Zondagse huisvlijt: horlogedoos modden

Mensen met een kleinere pols zullen het wel kennen, horloge dozen zijn niet voor ons gemaakt. De kussentjes zijn altijd veel te groot waardoor een horloge doos gewoon totaal onbruikbaar is. En als je de sluiting al dicht krijgt staat er dan zoveel spanning op de band dat het nooit goed kan zijn voor de band.

Ik snap het eigenlijk niet dat men überhaupt kussentjes gebruikt :face_with_raised_eyebrow: Ik vind ze vanwege het gebrek aan verstelbaarheid totaal niet handig. Veel handiger vind ik de beklede c-vormige inserts die groter of kleiner te buigen zijn.

Ik heb een tijdje terug op marktplaats een horloge doos erbij gekregen toen ik een klokje kocht. Nu mag je een gegeven paard niet in de mond kijken maar de doos is een goedkope doos die een bekend forumlid ongetwijfeld zou beschrijven met woorden als “China China” en “shitter”. Dus veel slechter kon ik het niet maken als ik ging knutselen er mee. De gebruikte gereedschappen: schaar, Stanley mes en lijm.

De kussentjes zijn gemaakt van karton en schuim bekleed met fluweel.

Het curieuze was trouwens dat de kleur karton per kussentje verschilde. :thinking: Er waren ook kussentjes met zand/bruin kleurig karton. Ik knipte simpel een stukje er tussen uit. Een klein stukje fluweel bovenop overlatend zodat het weer mooi overkapte bij het terug lijmen.

Stukken aan elkaar gelijmd en de zijkanten weer op maat geknipt. De zijkanten verhullen mooi al het knip werk :grin:

Zie hier hoeveel te groot de kussentjes normaal zijn.

Het resultaat is zeker niet perfect en het is slechts wat aangerommel van mij. Maar ik vind het wel fijn dat de kussentjes voor mij weer in ieder geval bruikbaar zijn.

34 likes

Altijd beter dan het niet te doen omdat je het nog nooit gedaan hebt :+1:
Ik vind het geen slecht resultaat, zeker niet als je nu iets kunt gebruiken waarvoor je het gekocht hebt wat eerder niet lekker ging.

Voor mij het zelfde probleem, kussentjes en standaard altijd te groot. Het kussentje van de box waarin het horloge komt is ook altijd op maat voor de volle band. Eenmaal op maat gemaakt pas het dan ook niet meer op het kussentje.

1 like

Of je geeft 2 tientjes uit aan kussentjes die wel de juiste maat zijn, skeere tata :sweat_smile:

Maar in dit geval een prima oplossing. Je ziet er niks van en het is gratis. Top.

5 likes

Leuke bezigheidstherapie. Heb ik ook eens gedaan :+1:

1 like

Maar waar koop je die uberhaupt :face_with_monocle: Ik had daar een tijdje terug naar gekeken maar kon niks vinden.

1 like

Met die vraag zit ik ook, waar koop je losse kussentjes (geen Ali-Express).?

1 like

Ik zag ooit op Youtube een filmpje van iemand die van die grijze buisisolatie gebruikte om kussentjes van te maken.

2 likes

Handig opgelost toch?

Ik heb hetzelfde probleem gehad en heb toen een aluminium koffer gescoord, waar zachte kussentjes inzaten. Kan je dus voor elke maat gebruiken. Snap niet dat men dat niet bij meerdere boxen doet :thinking:

1 like

Zachte kussentjes zijn voor mij ook lastig omdat ik een erg kleine pols heb en ook met zachte kussentjes er vaak nog redelijk wat spanning op de band staat dan.

1 like

Goed opgelost. :wink:

1 like

Ik heb naar aanleiding van een tip van @timelapse een Friedrichs case met zachte kussentjes gekocht. Kan goed met de horloges die op maat zijn voor mijn 17cm pols. Ik kan me wel voorstellen dat ze te strak worden als het richting de 16 cm zou gaan.

2 likes

Ik heb deze kussentjes. Die kan je bijna helemaal in elkaar drukken :joy:



Moest ik ook aan denken :laughing:

1 like

lekker de spanning eraf halen dan, gisteren ook gedaan

3 likes

Buisisolatie

ook wel eens gedaan, maar dat blijft niet zo lang mooi, teveel frictie bij het gebruik

Ik deed 2 maten diameter in elkaar, dat ging best goed eigenlijk :+1:

heb je ze ook bekleed? want daar gaat het mis, de bekleding blijft niet meer zitten na veelvuldig gebruik, verschil in spanning tussen de verschillende lagen, bij een simpel kussentje heb je dat probleem niet

Nee, horloges op de buis-ringen, dat ging goed.

moet er wel een beetje pimp uitzien, anders kan ik ze net zo goed om een sokkenbolletje vouwen