Grappige definitie van een skin-diver. Hoe is de oorsprong van het uurwerk bepalend? Als je het mij vraag is de definitie van een skin-diver een iets meer casual ogende duiker die niet in het evident professionele of harde tool segment zit.
De Dweller is in mijn beleving net als de ploprof en de SMP300 geen skin-diver, maar de BB58, SM 300 en misschien zelfs wel de meeste submariners tot het jaar 2000 ook. Neem nu die Serica die ik post… 39mm, 12mm dik, geen helium ventiel of monocoque kast, gewoon een relaxed duikertje. Ik kom op de volgende lijst uit:
Rado Captain Cook
Baltic Aquascaphe
Seiko SPB14x
Oris Sixty-Five
Serica 5303
BB558, 58 Blue, BB925 en de BB Bronze
Pre-2000 Submariner
Doxa 200
Traska Freediver
Lorier Neptune
Halios Seaforth
Seamaster 300
Heel, heel misschien vind ik dit ook nog wel een Skindiver:
Is dat niet wat voor je, @Thijs9F82? Ik vind het op dit moment één van de mooiste modern ogende duikers die tegen casual / skin aan schurkt.
Fumé dial
Modern ogend
Datum
200m WR
Automaat
Merk met lange historie
Mijn tip zou zijn om die Omega er uit te flikkeren ten faveure van een fumé 2022 Aquaracer, en dan gewoon lekker die Oris er naast te houden.
Mooi rijtje betaalbare opties. Ik lees hier aandachtig mee. Ik vind die TH-ers geweldig! ‘Nadeel’ is dat de afschrijving vaak fors is. Als je hem dan koopt moet je hem dan ook blijven dragen.
Dat is waar alleen een Tag schrijf in mijn ogen net wat harder af.
De redenering past ook bij een daily. Want linksom of rechtsom ook de daily’s worden hier op korte termijn na aanschaf van eigenaar gewisseld
Dit dus. Vandaag zal dat misschien nog niet lukken met die Tag, maar de meeste van de genoemde horloges in het lijstje zijn inmiddels nieuw of jong gebruikt onder de list price te krijgen.
Nee skindiver horloges zijn divers die eigenlijk niet geschikt zijn voor scuba duiken. Maar wel voor snorkelen en andere ondiep duiksporten.Daarom zijn ze vaak maar 100m wr.
Manufaktur uurwerk heeft niets mee te maken of het een diver is of niet. Alleen wel een verschil tussen de Tudor en de Oris.
Mmm - TH is een mooi merk met meer dan voldoende street cred maar ik vind ze niet mooi (op een of andere manier voel ik ze niet zeg maar). Om dezelfde reden als de Aqua Terra - de lamellen dial - en vanwege de bezel denk ik. Dan vind ik de serica toch leuker! Is die band een beetje stevig? In het zwart ook een mooie daily wellicht.
Btw de lijst bevat nu vnl moderne skindivers maar er zijn er nog veel meer vintage volgens mij, zoals mijn ex:
En ik denk dat @vouwfietser er nog wel een paar kan noemen!
Thanks voor het meedenken @anon48992708EV! De blancpain is idd een mooie kandidaat waar ik niet aan gedacht had - maar hij lijkt op staal niet goedkoper dan een Sub als ik chrono mag geloven. Maar dan wel iets nieuwer. Ik zet em op de leeslijst!
Ik stel voor dat je googlet op “aquaracer 2022 automatic”. Heb ik ook gedaan, ik werk niet bij TAG, dus de referentienummers ontgaan me. Sorry.
Ding is tof hoor, versta me niet verkeerd, maar beige is geen gilt.
De gemiddelde scuba duiker komt nooit onder de 40 meter. Je kunt met een Oris Sixty Five dus ook prima scuba duiken. Sterker nog, de ISO standaard voor duikhorloges suggereert dat 100m WR genoeg is om jezelf een gecertificeerd horloge te kunnen noemen.
Ik heb 'm van frustratie bijna uit mekaar getrokken, maar hij gaf geen krimp. Die band is sterk genoeg. Pro tip als je dat horloge bestelt: Koop er een bracelet tweezer van Bergeon bij of zo. Want die heb je nodig als je ooit van band wisselt.
Tuurlijk, maar ik zou vintage niet overwegen omdat ik het altijd gezeik vind met pakkingen, services, tests en dat soort beslommeringen.
Doet me er aan denken: De Yema Superman! Die was nog niet genoemd.