Zoektocht: de ultieme explorer watch

Een Vertex wellicht??

Niet direct iets met een expeditie te maken, maar wel een reissue van de Britse military watch

7 likes

:wink:

Wat je mooi of cool vind is ook, of je het wil/weet of niet, beïnvloed door anderen en het marketingverhaal.

Als we dat, als voorgaande stelling, voor waar aannemen heb je twee opties:

1. Het verwerpen van alle emotie en dus koop je een f91w.
  2. Je laat je er door meeslepen en kan als een gelukkig kuddedier door het leven gaan.

Als dat de keuzes zijn kies ik graag en bewust voor optie 2. Elke tussenvorm is gewoon cherrypicking.

Wellicht is een CWC G10 “subhunter” iets voor je?
Oerdegelijke uurwerkjes en een robuuste kast met vaste lugpins.
CWC heeft een verleden als huisleverancier voor het Engelse leger en hun horloges zijn op de meest gekke plekken en expedities geweest.
Nu maken ze vooral reïssue modellen.

5 likes

Dit zijn horloges uit de Hamilton Explorer serie gemaakt ca 1930/ 1933 gemaakt met het net zo zeldzame Hamilton 401 uurwerk.
De serie bestaat uit 6 verschillende Hamilton Explorer horloges

Hamilton had kort daarvoor het merk Illinois overgenomen en heeft aan het Illinois 207, uurwerk 17 jewels verbeteringen aangebracht. Het formaat van het uurwerk paste prima in de horloges die Hamilton wilde maken. Hamilton maakte er het 401 uurwerk van en had nu 19 Jewels.

De namen voor deze horloges waren verbonden met grote ontdekkingsreizigers.

Zelf heb ik wel iets met deze Hamilton horloges

Hier staat een te koop

In mijn verzameling

een Andrews en een Stanley

En hier een Illinois 207 uurwerk met een van de Illinois horloges waarin dit uurwerk zit

5 likes

De Smiths Comando een topper maar kon net niet wennen aan 36 mm.

Ook de Nivada gehad een prima horloge :ok_hand:

Ook deze Serica is tof.

Maar uiteindelijk alles weer verkocht en ben nu erg te spreken over deze Tudor Pro.

Niet echt een Field-watch maar wel een beetje Explorer 2.

5 likes

Hamilton al eens overwogen. Scoort in deze test het best :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Ftfy.

Maar een Ferrari uit die tijd is dan toch mooier. :crazy_face:

Die Lexus is gewoon lelijk.

Overigens verbaast het mij nu dat je de wijzers van een alpinist cool vind en Mercedes wijzers verafschuwd.
Is toch een beetje dezelfde designtaal. :joy:

1 like

Check :relieved:
Weinig kijk op auto’s maar dat oudje is wel heel fraai. Wellicht een beetje een rip-off van een E-type (of kwam die later?) maar zonder meer een fraaie kar :+1:

Niet helemaal dezelfde stijl als je voorbeelden en geen world timer (wel GMT) maar de Panerai 186 heeft een link met met een tocht langs de noordpool door Mike Horn.

Plaatje via Google

5 likes

Wat dacht je van 'n Universal Geneve Polerouter. Het eerste horloge wat de noordpool is overgevlogen. Verder lijkt het mij een zeer ongeschikt horloge om mee te exploren. Maar zit dan wel een kek verhaal eraan gebonden.

7 likes

Timex Expedition North titanium

8 likes

Er is eigenlijk maar één horloge dat hiervoor in aanmerking komt:

4 likes

Explorer II of de Tudor versie

Eterna Kontiki, wel expeditie (maar geen pool… :cold_face:)
In veel versies, vintage, of iets moderner met bijv. de inmiddels klassieke vormgeving met de driehoekjes, of als diver…

3 likes

Nou, ieder zijn mening maar laten we eerlijk zijn. Leg het ontwerp van die Toyota naast een e-type (die zeker wat weghebben van elkaar) en de Japanners slaan toch de plank een beetje mis.

Sinn 303 Fulda Yukon Quest .

3 likes

Dit is een leuke variant op een ‘explorer horloge’

Goed merk, betrouwbaar uurwerk, makkelijk te servicen, en niet duur.

:hand_with_index_finger_and_thumb_crossed: alles wat je zoekt.

4 likes

Grappig genoeg vind ik de Toyota dan veel mooier. Daar slaat Jaguar de plank mis, en dat doen ze wel vaker wanneer ze een auto ontwerpen.

Kuch kuch. de Ip Ace is misschien wel één van de slechtste auto’s ooit, of zo, maar ook zeker niet de knapste. :slightly_smiling_face:

Maar dat zijn natuurlijk allemaal ook kwesties van smaak. Laten we dat niet uit het oog verliezen. Ik vind moderne Hyundai Sonata’s en Lexus LI300’s veel mooier dan wat BMW op dit moment nog maakt, en zou ook sneller een Hi-lux kopen dan bijvoorbeeld een Cybertruck of G-wagon.

Een ander zal het daar niet mee eens zijn.

Dat klopt op zich, maar da’s niet een Nivada.

Kijk. 100m waterdicht, dun, comfortabel, goed contrastrijk… wat wil een avonturier nog meer? En het is in 1904 ontworpen voor één van de eerste gentleman-piloten. Als dat geen avonturen waren, zo in zo’n houten kist met doeken er omheen de lucht in… Nou.

Het antwoord is dus eigenlijk gewoon alitjd Cartier.

2 likes

Longines zet 'm als pilotenhorloge in de markt maar de Spirit is meer dan dat.
Waterdicht
Nauwkeurig
Goed afleesbaar
In vele maten en kleuren te verkrijgen

Groeten
Rutger

4 likes