Shoot, ik zie nu pas dat ik de foto met bewegingsonscherpte gepakt heb…
Ik probeer straks even een fair vergelijk te maken. Waarbij gezegd dat de AT geen Zaratsu polishing heeft, dus dat verschil in afwerking is wel goed zichtbaar.
Shoot, ik zie nu pas dat ik de foto met bewegingsonscherpte gepakt heb…
Ik probeer straks even een fair vergelijk te maken. Waarbij gezegd dat de AT geen Zaratsu polishing heeft, dus dat verschil in afwerking is wel goed zichtbaar.
Het kan ook de weerspiegeling in de onderzijde van het glas zijn.
Soms lijkt het bij die van mij of Grand Seiko in spiegelbeeld óp de wijzers is geprojecteerd.
Niet met deze invalshoek van de zon… dan zou die meer naar links vallen.
Ja, ik zie het, eens.
Afwerking van de GS wijzers is een design element. Kan je niet 1 op 1 vergelijken. De lugs van de GS lijken tegen de kast gelast Bij omega duidelijk uit één geheel.
Hele mooie foto´s!
De afwerking van de AT is wel heel goed… alleen de GS is denk ik nog een niveau hoger!
Meer hiervan
Ik zou niet weten waarom niet.
En die lugs zijn een design element
Mwah… waar het hier om gaat is niet zozeer het design element. Want dan hebben we het over vorm.
Ofschoon het een feit blijft dat zonder lume de wijzers van de GS veel beter afleesbaar zijn juist dóór het design. Dat heeft alles te maken met de keuze voor het design én de bijbehorende afwerking.
Waar het dus om gaat is dat de wijzers van de GS zeker vele malen beter zijn afgewerkt. We hebben het nu wel over de echte details. Die niet zomaar oppervlakkig met het blote oog zichtbaar zijn.
Verder gaat het ook niet zozeer over de VORM van de lugs. Ook dat is een praktisch design element zoals @tompj al aangeeft.
Ik proef een beetje “gelast” dus da’s amateuristisch? Correct me of I’am wrong. Het heeft meer te maken met gemaakte keuzes. Als het om de vorm van de kasten gaat zijn deze (in tegenstelling tot de wijzers) inderdaad niet te vergelijken.
De bezel sluit anders aan, dus dat verklaart het facetje aan de kast rand bij de GS. Terwijl de AT het functioneel toepast en mooi op de kast laat aansluiten als organissch geheel.
Omega heeft een heel goed afgewerkte kast uit één blok gegoten.
Grand Seiko heeft er voor gekozen een kast met de hand te maken die qua opbouw vele malen complexer is.
Feit blijft dat ook de afwerking van de lugs bij de GS toch een stapje hoger staat dan de Omega. Wat overigens niet wegneemt dat de AT ook heel goed is afgewerkt.
Grand Seiko gaat hier echt een stap verder. Het facetrandje in de doorboorde lug bijvoorbeeld, en het kleine gepolijste facetje aan de binnenkant van de lug bijvoorbeeld. (En met de hand geborsteld en gepolijst).
Ook de onderkant van de lugs, bij beiden niks mis mee, maar GS gaat net een stapje verder.
Tot slot nog een uurwerk-kiekje:
Qua afwerking is de GS weer fijner, subtieler. Maar als het om uitstraling gaat, vindt ik persoonlijk de afwerking van de Omega spannender. De sunburst in de striping die vanuit de rotor altijd blijft, in tegenstelling tot de “vaste” richting van de striping. Da’s een smaak dingetje.
Het licht is niet optimaal omdat ik vanuit dezelfde hoek wilde fotograferen zonder de band van de AT te hoeven verwijderen of ergens mee vastzetten.
Vandaar dat onderstaande foto van de GS welicht iets bewogen lijkt.
Kortom:
De AT is gewoon een heel goed afgewerkt horloge, maar “functioneler en meer allround”.
Hij tikt voor mij een aantal boxen die hem als geheel aantrekkelijk maken voor praktisch alledaags gebruik.
Wat boxen die Grand Seiko op dit moment niet paraat heeft, of echt niet binnen (mijn financiële) bereik zijn.
Eén van die boxen is dit:
:De GS is als totaal pakket echt wel van een ander afwerkingsniveau. Vanwege het materiaal (titanium) en het feit dat deze handgemaakt is. De afwerking in de details is echt wel een stapje hoger. Maar, zoals gezegd, niet zomaar oppervlakkig en met het blote oog zichtbaar.
Dus eigenlijk in die zin ook weer niet echt te vergelijken.
Aan deze specifieke GS kan eigenlijk voor mij persoonlijk weinig anders tippen en ik heb inmiddels heel veel vergelijkingsmateriaal gezien.
Om overigens een echte en faire vergelijking te doen op de AT sportswatch zou een andere sporty GS wat beter vergelijkingsmateriaal vormen. Maar da’s voor ooit, als ik weer wat hobbygeld heb, want da’s nu echt wel op.
En als GS komt met een soort AT model komt op staal, mét lume én 15.000 gauss anti-magnetisch…
Wauw! Wat een gave foto’s.
Qua looks: GS
Jaco, ik geniet van jouw artikel en commentaren.
Ik vind dan ook dat je om de week een foto-comparison moet doen van 2 horloges.
Welke laat je volgende week zien?