Zoektocht naar perfecte dresswatch > Eigen horloge project

:heart_eyes: :100:

10 likes

Ik vind die kleine seconde nu wel een beetje heel erg te mooi in het midden staan… :stuck_out_tongue_closed_eyes:

3 likes

Ik weet niet of het onderscheid altijd zo eenvoudig te zien is, al weet ik dat sommigen op dit forum dat met het zelfvertrouwen en absolutisme van de echte internetpolemist beweren.

Voorbeelden:

Je kunt best roepen dat het uurwerk de positie van de KS afdwingt en dat er toen noodgedwongen iets omheen verzonnen is, maar het zou evengoed zo kunnen zijn dat het uurwerk gekozen is om dit ontwerp te kunnen realiseren. Beide ontwerpen zien er wat mij betreft in elk geval prima gebalanceerd uit.

Niet prima gebalanceerd:

Puur mijn mening natuurlijk.

5 likes

Bij die Chopard zie je de geijkte designtruc om de te hoge decentrale seconde te verbloemen.

2 likes

Yep. Speciaal gaan opzoeken in m’n gifjes mapje op de telefoon zelfs.

Hmja, een uurwerk ontwerp je ook niet zomaar eventjes tussen de soep en de patatten, pardon my Flemish. Het is niet van “Hee Hanz, we gaan een 39mm uitbrengen volgend jaar, verplaats de as van de kleine seconde eens 1.5mm benee alstubliefdankuwel”. Het is een hele grote kost dus ergens te begrijpen dat niet elk merk dat zomaar even kan, en dan…

… kan je hopen dat ze hun uiterste best doen om het ontwerp zo goed mogelijk te doen kloppen, ondanks de (ja, sorry, zelfs bij deze) pijnlijk verkeerd staande KS. Maar het staat iedereen natuurlijk vrij van er zich wel (in meer of mindere mate) of helemaal niet aan te storen. :smile:

We zijn het eens!

1 like

Kumbaya!

Klopt dat het niet op elke plaat even storend is.
Maar als het een beetje kan, is het wel zo leuk als de positie van de kleine seconde enigszins neutraal is.

2 likes

Misschien. Het zou evengoed zo kunnen zijn dat er omwille van het ontwerp voor een hoge positie van de kleine seconde gekozen is. Je kunt dat gewoon niet met zekerheid zeggen; hooguit vaststellen of je het resultaat al dan niet geslaagd vindt.

2 likes

Wel… in dit topic is bewust gekozen voor een specifieke positie, en we vinden het overwegend geslaagd.

Kunnen we daarmee besluiten?

4 likes

Geldkwestie

Nee. Techniek zorgt ook voor de limitaties in designs. In de jaren 50 had je nauwelijks centrale secondewijzers, dus waren alle designs met decentrale of zonder secondewijzer.

Tegenwoordig is het voor een groot gerelateerd aan aantal uurwerken die een bedrijf heeft en onderdelen voor op voorraad wil houden.

Kleur bekennen.
Dat dit horloge in productie gaat is zeker. En dat de batch minimaal 100 stuks wordt is de enige mogelijkheid om dat te realiseren. Ik weet alleen nog niet zeker hoeveel en welke kleuren ik straks ga aanbieden. Op basis van de huidige foto’s ben ik benieuwd welke kleur jij zou kiezen. Alvast bedankt!

Maximaal 2 keuzes.

• Zwart
  • Groen
  • Zilver
  • Goud
0 stemmers

34 likes

Op basis van de foto’s ga ik voor zwart & zilver.
En op voorhand zou ik voor groen gaan.

Lastig.

10 likes

:+1:

4 likes

Ik heb voor zwart en groen gekozen. De groene kleur is echt prachtig en zwart is zo veelzijdig. Vind de zilveren ook mooi en wellicht een idee om een mooie blauwe kleur te overwegen voor in de toekomst :sunglasses:. Als het financieel haalbaar is heb ik ook interesse. Ik heb veel duikers en wat kleine gouden dresswatches, maar mis zoiets in m’n collectie.

5 likes

@vierport liken dat doe je wel maar antwoorden niet? :rofl:

2 likes

Ik ben niet de doelgroep, maar heb toch gestemd. Ik volg dit topic met interesse en vind het oprecht mooie horloges. Misschien vertroebelt het de uitslag daarom, maar het geeft wel een beeld.

Zwart en groen vind ik de mooiste. Misschien voor het doel wat dit horloge heeft, dat zwart passender is. En dan de groene on the side ernaast.

2 likes

Zwart voor mij gezien de staat van de collectie

Heb al 2 groene wijzerplaten in de collectie dus groen word m niet.

Zilver zou een tweede keuze zijn.

Goud not my cup of tea.

Just my 2 cts

1 like

Nog maar een like dan :joy:

Inschrijven of iets dergelijks zal met orde geschieden anders wordt het zo rommelig.

En op sommige vragen zal ik zelf eerst een sluitend antwoord moeten vormen.

9 likes

Dat was toch zó moeilijk niet he haha nu kan ik terug rustig slapen :joy:

2 likes

Ik vind groen en zwart het mooist, maar heb nog geen zilver en het goud is uniek.

1 like

De groene deed het beter dan deze gele. Ik zou de groene grif kopen, maar deze is te, wat anderen ook al opmerkten.

Merk wel op dat ik het ontwerp cool vind, de positie van de KS niet slecht vind, de wijzers tof vind, en bovenal de naam goed kan hebben.

Nja, cotes de geneve en perlage zijn ooit uitgevonden om klein debris uit het uurwerk vast te houden, en hebben dus eigenlijk wel degelijk een functie, ook als ze machinaal aan zijn gebracht. Bovendien hebben veel Top grade uurwerken ook nog eens andere reguleringen, en zou het afhankelijk van de leverancier zelfs zo kunnen zijn dat silicium balansveren in beeld komen.

Niet echt. Een fatsoenlijk uurwerk kost wat. Zowel dun, als de juiste positie van de kleine seconde, als ook fatsoenlijk afgewerkt.

Dress watches zijn bij uitstek de horloges die duurder mogen/moeten worden, in mijn optiek. Dit heeft meer cachet dan een field watch.

Ook tof. Ik zie ook dat je geen fouten hebt gemaakt met de kleur van de subdial, die is gewoon netjes in dezelfde tint als de plaat, maar met cirkels, hulde! Dit is geen VPC, zeg maar.

Uit nieuwsgierigheid, ik vraag dit voor vriend @Hotseflots, verkoop je ze, en wat moeten ze kosten?

Overigens:

2x stem groen.

7 likes