Ik heb twee high accuracy quartz horloges waarvan ik simpelweg de uurwijzer voor- danwel achteruit rol. C’est ça. Die mogen tien respectievelijk vijf seconden per jaar afwijken, maar in de praktijk doen ze minder dan twee seconden plus of min.
Dat ik zomertijd belachelijk, ongezond en een dom idee vind is een andere discussie. Het zou beter zijn wanneer wij ons best hele jaar aan de standaard tijd hielden, oftewel wintertijd.
Dan leefden we dichter bij de zonnetijd.
Maar goed, alles wat mechanisch is staat toch meestal stil, dus die zet ik meestal ongeveer een minuutje voor lopend wanneer ik ze om slinger.
Helemaal eens, dat zomertijd beter afgeschaft kan worden. De oorspronkelijke reden voor zomertijd (energie besparen doordat er minder lang verlichting nodig is) is inmiddels achterhaald doordat LED verlichting nauwelijks stroom vraagt.
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ik ben voor permanente zomertijd. In onze maakbare wereld is tijd alleen een afspraak. Ik merk zelf niets van de biologische nadelen die vaak genoemd worden. Ik vind gewoon het extra uur daglicht voor elke zomertijd dag een groot voordeel. Dat komt neer op ongeveer 20 hele dagen bruikbare tijd extra per jaar.