Zoektocht: de ultieme explorer watch

Beste medeliefhebbers,

Ik ben weer eens zo ver in de zoektocht verdwaald dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Dus doe ik een beroep op jullie kennis wat wellicht nieuwe inzichten geeft. In het kort: de voor mij ultieme explorer watch.

Ik vind het erg moeilijk te verwoorden wat ik precies zoek. Het moet een horloge zijn met historie/een verhaal. Het liefst iets met expedities in de Arctic en/of Antarctic (ik ben op beide plekken veel geweest dus een verwijzing daarnaar vind ik leuk). De beste beschrijving is denk ik de combinatie tussen een world timer / explorer / field watch. Concrete cijfers van maatvoeringen en een budget heb ik niet (als het erg duur is maar perfect kan er altijd voor gespaard worden). Ik vind world timers mooi (de Anderse Geneve is zeker een grailwatch), maar de combinatie is moeilijk met het stukje explorer. Ze hebben soms wel een field stijl maar missen het verhaal of historie (Ik voeg wat foto’s bij om iets te verduidelijken wat ik vind).

Kleine comments op de foto’s:
Vostok: mooie horloges, vaak wel met iets van een achtergrond (zeker de buran) maar is het toch net niet voor mij.
Bering: heb ik voor de gein gekocht voor 130 eu maar is niet wat ik zoek.
Seals: fieldwatch welke ik wel mooi vind (meeste fieldwatches vind ik niks.
Andersen Geneve: droomhorloge maar voor nu nog onbereikbaar en niet echt explorer.
Bulgari: prachtige world timer met in mijn opinie ook een beetje een explorer stijl. Mist echter wel een verhaal en associatie met de poolgebieden.
Nivada Grenchen: deze trekt mij heel erg! Alleen dan het dilemma van de witte of zwarte plaat. De zwarte vind ik denk ik stiekem mooier maar de witte trekt mij ook enorm (had hem bijna gekocht bij ace maar uiteindelijk ivm werk niet gelukt)
Montblanc: ook waanzinnig , trekt mij enorm. De originele vind ik het aantrekkelijk maar dan de caseback van de 0 oxygen vind ik waanzinnig echter zit die weer op een lichtblauwe versie welke ik weer minder mooi vind.

Dilemma’s dilemma’s …

Mochten jullie adviezen hebben gooi ze alsjeblieft. Zo niet geniet van de plaatjes (van mijzelf en van het net)

Alvast bedankt en ik kijk uit naar jullie suggesties!

13 likes

Vergeten toe te voegen maar voor de goede orde: een Rolex Explorer gaat hem niet worden voor mij.

3 likes

5 likes

Zoek niet verder! Ik hang al maanden boven de kooopknop van de 6190. Het enige wat me tegenhoudt is dat ik al een fieldwatch heb (khaki field) die mij zeer dierbaar is.

9 likes

Bedankt , ken ze inderdaad maar trekt mij te weinig ben ik bang

Mhmmm bedankt voor de tip! De MSL polar white vind ik wel erg gaaf! Ik ga hier eens achteraan

7 likes

Een Uemura, natuurlijk. Althans, als jij poolexpeditie zegt denk ik aan Naomi Uemura. Ik weet alleen niet of ik dat horloge zou doen als GADA/Explorer.

Waarom koop je niet gewoon een horloge wat je mooi vindt en wat bij je dagelijkse stijl / activiteiten past, en hou je niet op met de onzin om daar andermans verhaal aan te willen koppelen?

Binding met je horloge krijg je door er gewoon mee op uit te gaan. Koop dus gewoon iets, ga er mee op reis, en zorg gewoon dat het jouw horloge wordt.

Ieder horloge rolt van een fabrieksband / assemblagelijn zonder enig verhaal. Marketing suggereert wat anders, maar het blijft een feit.

Doe dan! Zijn leuke horloges, en geschikt om al het bovenstaande mee te doen.

