Zo probeert men dus ... Oplichter aan het werk via Belgische Marktplaats.

Kom er maar in @cdg

1 like

Via zo een linkje kom je in je “eigen” bankomgevingen dat lijkt dus vertrouwd. Maar aan de achterkant zitten zij en alles wat invoert bij je “bank” zien zij. Dat nemen ze meteen over naar de echte bankomgeving en loggen daar in met jouw gegevens. Vervolgens laten ze dan hun mobiel als extra toestel registreren voor jouw rekening. Jij voert na je gedane zaken je TAN-code in die zij ook onderscheppen en zodoende hun mobiel kunne laten registreren voor jouw rekening. Als laatste moet jij nog even accorderen en klaar. Hun mobiel heeft nu toegang tot jouw rekening.

Als je oplet zie je dat je een mobiel autoriseert maar daar letten de meesten niet op want het lijkt vertrouwd.

2 likes

Geen oplichting OID, maar een link naar het programma opgelicht met daarin een aantal voorbeelden hoe je op dit moment belazerd kunt worden…

Helaas is de internetbekwaamheid van veel boefje groter dan veel van ons …

2 likes

Verplicht tel. nummer koppelen. Daar heb je wat aan met al die anonieme sim kaartjes…
ID koppelen lijkt me een beter idee. Dan kunnen ID’s die bekend staan als ‘gestolen’ gelijk geweigerd worden.

Luister Da_Watcher, ik heb een vonnis geschreven in zo’n zaak waarbij tientallen mensen op die manier zijn opgelicht. De methode is mij dus volledig bekend.
Ik snapte alleen niet wat TS bedoelde omdat hij het niet over dat linkje had.
Overigens ging dat toe niet met mobieltjes. Daar ging het anders: zogauw ze de bankgegevens hadden trokken ze direct de rekening leeg, meestal via een stroman die ging pinnen en die daar een paar tientjes voor kreeg.
Ze vroegen ook nog voor de betrouwbaarheid een kopie van een id-bewijs. Met die kopie werden dan weer anderen opgelicht, die dan verhaal wilden halen bij de verkeerde mensen.

Maar desondanks waardeer ik het dat je de moeite wilde nemen om het mij uit te leggen, ook al was dat niet nodig.

3 likes

Hoeveel uur taakstraf kreeg hij? Of ben ik nu al te radicaal en was het alleen een foeigesprek?

1 like

Wij hebben dit gesprek eerder gehad, over dezelfde zaak. Je vroeg dat toen ook en je was uitermate verbaasd toen ik vertelde dat die mannen enkele jaren gevangenisstraf hebben gekregen. Herinner je je dat nog?

8 likes

Nee ik wist niet dat dit over dezelfde boefjes ging. Ik herinner me het gesprek nog wel.

Het internet vergeet niet en HF ook niet. Hopsakee.

Nieuws dat men niet wenst te horen wordt ogenblikkelijk vergeten.

3 likes
7 likes

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar heb vanmiddag wat spullen op MP gezet en meteen 2 oplichters. Via whatsapp en een verzoek om €0,01 te betalen. Ik gaf aan dat ik niet in die oplichting trap.
En meteen bedreigingen dat ze wel even bij me langs zouden komen. Dat die cent betalen veiliger is voor iedereen. En uitschelden voor fijne ziektes.

Volgende stuurde ook een link naar me waar ik een betaalverzoek zou kunnen aanmaken. Meteen afscheid genomen.

Je kan ook een betaalverzoek aangemaakt via marktplaats sturen, toch? Is dat ook onveilig?

Jullie als betrouwbare verkoper bieden zo heel prettige service aan jullie klanten, maar die oplichters gebruiker dus exact dezelfde methode want het linkje dat zij sturen om te betalen ziet er exact zo uit als die van jullie - alleen ben je de Sjaak als je daar in trapt.
Dus als koper bij jullie moet je wel een bepaald vertrouwen hebben.

Dat kan ik aanmaken als verkoper. Maar waarom iemand een link voor het maken van een betaalverzoek naar mij stuurt?
Dit zijn 2 verschillende.

2 likes

5 likes

Lol that escalated quickly.

2m geen reactie…—> kankkuuuhh

6 likes

Fijn volk.

Kan er met mijn kop niet bij dat Mp hier niks tegen doet…

Maar wanneer je aangeeft dat je je eigen geverifieerde account wil laten verwijderen…
Dan kun je nooit geen nieuw account meer aanmaken met het zelfde bankrekeningnummer.
Volgens Mp zijn er dan klachten geweest, welke men koppelt aan het rekeningnummer.

@Blauwbeer mag men dergelijke gegevens wel opslaan?

Maar niet dat ik Mp mis, ik wordt ook opgelicht via eBay… och ja, die kochten Mp ook voor 225 miljoen.

Die zou ik in de toekomst toch niet meer gebruiken. Wanneer het papier met “iets” behandeld is, zal er met die stift ook niets te zien zijn. Oppassen!

1 like