer in getrapt en sindsdien stukken alerter.

1 like

Ik heb verleden week net hetzelfde meegemaakt met persoon R uit Nederland,deze wilde mijn vorig horloge kopen en stortte zo gezegd onmiddellijk de totale som,waarna hij (zij) mij een paar screenshots stuurde met zijn storting.Daarna kwam onmiddellijk de vraag of ik nog dezelfde dag de verzending wou regelen met post nl.
Ik deed dit echter niet wegens de gegronde argwaan.Ik wacht dus nog steeds op zijn storting en ik heb nog steeds mijn horloge.Dit alles was op marktplaats nl.
Het wordt inderdaad erg vervelend om “iedereen” te moeten wantrouwen.

2 likes

Beetje dom van R. want tegenwoordig staat een overboeking direct op de rekening van de ontvanger. Je kan dus meteen op je eigen rekening controleren.

Precies hetzelfde meegemaakt. Echter toen ik het niet wilde opsturen omdat ik niks op mijn bank had ontvangen begon “de koper” met dreigen dat hij naar de politie zou gaan ivm oplichting van mijn kant. Toen ik hem van harte uitnodigde om dat te doen, werd het uiteindelijk stil. Maar niet na wat verwensingen en bedreigingen. Gemeld aan marktplaats met alle communicatie erbij, doen er niks aan.