Wat mij betreft is dit ook een aardige:

Voor de context kan ik je alleen nog zeggen dat ik deze keuzes heb gemaakt:

Dat zijn mijn twee explorertjes. De ene is gemaakt voor heren die wel eens een bergwandeling doen, de ander is zelfs zonder enig verhaal bedacht, maar ik gebruik ze veel, ook op reis. Het zijn gewoon fijne horloges.

6 likes

Zo die Bvlgari is gaaf :star_struck:
Wist nog niet van het bestaan van deze variant af.

5 likes

En een explorer II?

Alpinist dan?
Voorbeeldje van een jaren 90 red alpinist

10 likes

En wat dacht je van deze Longines, voor echte poolreizigers:

6 likes

Ik heb hem al gevonden:

20 bar - anti magnetisch, handig op de Noordpool - onder 10 mm dik - licht én robuust - afleesbaar in elke poolnacht en of sneeuwstorm - etc etc. :grinning:

2 likes

Sucker for marketing dan, je hebt helemaal gelijk. Ik doe met mijn horloges genoeg en worden altijd langzaam eigen. Ik heb er dan ook altijd moeite mee om ze weg te doen maar zoek toch iets wat echt bij mij past ten opzichte van “die vind ik mooi”. Stukje verhaal erbij is dan vooral voor de leuk of voor mijzelf.

2 likes

Feitelijk een heel knap horloge. Maar dan die wijzers :face_with_peeking_eye: compleet andere ontwerptaal en totaal niet passend bij de rest.

Japanse auto’s hadden of hebben… dat ook altijd. Technisch top maar de ontwerpen slaan op de een of andere manier altijd ergens de plank mis.

2 likes

Volledig met je eens hoor. Als je alle opsmuk en marketing eraf zou halen dan blijft er weinig over. Het is juist heerlijk om je een beetje mee te laten slepen daarin. Dat is toch een groot deel van de hobby. Dat alles natuurlijk voordat je je eigen verhaal met een horloge gaat maken.

Als we dat niet zouden doen dan zouden we allemaal met een f91w moeten lopen.

Overigens vind ik dit als groot buitenliefhebber een van de leukste categorieen horloges en ik ga dit topic en de suggesties met veel plezier volgen.

1 like

Houd je genoeg over voor een expeditie

3 likes

Er is maar 1 echte explorer, en die komt in 2 maten. Er staat een nieuwe in t blauw.

3 likes

Wat dacht je de van de Smiths Everest / Commando?

Het verhaal erachter is dat het originele bedrijf het horloge leverde voor een expeditie op de Mount Everest in 1953. Op het internet staan vele verhalen. De moeite om je eens in te verdiepen.

Ondertussen zijn de rechten in andere handen gevallen maar maakt de horloge’s er niet minder om.

Voor mij een heerlijk horloge om dagelijks te dragen met een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Enkele duurdere horloge’s uit de collectie krijgen sinds de aankoop behoorlijk minder polstijd…

Edit: alvast wat leesvoer om je in te verdiepen.

9 likes

Niet altijd, Henk. Da witte gij ook.

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik vind horloges allereerst een ontwerp-vraag. Ik vind mooie ontwerpen gewoon cool, en ik denk dat er nog best veel mensen zijn die er ook gewoon voor de “mooi” of “cool” in zitten.

Dat is correct. Als we Smiths en Vertex even terzijde laten is dat natuurlijk de Oyster Perpetual.

Het verhaal achter de Rolex Explorer is gewoon een ellendig stuk verzonnen onzin, terwijl de OP wel voor allerlei coole dingen gebruikt is.

2 likes

Boeit niemand. Het horloge is fantastisch.

Daarom wil iedereen een rolex en wil, naja, niemand een smiths…

2 likes

De Victorinox I.N.OX. misschien?

Als het onder meer bovenstaande martelingen kan weerstaan lijkt het mij wel een geschikt horloge voor exploration-doeleinden.

1 like