Zoals beloofd: vergelijkende foto's GS vs GO - Photo Heavy!

Omdat ik het leuk vind om te doen én omdat ik het had laten vallen in het NA topic van de GO hierbij vergelijkende foto’s van beide grootheden.

De Glashütte Original Panomatic Lunar die voor mij in de plaats kwam van de Grand Seiko SBGR305.

De afwerking is bij beiden van een ongekend niveau, maar anders.

Ik heb mijn bescheiden mening in het NA topic ongeveer zo verwoord, en ik sta er steeds meer achter:

  • Bij Grand Seiko zit de liefde voor het ambacht in de schoonheid van de perfectie.
  • Bij Glashütte zit de liefde voor het ambacht in de perfectie van de schoonheid.

Ik realiseerde me tijdens het zoeken van het juiste licht en de juiste hoeken dat de foto’s beide horloges eigenlijk helemaal geen recht doen.

De één is in totaliteit absoluut niet minder of meer dan de ander, dus ik laat het oordeel verder aan de kijker over.

Daar gaan we.

De wijzerplaten zijn eigenlijk niet te vergelijken.

Het blauw van de GO is in werkelijk echt oogverblindend mooi. De wijzerplaat is gegalvaniseerd en door dat procedé heeft de plaat een unieke uitstraling. De uren en secondenwijzer hebben en sunburst die “er niet is”, tot een hele heftige, afhankelijk van het licht.

Eén opmerking: De wijzerplaat van de GO is ontworpen met de fotografische gulden snede als uitgangspunt.

Het witte zijdestructuur effect van de GS is ongeëvenaard vanwege de details en de handgemaakte structuur en de superstrakke indices.

De kastvorm van de GS is natuurlijk uniek vanwege het haarscherp gepolijste Titanium. Terwijl bij de GO ook zulke subtiele details zijn verwerkt, optisch bedrog bij de plaatsing van de lugs, bijvoorbeeld.

Foto’s van de lugs zijn niet optimaal, beiden zijn ze gefaceteerd, beiden een facetrandje aan de binnenzijde. De GS wat meer aanwezig dan van de GO.

De onderkant van de lugs zijn op hun eigen manier gepolijst, vormgegeven, randjes, rondingen, facetjes.

De logo’s bij beiden superstrak.

Bij de GO lijk het in werkelijkheid te zweven. Uiteraard van de GS is het logo strak opgelegd.

De indexen van de GS zijn ongeëvenaard scherp. Die van de GO zo vreselijk klein maar ook gepolijst.
De wijzers van de GS zijn vlijmscherp, terwijl de wijzers van de GO erg strak zijn en eveneens aan de zijkanten gepolijst.

Het datum veld is niet echt te vergelijken. Maar qua afwerking doen ze niet voor elkaar onder.

Over de achterkant is veel te zeggen. Persoonlijk vind ik dat de GO het wint. Da’s het enige oordeel wat ik eigenlijk toch wil geven. :wink:

Tot slot nog een in-your-face shot en even niet op de standaard banden

Bedankt voor het kijken. En jullie ongezouten mening wordt natuurlijk op prijs gesteld. :slight_smile:

95 likes

Leuke vergelijking en mooie foto’s! Panomatic Lunar altijd heel vet gevonden dus die wint voor mij :wink:

1 like

Wat een mooie foto’s van twee prachtige horloges. Op de wijzerplaat geven ze niks op elkaar toe. De GS is zo strak perfect! Als je de achterkanten naast elkaar zet wordt het tijd voor GS om er een schepje bovenop te doen. Misschien als optie voor de duurdere modellen, anders raken ze wel erg snel buiten budget :wink:

2 likes

Wat jammer dat deze twee kanjers niet in elkaars nabijheid verkeren.

1 like

Prachtig. En mijn vooringenomen mening:

  • uurwerk looks: zondermeer de GO
  • wijzerplaatontwerp: is voor mij een gelijkspel, niet zozeer een vergelijk, beide zijn interessant in hun genre, maar het ontwerp van GO is unieker
  • wijzerplaatbewerking, wijzers, datumvenster: de GS
  • kastontwerp: de GS
  • kastbewerking: de GS

Dus tja… mijn favoriet is een andere GS, de SBGA103 die nu om mijn pols hangt. Ik weet niet welke ik van deze twee (voorheen) van jou zou kiezen. Als ik er eentje als enige horloge zou moeten kiezen, zou het de GS worden. Maar als aanvulling op mijn collectie van GS, zou het denk ik de GO worden. Maar dan zou ik toch iedere keer denken dat ik beter alsnog de GS had kunnen nemen. Dus… keuzes!

2 likes

Beide prachtig. Wat ik mij afvraag. GS heeft meestal (of altijd) Lug Holes. Waarom maken ze die keuze? Weet iemand dat?

1 like

Gelijke strijd totdat je de achterkant bekijkt :hushed:

2 likes

Heb hiervan genoten. Dank. GO ftw overigens

1 like

Als een uurwerk het verschil maakt dan is de GO de winnaar, als het om de afwerking gaat zal het de GS worden. Kan niet kiezen dus met beide zou ik zeker tevreden zijn.
Mooi vergelijk ook :ok_hand:t2:

2 likes

Ok je hebt er om gevraagd, vind ze allebei geweldig en je mooie foto’s dragen daar een hoop aan bij!

2 likes

Zeer mooie detailbeelden! Waanzinnige Uhren, beide, maar ik kan me heel goed vinden in de keuze voor de Glashütte. Die laat je nog eens een keer extra kijken, wat een rijkdom aan verfijning zeg.

1 like

Mooie fotoshoot :slight_smile: waar maak je dit mee? Heb je een macrolens?

1 like

Op basis van foto’s eigenlijk niet te zeggen. Ik heb beide omgehad (van de GS jouw exemplaar) en kies voor de GS. Maar dat heeft meer met mijn eigen smaak te maken dan met de kwaliteit van de horloges.

Naar aanleiding van jouw andere topic begrijp ik jouw keuze voor de GO heel goed.

1 like

Prachtige foto’s!

1 like

Prachtige foto’s vooral. De GS wint het voor mij op afwerking en de GO door het prachtige uurwerk. Design is een kwestie van smaak. De GO heeft een bijzondere dial. De GS heeft een klassieke dial. Ik heb een paar Grand Seiko’s gehad. Ik vind ze prachtig, juist doordat het design van klassieke schoonheid is (saai volgens sommigen) wat door de perfecte afwerking enorm gaat leven. Het zijn beiden schitterende horloges, zoveel is zeker.

2 likes

Well spoken sir. Well spoken. Gaaf topic, ik hoop ooit eens hands-on’s te maken van dergelijke parels! :muscle:

1 like

Mijn vriendin en ik hebben het topic al discussierend gelezen. Leuk geschreven en mooie foto’s!!

2 likes

Heel mooie foto’s zijn prachtige horloges, maar voor mij toch de GS.

1 like

Schitterende foto’s, waarvoor dank!
Mijn voorkeur is de GS. Ik vermoed dat de GO voor mij te complex is.

Oh, heet dat bij jullie “discussieren”
:joy:

3 likes

Inderdaad, maar helaas, de bruine trekt dat niet. :sweat_smile:

1 like