Zo probeert men dus ... Oplichter aan het werk via Belgische Marktplaats.

Bedankt, nu begrijp ik het. Maar als ik naar mijn bank wil doe ik dat zelf wel. Heb ik geen link voor nodig & zou daar dus ook nooit gebruikt van maken :wink: Maar ik begrijp dat ze altijd slachtoffers vinden.

Heb zelf eens iemand gehad die op MP, 10 minuten na het plaatsen van de advertentie, aanbod de volle prijs te betalen. Maar hij reisde veel en was nu in België. Of hij het vooruit kon betalen? Ja, doeg. Volgende dag was de account verwijderd.

1 like

Heb ooit ook een veel te goede prijs geboden gekregen voor een kostbaar horloge (6K). En of ik het naar Italië wilde komen brengen dan werden de reiskosten en overnachting voor mij betaald en werd ik ter plaatse betaald :joy:.

Nou ik dacht het niet :joy:

4 likes

Er worden ook veel lang bestaande MP accounts verkocht. Dus helaas zegt dat inderdaad vrij weinig.

1 like

Ik denk voornamelijk gewoon gehacked toch? Heb nog nooit het aanbod gehad…

Dat zou ook goed kunnen, heb me er nooit echt in verdiept

1 like

Nou, dat klinkt toch mooi. Bijna te mooi om… Oh wacht, daar was dan wat mee hè :crazy_face:

1 like

Klopt, die worden via een spam mail gehacked…

Je krijgt een e-mail die lijkt op die van 2dehands, ben er zelf ook bijna ingetrapt, met de vraag om je gegevens verder aan te vullen voor de nieuwe 2dehands site.

Zo zie je maar…

Als je twijfelt aan een mail, gewoon even die firma of websitebeheerder mailen om te vragen of deze e-mail echt van hen komt. Toen was het dus niet het geval.

Klopt. Ben ik ook al een keer mee opgelicht.

Heb dit inderdaad ook weleens gehad :face_with_raised_eyebrow:

Dit hoeft niet altijd oplichting te zijn. Wij hebben 1000+ advertenties op marktplaats. Maar zodra iemand iets wilt bestellen hebben we het ook liever via whatsapp omdat heel NL het gebruikt. Marktplaats app notificaties staan vaak uit dus contact duurt vaak langer.

Makkelijker om contact mee te hebben via whatsapp fototje sturen van het product of track-trace doorsturen. Desnoods om te bellen met de klant dat er iets is mis gegaan tijdens verzending bijvoorbeeld.

Met marktplaats betalen al vele keren missgegaan/storing en je hebt 0% bescherming als klant.

Via whatsapp betaallink/tikkie geld sturen/ontvangen inpakken en verzenden en dit alles icm fotos. Klanten vinden dit ook vaak fijner zijn hierdoor van alles op de hoogte.

1 like

Bij mij wouden ze net dat ik naar daar ging om 1 op te halen. Ik zou er ter gast zijn. Nope, thanks.

Dat is niet particulier meer neem ik aan.

Zo jammer, al die zakelijke accounts die MP gebruiken. Dat is 1 van de redenen dat ik steeds minder MP gebruik. Al die zakelijke advertenties!

4 likes

Idd zakelijk, helaas kunnen we niet zonder marktplaats. Schijthekel aan hun monopolie positie :slight_smile:

1 like

Gelukkig begrijpt nu ook iedereen weer waarom we zo ontzettend moeilijk doen over het bereiken van trustlevel 2 :slight_smile:

52 likes

Marktplaats fraude is aan de orde van de dag. Zowel in de vorm van geld overmaken en dan niet krijgen wat je dacht te hebben gekocht, als het meer geraffineerde werk. Waarbij ze marktplaats gebruiken als vehikel om bijvoorbeeld toegang te krijgen tot je accounts “ja als u deze QR code even scant voert u de betaling uit”. Terwijl je in werkelijkheid het installeren van een mobiele app autoriseert op de telefoon van de fraudeur. Dan ben je echt ver van huis, want in potentie kan dan je hele rekening leeg gehaald worden…

ongelooflijk wat ik hier lees

1 like

Daar sluit ik me helemaal bij aan, maar ik trek er lering uit. Dank voor alle tips iedereen!

Voor mij ook had er eigenlijk niet in de gaten dat het zo werkt

Misschien een domme vraag, maar wat kan iemand met je rekeningnummer.
In het verleden diverse malen mensen mijn rekeningnummer doorgegeven voor iets over te maken.
Zowel hier op het forum als op Marktplaats.

Geld er naar overmaken. Verder niks. Als ze tenminste niet iets van een kopie paspoort van je hebben.

2 likes