Zoektocht dagelijkse horloge <€1.500,-

Beste lezers,

Al een tijdje ben ik bezig met mijn zoektocht naar een nieuwe horloge voor dagelijks gebruik. Via dit forum heb ik al heel wat ideeën op gedaan maar met enige regelmaat kom ik tot de conclusie dat het budget niet toereikend is of ik de horloge net niet mooi genoeg (speciaal) vind voor dat bedrag. Op dit moment draag ik een Roamer. Deze gaat inmiddels 10 jaar mee en begint nu toch wel sporen van slijtage te vertonen:

Ik ben vooral zoekende naar een horloge die kwalitatief gezien goed bekend staat. Na wat speuren heb ik een aantal horloges gevonden die mij erg aanspreken (helaas een aantal die simpelweg buiten budget vallen):

Hoewel ik van een rustige ‘rand’ hou moet ik zeggen dat de Longines Hydroconquest me ook erg aanspreekt. Het formaat van de horloge mag rond de 40mm zijn.

Het is in ieder geval voor mij duidelijk dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Het budget is maximaal €1.500,-. Hebben jullie nog goede suggesties?

Groetjes,

Nasolini

9 likes
5 likes

Leuke en uitdagende zoektocht. Mijn eerste ingeving: heb geen haast. Want mijn 2e idee is: neem de tijd om horloges te bekijken en passen. Indruk in het echt kan afwijken van het beeld dat je via digitale media krijgt. Het warme, verliefd smeltende gevoel komt pas bij passen, vergelijken, ervaren. Op dit moment niets mis met een lange shortlist, als je 't mij vraagt. Veel plezier met je zoektocht! Jeneekt vanzelf wanneer je de ware om de pols hebt.

4 likes

Oris is -zeker 2ehands- erg sterk vertegenwoordigd in dit segment.

2 likes

Als ik nu iets toe zou voegen tot 1500 euro dan zou ik de mido tv bigdate nemen.

2 likes

Ja. Vergeet Zwitserland.

De Citizen Chronomaster AB9000-61E.

Iets beters gaat niemand je hier aanbieden voor dat geld.

• Perpetual calendar
  • 100m waterdicht
  • Superlatieve afwerking
  • +/- 5 seconden per jaar accuratesse
  • Vrijwel onderhoudsvrij

1265 Euro inclusief verzenden betekent dat hij voor 1538 Euro op je mat ploft na inklaring. Dat lukt met een Grand Seiko net niet, die komen op 1850 Euro uit als je een nieuwe koopt, maar ook GS is de shit:

Voor dagelijks kun je voor dat geld echt, echt geen beter horloge vinden dan een GS quartz of een The Citizen / Chronomaster.

Je zou goed kunnen kijken of er ergens niet een tweedehands SBGX uit Japan te halen is, die moeten voor rond de 1200-1500 in goede staat te importeren zijn.

Van Chrono24 uit Japan bestellen durf ik blind aan. De handelaren zijn over het algemeen erg eerlijk, de service is goed, en de escrow service van Chrono24 beschermt je tegen enig gesodemieter. Dat werkt echt heel erg goed.

11 likes

Stop met zoeken!

Klaar :wink:

5 likes

Nee, gezien jouw smaak zou ik deze oppikken uit het blauwe:

6 likes

Squale in alle ere:

TS heeft, kijkende naar z’n post en het horloge wat hij nu heeft, het liefst een rustige bezel. Evengoed noemt hij de Hydroconquest en Airman, dus daar zit bewegingsruimte in.

Ik zou nooit als dagelijks horloge voor een duiker kiezen, maar als ik dat deed zou het goed een Super Squale kunnen zijn. HFLE limiteds doen het voor mij niet, omdat die hollanders altijd met iets oranje aan moeten komen wat dan weer ergens op de wijzerplaat moet.

Derhalve:

De 38mm super Squale valt binnen budget. :slight_smile:

7 likes

Die suggestie is zo leuk dat hij een plaatje verdient:

Ook erg leuk in dit segment, en ook onversneden modern:

Formex Essence 39.

14 likes

Heeft deze ook een secondewijzer a la GS? Dus in 2 (onmerkbare) stappen per seconde?

