omdat zondag na de laatste F1 toch altijd saai is , hier een hersenbreker
Leuk spelletje!
Ik heb er nul verstand van, maar ik gok de onderste ivm:
- de in mijn leken ogen rare afstekende witte wijzers
- wijzers subdails die te kort zijn
- navitimer waarvan de t is afgekapt
Ik ben benieuwd wat de andere experts van dit zoekplaatje vinden
Van zo’n oude vintage heb ik geen verstand, maar die gaan algauw 5 tot 7K dacht ik.
Dus dan wil je niks dat in mekaar geflanst is.
Ik vind de onderste een rare kroon hebben, maar dat kan lichtinval zijn.
Wijzers zijn gerelumed, vind het niet mooi contrasteren zo.
Langs de andere kant heeft de bovenste twee ongelijke pushers. Of er zit eentje vast
Tja, ik weet het niet. Ik koop geen vintage…
Zal me er dus ook nooit aan branden
Onderste. Ik googelde heel snel op “Navitimer 806” en zag meteen dat het embleem hiervan totaal niet klopt. Maar er zitten vast addertjes onder het gras…
Het logo is een Iraqi Air Force 1965 special logo?
Of zie je die wel vaker. Afgekapte Navitimer letters idd.
Maar wellicht is het wel de bovenste🤔
Dat denk ik ook
voor mij de bovenste
ik zal vanavond om 10 uur een uitgebreide uitleg geven
maar hint :
AOPA = Aircraft Owners and Pilots Association
Hoofdvestiging: Frederick, Maryland, Verenigde Staten
ok, here we go
- als er een zwarte wijzerplaat in een 806 navitimer zit moet de lunette ‘beads’ (rondjes) hebben
zoals de onderste 2

-
een navitimer heeft nooit rode wijzers voor de uur/minuut/subdial wijzers
-
als een navitimer een geheel zwarte wijzerplaat heeft , zien de uur/minuut wijzers er zo uit

- het logo , een AOPA logo (AOPA = Aircraft Owners and Pilots Association) is voor de amerikaanse AOPA ,
en dit voor de iraakse luchtmacht
nou ja , genoeg maar weer voor de zondag avond
p.s. de bovenste is waardeloos , de onderste 100% origineel en zoals de bovenste er uit zou moeten zien als het een Iragi Airforce Navitimer zou zijn
Hoppa, wel balen voor NL Watch.
Hi Jaap,
Bedankt voor je email. We hebben het verhaal even gelezen.
Het is inderdaad een AOPA Breitling. Wij hebben hem gekocht van de eerste eigenaar. Dus hij klopt helemaal.
We hebben er ook de provenance van.
We gaan wel even de rode wijzers vervangen en het verhaal van de bezel klopt niet helemaal.
Er bestaan ook een hoop Breitlings met deze bezel.
Dus uiteindelijk gaat het alleen om de wijzers.
Bedankt dat je ons opmerkzaam hebt gemaakt.
——————————————————————
En? @ReneJK
Lol, zijn ze serieus?
Eerst klopt het helemaal, dan alleen de wijzers. In principe gaan ze nu zelf modden, maar ik betwijfel of ze dat dan ook gaan benoemen.
Ik vraag me toch af of de AOPA uberhaupt ooit iets te maken wil hebben met de Iraakse luchtmacht
als we toch emails gaan posten , mijn reply (even laat ik het originele bericht weg)
Hallo Martijn
nav een prive berichtje op het horloge forum even dit mailtje
De Navitimer zou in principe weer origineel gemaakt kunnen worden dmv een IAF Wijzerplaat en de juiste wijzers
ik heb , voor zover ik me kan herinneren , deze WP’s echter nog niet te koop gezien , dus kan het een langdurige kwestie worden om hem weer 100% origineel te maken
Deze IAF Navitimers zijn alleen gemaakt met het IAF logo op de WP en met witte subdials , uit mijn hoofd vanaf 74/76 , dus met grote subdials , niet de kleinere die gebruikt werden tussen 63-74
De geheel zwarte wijzerplaten zijn gebruikt in 1954/55 met een Valjoux 72 uurwerk en van 1955 tot 1962 met venus 178 uurwerk
ik heb de achterzijde van Uw Navitimer al gezien en deze is correct voor een IAF , uiteraard met IAF wijzerplaat , ook de kast en bezel zijn correct voor een IAF , echter de wijzers en WP niet
m vr gr
Rene