Nou vorige week was ik inderdaad al redelijk vastberaden over de keuze (dubbel saffier met big box). Maar nu zag ik weer een aantal mooie vintage modellen (ook erg gaaf) en die ook iets minder zouden moeten kosten.
Dat maakte me wel benieuwd naar wat de meningen hier zijn.
houdt inderdaad er wel rekening mee dat vintage speedmasters die ook nog eens scherp geprijsd zijn gevaarlijke handel is en waar een servicebeurt (als die nodig is) flink in de papieren kan lopen
Ik vind zelf de plastic crystal vele malen mooier ogen dan de saffier versie: 1 blik bij de juwelier en ik had de beslissing gemaakt. Sowieso ze even naastelkaar zien voordat je de knoop doorhakt. De extra euros (nieuw)prijs is een extra reden de saffieren niet te nemen. Ik heb na een paar maanden regelmatig dragen nog geen 1 krasje op de crystal dus dat valt allemaal zeer mee.
Ik zou zoveel mogelijk bij het origineel blijven, ongeacht de leeftijd. Dus hesalite en een dichte bodem. Het uurwerk is prachtig, maar ik heb daar toch voor gekozen. Je weet dat het er in zit…
Als je hem dagelijks gaat dragen en bang bent voor krassen…zou ik toch een nieuwe nemen. Beste band, draagt het meest comfortabel, en je weet zeker dat hij orignineel is all the way. Kun je je eigen krassen maken en het horloge je eigen historie meegeven. Is met een beetje rondzoeken voor iets boven de 3K te krijgen, inclusief die zinloze hutkoffer die je vervolgens ergens in een zolderkast kunt wegstoppen.
Als je een echt mooie vintage wil, zit je snel ver boven jouw budget.
Als je voor nieuw gaat en big box, kijk dan even bij William Wien. Scherpe prijs en fijne kerel.
Ik heb een limited edition, deze gaat niet meer weg.
Heeft overigens saffier.
Ik heb er nu 2 met dubbel saffier, ik ben echter begonnen met de versie met plexiglas. Destijds, eerlijk toegegeven, omdat iedereen riep dat dit de " originele " versie was. Ondanks dat ik niet tegen krasjes op mijn glas kan, deze gekocht, ook vanwege alle opmerkingen van forumleden dat dat echt wel meeviel, die krasjes.
Bij RH watches in het mooie oosten aangeschaft en toen ik na 2,5 uur rijden thuis was, zat de 1e kras al op 't glas. Meteen eruit gepoetst. 's Avonds gaan eten en toen ik keek hoe laat het was, zaten er weer nieuwe krasjes op. En ik kan je vertellen dat ik heel netjes met m’n horloges om ga. Anyways , de volgende dag heb ik 'm verkocht. Van de saffieren versie geniet ik nog altijd! Pak waar je je prettig bij voelt en neem zeker geen vintage als die goedkoper is! Dan klopt t zeker niet, vraag maar aan @Krabong, de Speedy kenner!
Voor dagelijks gebruik kan alles wat je wilt. Een kaliber 321 zou ik persoonlijk niet iedere dag dragen vanwege beschikbaarheid van onderdelen. Maar voor 3k liggen die er toch niet meer dus dat probleem heb je niet .
Voordat ik m’n speedy had was ik ervan overtuigd dat dat gedweep met plexi de grootste onzin was, gebezigd door sentimentelen. Totdat ik in een zwak moment besloot dat er toch snel een Moonwatch moest komen…
De klassieke zwarte is een alleskunner. Persoonlijk vind ik 'm soms saai, maar als je echt maar 1 horloge neemt dan is dit een goeie. Alleen niet voor op het strand
Ik vind persoonlijk plexiglas op n duur horloge afbreuk doen aan t high end. Maar dat komt doordat ik verwend ben geraakt met hoog gebold saffierglas, ceramische lunettes, etc.
De volgende upgrade voor de speedy pro zou imho daarom ook n ceramische inlay kunnen zijn.
Hoewel de puristen gaan morren dat origineel t v aluminium is en zo hoort te blijven.
Bij mij kwam die realisatie bij de Monaco. Eerst de plexiglas gehad, maar uiteindelijk voor de vierkante Saffier gegaan. En daarom ook bij de speedy ‘maar’ voor de sandwich Sapphire gegaan.
Vergeet trouwens niet dat bij de nieuwe versie t niet enkel en alleen om de box gaat. De band en sluiting zijn ook n beetje anders.
Na het lezen van de reacties en het zelf overwegen wil ik toch de dubbele saffier kopen met big box.
Nu staan er op chrono een aantal handelaren. In Nederland vind ik Kramer watches die hem voor 3995 kan leveren. In Duitsland kan hij al voor 3500 geleverd worden, deze staan als trusted sellers maar om nou voor zo’n bedrag op te laten sturen is mij vrij heftig.