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! De Grand Seiko is inderdaad mooi maar voor mij net iets te klassiek. Citizen heeft er een hoop mooie modellen tussen zitten, daar ga ik eens wat verder in neuzen.

1 like

Is dit een persoonlijke voorkeur of is er een reden waarom je beter geen duiker als dagelijks horloge kunt kiezen? Ik kan me indenken dat ze wat meer gevoelig zijn voor schade?

Neenee, ze zijn beter bestand tegen schade. Maar doorgaands lomper dan een sport horloge.

Bedoel je dan de gecertificeerde handelaren of ook de particuliere verkoop?

Oh man, die Longines is echt heel erg prettig voor de ogen. Column wheel mechaniek dat zichtbaar is, railroad minute track, wijzers met een kleine dosis lume maar niet idioot veel, gewoon pure class all over. Dat niet elke (Japanse) winkelier een prima website heeft is voor mij nooit een probleem geweest. Ik heb heel veel uit Japan al gehaald, en gaat altijd keurig, zeker via Chrono24.

De Master Collection chrono moonphase is ook heel mooi (of doel je niet op die?) maar die is boven je budget denk ik?

De Oris is mooi, maar voor mij geen dialy driver, totaal niet.

De glycine vind ik totaal niet interessant.

De Tissot: tja. Nee, als je dan de kans hebt een Longines voor een relatief prikkie te scoren, zou ik altijd voor Longines gaan.

6 likes

In principe zijn duikers waterdichter dan gewone horloges. In de praktijk is alles wat 50m waterdicht is al prima geschikt als dagelijks horloge, om de simpele reden dat je niet dagelijks gaat snorkelen.

Een duikhorloge zal sneller wat dikker en lomper zijn dan een gewoon horloge om de simpele reden dat er een bezel bij zit, en omdat de kast ivm waterdichtheid vaak wat dikker wordt. Ik vind platte heren-duikertjes of skindivers nog OK, maar echte lompe duikers zien er bij negen van de tien outfits gewoon niet uit.

Er zullen mensen zijn die vinden dat je een duikhorloge bij een overhemd kunt dragen, maar ik vind het als een lul op een drumstel slaan.

Maar een duikhorloge moet per definitie solide zijn. Ik stoot ze sneller tegen deurposten omdat ze dikker zijn, maar in principe kun je met elk horloge wat van staal is gewoon rauwdouwen.

Quartz is wel veel, veel robuuster dan mechanisch. Puur omdat balans-asjes breekbaar zijn, en omdat veren vaak in dit segment gevoelig zijn voor magnetisme, en een quartz die nadelen niet heeft.

Dat is een sporthorloge pur sang, als je het mij vraagt. Stalen band, waterdicht, en een sportief ogende kast, het is geen klassiek horloge zoals een Calatrava, 5157 of zelfs mijn SBGW231 dat is.

Deze soort sportieve kastvorm zie je ook terug in horloges als de Longines Spirit, de Rolex Explorer, de Tudor Ranger, de Oyster Perpetual, en Omega’s Aqua Terra, Railmaster, en Constellation.

Het voordeel van een horloge wat je nu als “te klassiek” ervaart is dat je 'm over veertig jaar nog steeds goed gaat kunnen hebben. Vaak hebben “klassiek” en “saai” zeer grote staying power in alle stadia van je leven.

Ik zou als een dagelijks horloge ook nooit iets kiezen wat mode-gevoelig is.

Ikzelf ben groot fan van The Citizen / Chronomaster, hun high end quartz. Maar ze hebben ook modellen als dit:

Ik bedoel, 300 ballen, waar hebben we het in godsnaam over? Die zou je er bij kunnen scoren.

Ik heb alleen ervaring met Japanse handelaren. Ik heb ook twee horloges van particulieren gekocht via Chrono24, maar die kwamen uit Portugal en Frankrijk.

Die heren waren ook eerlijk over de staat van het horloge, communicatie liep fijn, en de Escrow service beschermt je, dus ook qua particuliere verkoop schrik ik niet zo van een C24 advertentie. Wel even checken of de foto’s Ok zijn.

1 like

4 likes

Nee, de “gang” van een GS is mooier. Evenwel slaat de Citizen wel accurater op elke indice. Dat is echt snaar en snaar strak. :slight_smile:

4 likes