Zo zie je maar dat Christiaan van der Klaauw ook geen god is

Zag toevallig deze foto op Watchuseek. Let goed op hoe Janauari geschreven is?
En dat gaatje bij de maanfase, zou dat de as zijn van de schijf?

Of maakt hij zijn wijzerplaten niet zelf. Toch blijft het een beetje slordig. Gelukkig is deze foto al 5 jaar oud, en zien zijn horloges er nu toch wel mooier uit

tsja, kan gebeuren; is misschien zelfs wel veel geld waard, net zoals een misdruk van een postzegel of munt :wink:

Van het Poljot forum komt deze, in dezelfde kategorie (spelfouten bedoel ik dan, niet zelfde kategorie horloges):

Ook niet erg proffffesssssioneel :smiley:
Paul

Dat gaatje aan de maanfase is niet van de as van deze. De maanfase heeft maar één astap langs de onderkant.
Deze opening moet zijn om door de as van de maanfaseschijf bv. een kleine secondenas of een teller van een chronograaf te plaatsen, indien aanwezig.

Ik ken dit model niet en die fout is wel heel knullig. Is het wel een echte? Want januari verkeerd spellen is binnen europa bijna onmogelijk, het is in elke taal hetzelfde.

Maar verder is het niet de eerste keer dat er een fout in de maanden zit. Kijk maar hier (foto van z’n eigen site):

Als je maart afkort tot MRT en mei als MEI schrijft (nerderlands dus) moet je juli natuurlijk met een i schrijven en niet July.

Het is zeker weten een echte. Op Watchuseek staat de rest van de review. Compleet met fotos. Is al wel een model wat niet meer wordt gemaakt. Horloge is al van 1999.

Ehm, januari is in het Engels met een “y” op 't eind… Hij schrijft bovendien vrijdag als “vry”, wat uitgesproken vriedag zou zijn… Ach, als ik een fikse korting zou krijgen zou ik het horloge toch nog wel willen hoor!

Heeft iemand misschien een Friesche kalender bij de hand ?

Toch handig zon friese vriendin.

Is iig geen fries.

Februari is febrewaris
July is wel fries.
Novimber is november.
Januaris is Januari

Ja, dat van januari was een onzinnige opmerking. Ook in het frans, spaans, italiaans enz enz is het anders.

En de andere maanden?

Dacht dat ze in Friesland alleen maar wintermaanden kenden ?! Ben zelf overigens ook Fries dus kan me wel een grapje permitteren…

even denken, weet er zelf ook wel een paar. Weet niet zeker of dit lijstje klopt. Zal het vanavond navragen

December = Desimber
Januari = Januaris (weet niet of het precies goed is geschreven)
Februari = Febrewaris
Maart= Maart
April = April
Mei = Maaie
Juni = Juny
Juli = July
Augustus = Augustus
September = Septimber
Oktober = Oktober
November = Novimber.

Ze hebben wel veel bijnamen voor maanden

Juli is de haaimoanne
Maart is de foarjiersmoanne.

Ik weet alleen niet van elke maand de betekenis

Hoi Tom.
Even een reactie op jouw posting.
Gelukkig is Christiaan geen god maar gewoon een mens zoals jij en ik.
Stel je voor dat we voor een Van der Klaauw naar de Melkweg moesten ipv naar Heerenveen.
Maar even serieus.
Tijdens een van mijn bezoeken aan hem kwam mijn vraag of hij ook een damesmodel had.
Er kwam toen een doos met kleine wijzerplaten op tafel.
Als ik me niet vergis iets van 29mm.Dus best wel klein en dan nog al die dingen er op.
Ik moet zeggen dat bijv, de maanden al niet echt duidelijk af te lezen waren.
Maar ja, de klant is koning.
Als je weet met wat voor een preciesie de wijzerplaten voor alle CvdK 's gemaakt geworden kun je het haast niet voorstellen dat zowel de vakman die de plaat maakt als zowel degene die het horloge maakt en de klant die het koopt het niet opgevallen is.
En toch sluipt er wel eens iets tussen door.
Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het niet vind storen
Welke fabrikant geeft bijv.na 5 jaar nog een nieuw uurwerk?
Dat soort dingen vind ik veel belangrijker dan misschien een spelfoutje of een haartje.
Kortom als je handmade hebt kan dit gebeuren.
Overigens is het stipje wat je zag volgens mij geen gaatje voor zover ik me het kan herinneren
Maar als je wilt bel ik Christiaan daar wel over.
Groeten van een supertevreden Van der Klaauw drager.

