Zou jij je horloge slopen voor het goud ?

Valt mij op dat de arme Oro hier maar op weinig liefde kan rekenen. Denken jullie alleen maar aan geld? Wat als het hier ging om een Seiko, Citizen, Omega, Pulsar waarvan het goud meer waard was dan het horloge zelf? Omsmelten kan maar één keer. Stel je voor de prijs van hout zou hoog staan, zouden we dan de Veluwe en Drenthe moeten kaal kappen? Als jullie oma’s gouden tanden hebben moeten ze zich zorgen gaan maken.

3 likes

Daar moet ik eerlijk bekennen aangenaam verrast te zijn. Wat ik al zei, mijn vraag was met de beste bedoelingen. Maar dat is een meevaller.

14k en 585 zijn inderdaad goudmerkjes voor 14 karaats goud.

Natuurlijk morgen naar de sloper, die wijzerplaat is ook goud, weg er mee is maar materiaal.

1 like

Dat van die gouden tanden hebben ze al eens in de praktijk gebracht op affelegen plekken in het oosten van Europa (excuses aan de Polen; Middeneuropa, natuurlijk).
Voor zover ik weet zijn er geen gouden Seiko’s, Pulsars en Citizens, en als ze er wel zijn, zijn het waarschijnlijk zeldzame verzamelaarsobjecten, net als de meeste Omega’s, en meer waard dan alleen het gewicht in goud.
Dat is bij deze Oro denkelijk niet het geval, en dus blijft het ongeliefd ongebruikt liggen. Daar heeft niemand wat aan.

Er worden genoeg horloges gesloopt, zag op insta ook een royal oak ofshore de sloop in gaan, zodra de goudwaarde stijgt snap ik dat wel ook.

2 likes

Een van de lelijkste horloges ooit…dus dat snap ik dubbel goed…:wink:

2 likes

Dat is dus een voorbeeld waarbij de prijs van het horloge in takt, waarschijnlijk hoger is dan de prijs van alleen het goud. Maar dit is zeker niet in alle gevallen zo. Daarnaast dus

Dus,

Ik stel niet voor dat alle gouden horloges moeten worden omgesmolten. Daarnaast hebben horloges geen ecologische meerwaarde, zoals bijvoorbeeld een bos of natuurgebied. Dus die vergelijking vind ik niet sterk. :thinking:

Die hebben we, al weer héél wat jaren geleden, allebei begraven. Dus, nee. Die hoeven zich geen zorgen te maken. :person_shrugging: :wink:

1 like

Geen emotionele waarde? Verkopen en iets moois kopen

1 like

Lol echt wel, gedrocht is het!

Nee zal het niet over mijn hart kunnen verkrijgen, maar ik ken wel iemand die afgelopen periode nog een Omega gesloopt heeft voor het goud.

1 like

:exploding_head:

Ook niet elke Omega is de moeite van het bewaren waard. Een afgeleefd exemplaar van een niet bijzonder model? De smelt in.

Ik heb afgelopen jaar twee mooie kleine gouden Tissots uit de jaren 20 gekocht om te voorkomen dat ze in de smelt zouden belanden.
Maar ik heb ook al een keer een gouden Movado dameshorloge en een Delbana chrono gesloopt voor het goud. Simpelweg omdat het verrommelde horloges waren.

Niet alles hoeft bewaard; afgeragde, geredialde rommel of 13 in een dozijn quartzen? Lekker de smelt in.

5 likes

Been there, done that. Erfstukjes die ik toch niet droeg.
Zelf hecht ik nauwelijks tot geen gevoelswaarde aan dingen, en ik ga er gemakshalve van uit dat ook de erflater liever had gehad dat ik met de opbrengst iets nuttigs of leuks zou doen of kopen, dan dat het horloge ongebruikt ligt te verstoffen.

Ik ben erg blij met de robotmaaier, de ebikes en het stroomaggregaat. :smiley:

4 likes

Welkom in de werkelijkheid :wink:

Je kunt het per geval bekijken of je de restwaarde van het goud interessant genoeg vind om hem er voor weg te doen.

Voor sommige horloges is dat zeker zonde, maar in het geval van deze Oro niet.

1 like

De echte spannende vraag is of de forumeigenaar de server zou slopen voor de RAM-stripjes…

Heb een 80s quartz dames seiko laten smelten.

Maar meestal is het horloge meer waard dan het smeltgoud.

2 likes

Als ik er al eentje had in het goud, meteen doen want een gouden horloge???
Tja, niks voor mij.

Maar… maar… dan heb je geen gouden horloge meer?
En met dat horloge heb je nog steeds wél het goud??

1 like

Ik betwijfel dat. Veel vintage gouden horloges gaan voor meer geld over de toonbank dan het goud waard is. Nieuwe gouden horloges gaan ook voor veel hogere prijzen dan de goudprijs suggereert.

18kt goud doet bijvoorbeeld 100 euro per gram, en de hier getoonde Day date zal eens 170 -180 gram bevatten, wat neerkomt op 17000-18000 euro aan goud. Ze staan echter voor 40.000 of meer in de boeken.

Zelfs al verkoop je met verlies, dan kun je nog beter die DD verkopen dan omsmelten. Als je courante modellen gaat analyseren kom je tot dezelfde conclusie.

Alles wat onopmerkelijk is en veel afschrijft leeft in gevaarlijke tijden. Dat wel.

Ik zie het probleem niet. Genoeg horloges in de wereld, en als TS de zijne om kan laten smelten voor wat winst: doen. Het is een onopmerkelijk horloge.

2 likes

Zelf zou ik het niet doen. Liever het horloge dan de centjes.

1 like