Jij hebt een hele zoektocht achter de rug, zijn er uurwerken die dit mogelijk maken (een volledige 6)?
Ik denk van wel maar het streven is denk ik om die kleine seconde subdial zo dicht mogelijk bij de minute track uit te laten komen.
Maar Vierport heeft vast een beter antwoord
Dat is juist een teken van een veel te klein uurwerk ten opzichte van de maat van de kast
Vaak gedacht dit horloge te kopen en tegen mezelf gezegd dat ik me erover heen moest zetten dat die kleine seconde niet goed staat. Maar dit is nu een voorbeeld van hoe het niet moet. Dit horloge zou een centrale seconde moeten hebben. Dat zou top zijn.
En idd de eta/pesaux 7001 is een goed, dun en betaalbaar uurwerk dat je kunt gebruiken wanneer je alle cijfers zichtbaar wilt maken.
Kijk maar naar Nomos, dan zie je hoeveel ruimte er is op 6 uur. Ze kunnen er zelf een datum plaatsen.
Deze is 35.5mm
Ik begrijp het, bedankt voor de reacties.
Gevoelsmatig zijn de wijzerplaten van Nomos niet in balans en die van PP wel.
Nou nee.
Vind zo een tegen de centrale as aan schurkende ps echt geen gezicht.
Bij Patek Philippe trouwens ook iemand niet want er is voor referentie 6119 speciaal caliber 30-255PS ontworpen zodat de ps lekker naar de buitenkant kan èn het caliber helemaal kastvullend is.
Iets zegt me dat @vierport hier ook naar streeft…
Dit zie je veel. Geen dress watch, maar deze Citizen heeft precies hetzelfde.
Zijn wij op HF dan zo kritisch vergeleken met talloze gerenomeerde merken met succesvolle modellen?
Ik vermoed dat de kalibers gewoon niet meegegroeid zijn.
Ik vind het een non discussie. Plaats je 'm hoog dan verkrijg je een meer continu, radiaal beeld over alle indices. En als je 'm laag plaatst kun je de kleine seconde meer benadrukken. Kwestie van smaak en niet - zoals vaak en zó graag op HF wordt benadrukt - een verkeerd ontwerp.
Mooi
Wat een gaaf project! Ben er benieuwd naar het eindresultaat! Ik hou van dress watches!
Indrukwekkend, wat een fantastische detaillering.
Uitstekend verwoord ! Heel vreemd die neiging hier van sommigen om die beperkte persoonlijke visie erdoor te drukken ( rietje-visie als overtreffende trap van tunnel-visie ) alsof de makers van het horloge het niet zouden snappen.
Ik las hierboven ook zoiets over gepolijst of gesatineerd en wat dan wel of niet zou kunnen, en dan ook nog kritiek hebben op iemand die een eigen ontwerp gaat maken…
Het is juist erg knap dat @vierport de klassieke stijlelementen behoudt en er toch een eigen draai aan weet te geven wat , na 90 jaar PP 96 / calatrava`s, IWC Portugieser etc, toch weer een uniek ontwerp oplevert.
En ik vind die gouden/champagne plaat toch ook wel lekker !
Hebben we het nou nog steeds over de small seconds die te dicht op de centrale as staat?
Als (bewuste) ontwerpkeuze prima maar niet mijn ding. Maar als moetje omdat je uurwerk te klein is vind ik het pure armoede, zelfde met de datum die slecht uitgelijnd is om dezelfde reden.
Vwbt Vierport hier toont; stunning. Echt heel mooi. Compromisloos op de kleinste details en dat maakt dat het echt een bijzonder horloge is in een veel uitgevoerd genre.
En dat is prima, een smaak ding dus en geen evangelie. En waar die seconde geplaatst wordt ligt voornamelijk aan de afmeting van het uurwerk, en dan kun je nog wat met het wijzerplaat ontwerp spelen. Maar diverse klassieke Longines en PPs uit de jaren 30 en 40 hebben zo
n “afwijking” waar toen niemand over viel. De maker gaat natuurlijk niet per modegrill het uurwerk verbouwen - beetje duur en dat iedere 10 jaar zo`n beetje ? - om aan de populaire kastmaat te voldoen, maar de kast met een uurwerkring aanpassen. Dus geen luiheid, moetje of gemakzucht maar gezond verstand.
En als je nog wat zakhorloge uurwerken hebt liggen dan past het ook in 43 mm zonder spacer, en is er ook iets voor de grotere pols
Gaaf! Kunnen we ons opgeven voor een exemplaar of niet?
En dat vind ik dus uber gaar. Techniek is dienend aan de esthetiek en functionaliteit, niet vice versa.
Dat is geen bewuste design keuze maar pure luiheid van de producent om het standaard beschikbare uurwerkje in alle horloges van 36mm tot 44mm te duwen.
Anyway, wellicht moeten we het podium weer aan Vierport geven. Want daar staat die kleine seconde