Zoektocht voorlopig afgerond - [v/h nieuwe stalen daily i.p.v. mijn Seamaster]

Beste HF’ers,

Ik ben bijna een jaar lid van dit mooie forum. Ik heb veel geleerd over horloges, veel gekletst met alle aardige mensen hier (en een enkele minder aardige maar dat is gelukkig de uitzondering), veel gekocht en ook veel weer verkocht. Ik heb hierdoor veel verschillende (soorten) horloges gedragen en begin mijn eigen smaak steeds beter te kennen.

Ik begon aan dit avontuur met een G-Shock, een (toen nog kapotte) Fossil en een moderne Tissotdresser. Tussendoor heb ik verschillende horloges gehad, van NTH en Squale duikers tot (vintage) Tissot en Olma. Op dit moment heb ik 4 horloges in bezit: de Fossil (gerepareerd, en met sentimentele waarde), een G-shock als beater, een Oris 65 glow die ik ga verkopen en een Omega Seamaster die ik het meeste draag.

Ik heb de laatste weken een beetje afstand genomen om na te denken waar ik eigenlijk heen wil met deze hobby / mijn collectie. Nu ben ik erachter dat ik de voorkeur geef aan een kleine collectie (3 stuks), met 1 horloge dat ik eigenlijk altijd draag, 1 beater en de Fossil. Vandaar de voorgenomen verkoop van de Oris – in eerste instantie gekocht met het idee om de Seamaster te vervangen maar 1) geen datum (en de versie met datum vind ik niet mooi); 2) minder mooi afgewerkt dan de Seamaster en 3) minder aansprekend / luxe merk (beetje oppervlakkig maar ik hecht eraan).

In principe draag ik altijd de Seamaster, behalve als er echt een goede kans is dat een horloge beschadigd raakt maar ik toch per se iets om wil (denk: subtropisch zwembad, klussen, etc.), dan draag ik de beater. De Fossil ligt veilig in de la (en kan in theorie mocht het echt nodig zijn dienst doen als dress horloge maar dat heb ik eigenlijk nooit nodig – dat doet de Seamaster prima in de situaties waar ik in terecht kom).

De Seamaster kan alles aan en stilistisch ben ik er redelijk tevreden over, maar hij is op een bepaalde manier toch net niet. Ik overweeg dus om het in te ruilen voor een andere daily-die-bijna-alles-kan-hebben, wat ik hopelijk heel lang kan gebruiken. En daar hoopte ik jullie hulp voor in te kunnen schakelen! Zie hieronder wat ik zoek qua eigenschappen, wat ik waardeer aan de Seamaster, wat ik zou willen dat hij nog meer had (dus wat ik mis), wat voor alternatieven ik heb overwogen maar nog niet heb aangeschaft (en waarom). Alle suggesties welkom!

Ik heb geen duidelijk beeld van een budget, maar ergens tussen 3k en 6k moet te doen zijn (zeker met verkoop van de Seamaster).

Waar ik naar zoek:

• een solide, stalen horloge met stalen band, bij voorkeur met een manier om het gedurende de dag bij te stellen (iets losser of strakker). Af en toe een tropic of leren band is ook leuk maar staal is het belangrijkste.
  • max 42 mm (als ie klein valt) maar 40mm is ideaal
  • zwarte (of donkergrijze) plaat.
  • niet ‘saai’ (ieder zijn smaak – maar ik ben snel uitgekeken op bijv. een Sinn 556 of de meeste GS modellen, en ook de Rolex Explorer). Bijvoorbeeld iets met een duik-bezel, een power indicator, of iets anders
  • een dagelijks horloge heeft in mijn beleving aan datum nodig, die ook een beetje mooi is afgewerkt (een kadertje eromheen en dezelfde kleur als de plaat)
  • minimaal 100m waterdicht (ik douche soms met mijn horloge en wil ermee kunnen zwemmen als ik daar zin in heb)
  • ik hou niet van explorer bezel’s
  • en het moeilijkste (meest subjectieve) punt: een iconische / tijdloos uiterlijk, liefst van een merk met historie en aanzien

Seamaster – pro’s:

• afwerking is mooi
  • 300m waterdicht
  • het is een automaat (leeft iets meer in mijn ogen dan een quartz)
  • Niet te dik of te groot (past onder een overhemd, je kan em omhouden als je slaapt zonder dat het erg in de weg zit)
  • De band is heel comfortabel (volgt de vorm van je pols)
  • Een beetje soort van eigen uurwerk (2500 co-axial) maar toch goed te laten servicen (ETAbased)
  • lume is top, de wijzers zijn ook aan het eind van de nacht nog goed af te lezen
  • datum (met zwarte achtergrond, en een mooi kadertje)
  • pianolak zwarte plaat met rode letters is echt tof

Seamaster – con’s / wat ik mis:

