Zo probeert men dus ... Oplichter aan het werk via Belgische Marktplaats.

wat is u rekeningnummer

dan zal ik het gelijk aanvragen

ff dom spelen om tijd te winnen…

Ooo u hebt mijn rekening nummer nodig?

Jaa

Ok, komt er zo aan, even kijken…

Goed dat je het neerzet, komt steeds vaker voor.

niet bij alle banken staat het er direct op. En met zo’n fake/geshopt screenshot proberen ze je te overtuigen

Welke niet dan? Ook goed om te weten.

Edit: Volgens RTLZ deze wel:

ABN Amro, ING, Rabobank, de Volksbank (ASN Bank, RegioBank, SNS) en Knab

triodos bank naar Rabo gaat niet altijd direct.

Edit ik zie het, lijstje gevonden.
Vallen best nog wat banken buiten dus.

1 like

Even een vals rekening nummer gegeven met dan nog een cijfertje te weinig…

ga het nu even aanmaken voor u

EN hier verklapt hij zich een beetje, ziet u het ook? :rofl:

aanvragen

4 likes

Het vervelende aan al die praktijken is dat, zelfs als je alles op een eerlijke manier wil afhandelen ze je als een scammer aanzien.

Vorige week wilde ik iets kopen op MP. Ik heb via een vriend een adres in Nederland, om de kosten wat te drukken. Nadat ik dat aan de verkoper uitlegde en netjes zijn rekeningnummer vroeg om het gevraagde bedrag over te schrijven kreeg ik een bericht in mooi Nederlands “dan gaat het over” Ik vermoed dat hij wil zeggen, dat hij niet wil verkopen.

Spijtig, een paar jaar terug ging dit allemaal veel makkelijker.

Ik ben die dag wijselijk erg ver van mijn bankzaken gebleven,men weet maar nooit wat dergelijke personen bekokstoven.
NB,de bank van de tegenpartij was ABNA

1 like

Toen ik het melde was ik reeds de 2epersoon van de dag met dergelijk voorval,die kerel had blijkbaar reeds 9 jaren dat account met 5 sterren.

En zijn gebruikersnaam alleen al…

Boeffie! :joy:

Hij heeft me dus een link gestuurd, ik heb hem laten weten dat het gelukt is… ( Heb dus niet op de link geklikt hé ) maar hij zegt geen e-mail ontvangen te hebben. :rofl:

Mijn vraag: “zou er iets mis zijn met de link?” :joy:

11 likes

ik heb het idee dat die 9 jaar vaak ook fake/gehackt is. Wellicht zijn er MP accounts die gehackt zijn en voor dit soort oplichterij gebruikt worden.

Zou het aanraden om niet eens op te reageren. Heb het zelf ook al meegemaakt en sommige oplichters blokkeren dan jouw account en geven je dan aan bij marktplaats. waardoor je eigen account geblokkeerd wordt. :expressionless:

1 like

Tja, toch heeft een gezond wantrouwen ervoor gezorgd dat ik nog nooit opgelicht ben.
Op veel reacties die ik krijg reageer ik niet eens en verwijder ze direct.

Ik snap hem nog steeds niet…

Verkeerde link of fout in de link?

lijkt me sterk

heb je wel die verficatie uitgevoerd?

Ja, denk dat alles goed gegaan is…

Anders moet je eens een nieuwe link aanmaken, probeer ik het nog eens.

normaal krijg ik gelijk een mailtje wanneer het is voldaan

Ik begrijp er niets van. :wink:

2 likes

Die mannen sturen je een link naar een website die er hard uitziet zoals die van je bank. Die hebben ze nagebouwd. Er zal, na ingave van je secret code, gevraagd worden om je ‘bankkaart te verifieren’ via je card reader. Maar behind the scene geef je hun toestel toegang tot je bankrekening via de app, waarna ze met je secret code kunnen doen wat ze willen. Doorgaans gaan ze vele malen 50 euro beginnen opvragen, om de preventieve logaritmes niet te triggeren bij de bank, waarna de bank telefonisch bij jou zou gaan verifiëren.

Ze zijn gewiekst hoor.

Ik snap het ook niet direct. Ik ken de truc met het linkje, beroepsmatig zelfs, maar als iemand mij zou vragen de rekening te verifiëren zou ik denk ik alleen mijn rekeningnummer sturen zodat hij het over kon maken. Wanneer je naam en rekening invult bij mijn bank dan verifieert de bank meestal of de naam bij de rekening past.

Ik las in je beschrijving niet dat hij een link stuurt. En die link zelf doet niks als je nadat je wordt doorgestuurd niet je gegevens invult.

Edit: oh ze stuurden wel die link lees ik.

Krijg sinds een paar weken ook regelmatig berichtjes van mensen die iets willen kopen van me en of ik ze even een berichtje op whatsapp wil sturen om het af te handelen.

Dan zal je ook wel een of andere link toegestuurd krijgen die MP misschien blokkeert of zo.

1 like

Dit zou ook mijn preferred method zijn. En je kan ook alleen het geld in de machine laten tellen/checken en bij de bevestigingsvraag nog steeds de storting annuleren om het cash mee te nemen. Voor niet bij de bank gebruik ik een controlestift, is tot nu ook nog 100% goed gegaan.

Ik heb vorige week zelfde voorgehad via 2dehands België, ik werd echter niet gevraagt mijn rekening te verifiëren maar mijn account. Zo hacken ze dan je account

prima ik zal het bedrag zo naar u overmaken en een bewijsje versturen,
echter is me alleen opgevallen dat uw account niet correct is geverifiëerd bij 2dehands zelf dit maakt het voor mij ook lastig om een melding te maken als er door onbenulligheid toch iets mis gaat met de verzending. graag vraag ik u om uw account te verifiëren om door te gaan tot de deal.
te vinden op 2dehands site zelf of via ‘link’

Toen ik antwoorde dat ik het via de 2dehands site heb gedaan bleef hij aandringen om het via de link te doen omdat hij het niet zag.