Zoektocht naar perfecte dresswatch > Eigen horloge project

Of met een dopje er op?

1 like

Ah, het dopjes debat. Het Grand Seiko Only topic staat er vol mee.

Voor zover ik mij kan herinneren ben ik het nog niet tegengekomen dat ze een dop op de minutenwijzer plaatsen.
Is echt iets voor op de centrale secondewijzer zoals vaak te zien is bij Grand Seiko,
En ook wel bij éénwijzer horloges zoals Meistersinger bv.

7 likes

Dopjes, dopjes, dopjes!

5 likes

En terecht. Ik denk dat het zeker bij dauphiné wijzers mooier is zonder. Iets met een fijn, precies puntje te hebben voor het midden tussen al die strakke lijnen misschien? Nja soit.

1 like

Geen dopje maar dan wel ton sur ton als ik ongevraagd mag adviseren. :blush:

Gelukkig maar!!
Zal ook altijd zo blijven, daarom staan er ook in de zin de woorden “persoonlijk vind ik”!!:wink:

1 like

Klopt, dat had ik gezien.

Maar ik denk dat deze hele discussie over dat zogenaamde gat een beetje overbodig is, zodra het uurwerk binnen is en het horloge echt geassembleerd is ligt de bovenkant van de minutenwijzer vlak met de dichte bovenkant van de minuutpijp en bestaat dat gat niet meer. :wink:

4 likes

Exact. Geheel overbodig.

3 likes

Zoiets?

Dat zijn van die zaken die natuurlijk weer extra kosten zullen meebrengen. Het zal vast wel ok zijn op de “gewone” manier :wink:

Ik ben benieuwd om het geheel gemonteerd te zien!

4 likes

Supermooi, mijn mening.

Goede tweede is de bovenkant van de as in dezelfde kleur als de wijzers.

Minder mooi is kleurverschil tussen de as en de wijzers.

Maar goed, het is geneuzel op minder dan een vierkante millimeter en het zal hoe dan ook geen dealbreaker worden.

In een ‘zoektocht naar een perfecte dresswatch’ is het wèl nuttig om er aandacht aan te besteden.

3 likes

Ik ga ervan uit dat @vierport daar dan effectief ook wel de nodige aandacht aan besteedt en zijn eigen mening over heeft.
Als je voldoende muggenzifter bent om je eigen perfecte horloge te ontwerpen omdat met alle andere wel ergens een detail niet naar je zin is, dan zijn dit exact de zaken waarover je een mening hebt die je meeneemt in je project.

Dit horloge zal geen synthese van ‘onze’ voorkeuren (die van de ‘community’) zijn, maar een synthese van zijn persoonlijke voorkeuren en afwegingen.
En dat is ook exact wat de bedoeling is en hoe het moet zijn. Anders heeft dit überhaupt geen zin.

6 likes

Is heel mooi. Maar het is geen dopje.

2 likes

Nee, geen dopje zoals op de secondenwijzers. Maar er is toch een afsluiting op de as geplaatst in dit geval? Ik heb geen ervaring met wijzers plaatsen, dus ik weet niet hoe het er gedemonteerd uit ziet. Maar mooi is’t inderdaad wel :slight_smile:

Nee, maar aangezien er een topic over is, mogen we er toch over discussiëren? We kunnen natuurlijk blijven roepen hoe fantastisch mooi het allemaal is, maar daar komen geen nieuwe inzichten uit. Ik vind de technische inzichten of de motivatie van bepaalde keuzes alleszins leerrijk.

3 likes

Tuurlijk wel! Daarvoor dient dit forum.
Ik verwacht alleen niet dat @vierport er veel rekening mee houdt.

3 likes

De minutenpijp is vlak/ dicht. Bij de GS is het gat van de minutenwijzer strak en op gelijke hoogte met de minutenpijp. Ik heb gekozen om een kleine chamfer aan de binnen- en buitenkant aan te brengen.
Dat past beter bij de vintage achtige stijl wat mij betreft.

26 likes

Eind Januari komt steeds dichterbij, dat betekent dat binnenkort er gemonteerd kan worden toch?

2 likes

:grin: Het betekent in ieder geval dat mijn uurwerken binnen 10 dagen verstuurd zullen worden. Kijkend in de agenda is dat dus nog max twee weken. zucht

13 likes

Sample doos ontvangen.
Ik vind het wel chic.

62 likes

Ziet er zo keurig uit! Echt een heel gaaf project zo!

1 like

Tof! Elegant en understated, past bij het horloge :slight_smile:

1 like