• het belangrijkste punt is dat hij gewoon over het geheel genomen een klein beetje gedateerd aandoet. Zowel indices en de wijzers als de band, het geheel is het gewoon net niet in mijn ogen. Lastig om onder woorden te brengen maar het ontwerp is niet tijdloos zeg maar.
  • sowieso is de band niet heel mooi. Breed (20mm zonder taper) en een beetje ordinair (dat vind ik soms leuk en soms ook niet). Heeft ook geen micro-verstel, dus soms een beetje los en soms een beetje strak, in plaats van altijd goed. Omdat het horloge wat zwaar is gaat het ook schuiven als het niet precies goed zit. Ik heb overwogen om een andere band te kopen maar ik wil het liefst een horloge wat helemaal origineel is. En een speedy band is duur (en niet origineel voor de seamaster).
  • de plaat en de bezel zijn net een iets andere kleur – plaat is diepzwart en bezel heel donkergrijs. Ik weet niet of ik dat echt erg vind maar het staat een beetje gek. Maakt em ook wel weer iets minder massief
  • de indices en wijzers zijn leesbaar maar ook op een bepaalde manier gedateerd

Alternatieven waar ik over heb nagedacht:

• een Rolex sub. De prijs staat me tegen (zou ik nog even voor moeten sparen) maar is te doen – als hij voor MSRP te koop zou zijn. Ik zie erg op tegen het spelletje van een AD overtuigen er eentje te mogen kopen. En om nou meer te betalen dan de list was voor een horloge dat 10 jaar oud is vind ik ook bezwaarlijk
  • een GS. Ik weet dat de afwerking mooi is maar in mijn ogen is dat ook het nadeel: je gaat er snel de gebruikssporen op zien en dat is, zeker bij een relatief ‘net’ horloge, niet mooi vind ik. En als gezegd – wellicht snel op uitgekeken. De mooiste modellen vind ik die met een GMT (daardoor iets interessanter om naar te kijken) zonder de bezel (dus met de 24-uur indeling op de plaat)
  • Een nieuwste generatie Seamaster. De band is beter en de rest van de voordelen die mijn huidige heeft zijn er nog – alleen de zwarte plaat met golfjes vind ik minder mooi (niet lelijk maar minder mooi). De witte vind ik ook mooi maar die is weer niet te combineren met nettere kleding in mijn ogen
  • een speedmaster (ik weet niet precies welke maar er zijn er genoeg). Maar: niet heel waterdicht, geen datum (geen mooie voor zover ik heb gevonden), en ik ben eigenlijk niet van de chrono’s. Maar het is een iconisch model, das wel echt tof.
  • een GO SeaQ (de 39mm variant). Mooi horloge maar prijzig, zeker op staal. En een niet heel herkenbaar merk. En iets dergelijks geldt ook voor de JLC polaris (hoewel wel een iets herkenbaarder merk)
  • Tudor BB58: mooie kandidaat maar de blauwe is niet zwart en de zwarte heeft gilt indices en wijzers. En mist een datum. Maar die blauwe twijfel ik wel over want echt een mooi ding, niet te groot.
  • ik ben ook wel gecharmeerd van een moderne Eterna (super)Kontiki
16 likes

Tweedehands BB58 en met de overschot van het leven genieten.

8 likes

Andere sluiting op de Seamaster van Omega met snelverzet

3 likes

Heb ik ook aan gedacht Rik, maar toen zag ik dit filmpje en hij is zo vreselijk dik die sluiting.

Thanks - maar se blauwe is zo blauw en de zwarte heeft gilt… en geen datum.

Ik heb er ook een paar vervangen, maar merkte eigenlijk geen verschil

1 like

Een stalen mesh op je dramaster. Zal direct minder gedateerd ogen.

1 like

Omega Planet Ocean van de eerste generatie met caliber 2500 (Eta based)

Of een Aqua Terra, maar vrees dat je de lunette niet mooi vind. De wijzerplaat met patroontje maakt de AT net wel interessant/blijf je naar kijken imho.

2 likes

Een spb149 :wink:

4 likes

Dit is onverwacht mijn “bijna iedere dag
“ horloge:

Wat unieker dan een stalen BB58, verstelbare clasp. Geen datum alleen… stuk betaalbaarder dan een sub daarentegen. Beetje buiten de lijnen die je uitzette, maar wie weet vind je het wat…

18 likes

100 meter WR :heavy_check_mark:
Datum✔️
Speedmaster✔️
40mm :heavy_check_mark:

6 likes

En nog geld over. Je verward niet heel herkenbaar met ondergewaardeerd.

2 likes

Mooie uiteenzetting Thijs!
Jammer dat de verkoop van de Oris voor mij te vroeg komt :grinning_face_with_smiling_eyes:.
Ik kan je niet informeren maar…… als er 1 iemand hier jou kan helpen is het @Number4 Die heeft heel veel geprobeerd, kijk erop, verstand ervan en gewoon heel eerlijk.

1 like

Ik zou voor de bronze Tudor gaan of een Planet Ocean.

1 like

JLC Polaris Memovox, voldoet aardig aan je wensen lijkt me…?

20 likes

@Number4 in ben benieuwd! Ik begrijp dat je de wempe ook hebt gehad?

De Wempe heeft geen verstelbare sluiting, een Planet Ocean in 39 mm?

1 like

Ps ik zou nooit voor de bb58 gaan. En jouw kennende ben je er ook zo klaar mee

2 likes

Haha thanks Danny!

1 like

Yep deze siert ook mega vaak mijn pols momenteel!
En nog wat opties:

Waarvan de black bay ETA gewoon nu al een klassieke is. En de Pelagos de perfecte tool watch, inc verstelbare clasp, lekker licht etc

11 likes

Even mijn suggestie wat kracht bijzetten :slight_smile:

https://omegaforums.net/attachments/gpfrgno-jpg.221077/

2 likes