JohnSr

Helemaal met je eens John. Heb er echt geen enkele moeite mee dat dit soort kleinigheidjes gebeuren, toont juist aan dat het écht handwerk en bloed, zweet en tranen is en niet machinaal in elkaar geperst zonder fouten.

En vind het wel een erg gaaf horloge moet ik zeggen, en die maat is ook goed voor mij, kijken of ze hem niet me wil verkopen :stuck_out_tongue:

Christiaan van der Klaauw is in mijn ogen voor wat Nederland betreft zeker wel God. :smiley: En als mijn prioriteiten ooit anders komen te liggen zal ik er zeker nog eens een (of twee) kopen.
Maar ik vind het toch opvallend dat horloges die met een dergelijke passie, aandacht en precisie worden gemaakt zulke opvallende fouten hebben als spellings van de maand. Je zou zeggen dat dat opvalt als de platen worden geleverd.
Storen doet het me niet in het geval van de Eclips maar bij die “van” Tom zou ik het toch niet accepter. Mijn eerste reactie was dat ik dacht dat het een aziatische kopie was.

Off topic, weet jij wat de Pallas in edelstaal kost John?

@Tom,
Grappig…Ik heb deze foto van het horloge van Mw. Kok al jaren op mijn schijf staan, en het was me eigenlijk nooit opgevallen. Als ik me goed kan herinneren heeft ze dit zelfde horloge te koop aangeboden, ik weet niet of het ook daadwerkelijk verkocht is. Op dezelfde site staat een foto van de achterkant, in de rotor zijn in de initialen van de eigenares gezet…erg bijzonder.

Ikzelf schaar deze spellingsfout onde de categorie curieus. Gezien de leeftijd van het horloge (ik meen 1999) en de lay-out en de functies van de sub-dials op de wijzerplaat denk ik dat dit horloge als optrede naar de Eclips en vooral naar het Planetarium is gebruikt. Christiaan van der Klaauw heeft dit horloge als het samengesteld op wens van de klant, volgens mij betreft het dan ook een Unikat.

gr,
Hans Mennink

@Henrik,
De Pallas (vroeger model Kalender) in staal kost 2850 EURO. Het is een ETA uurwerk met DD module. Een kennis van mij heeft dit model onlangs tijdens een bezoek aan heerenveen gekocht. Wachttijd 7 maanden. In november/december gaan we o.a. het model Pallas plus nog een volledig nieuw model (nummer 01 van de Orion CK3) ophalen. Ik heb enkele foto’s van dit nieuwe model mogen maken. Een prachtig klassiek ingetogen horloges zonder complicaties, maar wel typisch met het stempel van van der Klaauw.

De functionaliteiten van de Pallas kom je maar heel weinig tegen. Een Gangreserveaanduiding met dag- en een weeknummeraanduiding…Ik heb er alleen eentje gezien van een vroeger model van ik dacht Muhle. Echter was de prijs van de Muhle een stuk hoger !!! dan die van Christiaan. Mijn idee is dat de Pallas een echt koopje is.

Ook van de Pallas heb ik een foto kunnen maken:

gr,
Hans Mennink

Ja Hans, die vind ik erg mooi. Zijn de cijfers echt zo blauw (blauwer dan de wijzers) of komt dat door de foto?
Zijn de prijzen van meneer Van der Klaauw eigenlijk vraagprijzen of is het De Prijs?

Mooi model zeg, strak en inderdaad typisch Vd Klaauw. Ik hoop wel dat die weeknummeraanduiding een snelschakeling heeft… Het is jammer dat de site geen prijzen laat zien. Ook in de laatste folder stonden volgens mij geen prijzen.