Zoldervondst (Certina, Kiva, Remova, Ruhla)

Gisteravond was ik bij mijn ouders op bezoek. Toen ik even op de zolder moest zijn zag ik daar een Kiva (?) horloge liggen. Mijn vader vertelde dat hij dit horloge vroeger heeft gedragen. Hij weet echter niet meer wanneer hij het heeft gekregen. Hij zag dat mijn interesse gewekt was en vroeg of ik nog meer oude horloges wilde zien.

Uiteindelijk was de buit: 2 Kiva’s, een Remova, Ruhla en een Certina. Kunnen jullie wat achtergrondinformatie over deze horloges geven? Ik ken alleen het merk Certina en zag dat @Thieuke zijn opa het zelfde horloge bij DSM heeft gekregen (Mijn Certina Blue Ribbon).
Alle horloges werken nog, maar ik ben benieuwd voor welke horloges het de moeite waard is om ze nog een servicebeurt te geven. Dit zal ook afhangen van de waarde van de horloges.

Tijd voor wat plaatjes:
Kiva 492 (Handopwinder)



Op de achterkant staat:
492
Antimagnetic
Waterproof Incabloc
Stainless Steel Back

Kiva (Automaat)



Op de achterkant staat:
Waterproof
Incabloc
Antimagnetic
Stainless Steel Back
Swiss Made
Automatic
Is dit echt slangenleer?

Ruhla Antimagnetic (Made in GDR) (Automaat)


Op de achterkant staat:
Inoxydable
Electronically Timed
Antimagnetic

Remova All-Risk (Automaat)



Op de achterkant staat:
Waterproof Stainless Steel Back

Certina Blue Ribbon (Automaat)



Op de achterkant staat de naam van mijn opa. Dit horloge heeft hij gekregen bij zijn 25-jarige jubileum bij DSM. Hoort dit bandje bij deze horloge? Is dit een gouden horloge of verguld?

Ik ben benieuwd of jullie me wat meer informatie kunnen geven over deze horloges. Als er meer detailfoto’s nodig zijn, hoor ik dit graag.

8 likes

De Certina is een heel mooi horloge en de blue ribbon serie is er een van goede kwaliteit. De kast is helaas niet goud maar gold cap, goud op staal gelegd, dikker en meer slijtvast dan verguld. De kroon is origineel maar de band is verguld en niet origineel. Leuk dat het doosje er nog bij is.

Deze is het nog wel waard om te laten servicen, de rest niet. Ruhla is oost Duits en heeft een penanker uurwerk, kermishorloge zeg maar. De Kiva en Remova zijn op zich niet eens van heel slechte kwaliteit maar marktwaarde is paar tientjes max dus die zou ik gewoon zo laten.

2 likes

Die Ruhla zou ik ook niet weggooien,
het is best verzamelwaardig als tijdsbeeld,
't probleem is vaak wel dat veel horlogemakers
het niet eens willen proberen.

1 like

Certina blue ribbon is kwalitatief zeer goed horloge.
Gold rolled is imho beter dan verguld en nu goud langzaam een comeback maakt qua mode zou ik hem lekker gaan dragen :slight_smile:

+1, kan het hier alleen maar mee eens zijn.

Gaaf bandje trouwens op de kiwa, geen idee of het slangenleer is, maar ziet er wel gaaf uit!

Overigens is de Ruhla geen automaat, maar een handopwinder en de Remova mijns inziens ook.

Kan iemand me wat meer over het merk Kiva vertellen? Ik vind hier niet echt iets over op internet. Het 2e horloge komt uit eind jaren 60, begin jaren 70.

Tijdens de kerstdagen dit topic aan mijn oma laten zien. Ze vond het leuk dat ik geïnteresseerd ben in deze horloges (ze heeft vroeger nog bij een juwelier gewerkt).
Ze gaf aan dat opa deze Certina bijna nooit gedragen heeft, wat de goede staat verklaart. Vervolgens liet ze me het horloge zien dat hij wel dagelijks droeg, ook een Certina.

Dit is een handopwinder, echter krijg ik de kroon niet meer gedraaid om het horloge op te winden. Kan iemand iets zeggen over de leeftijd van het horloge (waarschijnlijk jaren 60) en of het de moeite waard is om te laten nakijken?


1 like

Is zeker de moeite waard. Certina is een goed horloge.
Je kunt bij een goede horlogemaker een prijsopgave laten maken, je kunt dan nog beslissen of het je waard is om hem te laten servicen

https://drive.google.com/file/d/0B4RT10lcO4hGOGhSeXJiVkdsXzA/edit?pli=1

Volgens dit lijstje ergens eind jaren 50. Ik zou hier op het forum een horlogemaker (geen juwelier) in de buurt zoeken om hem op te lappen, zeker de moeite waard lijkt mij!

KIVA ziet er leuk uit. Wil je die evt verkopen?

@Fh89 Bedankt voor de interesse, maar gezien het horloge van mijn opa is geweest, wil ik het niet verkopen.