Zou jij je horloge slopen voor het goud ?

Beste mede Forum leden,
Wat zou jij doen met een gouden horloge ?
Waarom vraag ik dat, momentreel staat de goudprijs ontzettend hoog.
Ik bezit het afgebeelde horloge. Het is van het merk “ Oro “
Het woord ‘Oro’ betekent ‘goud’ in het Italiaans en Spaans.
Deze is denk ik zo’n 30 a 35 jaar oud en heb ik het ooit eens bij de Makro gekocht voor 175 gulden.
Het is 14 karaat goud, zowel de kast en het achter deksel en wellicht ook de kroon.
Het horloge loopt perfect maar zit vol met krassen en het is een Quartz horloge.
Is wel een Zwitsers horloge met een zeer mooi en goed uurwerk.
Mocht ik het verkopen wat zou deze opbrengen ?
Als ik het sloopt en verkoopt als oud goud is het ca. 5 gram
De goudprijs voor 14 karaat is aan waarde momenteel € 72,00 per gram zijnde € 360,00 voor 5 gram wat ik aan goudprijs zou kunnen ontvangen.
Ik zie toch niet gebeuren dat iemand meer dan 360,00 euro voor het complete horloge zou geven.
De vraag is dus ? Zou jij je horloge slopen voor het goud ?
Ik niet, want ik vindt dat toch zonde.
Zo nu en dan draag ik het nog wel eens.
Hoe kom ik nou hierbij ?
Ik zag op you tube een aantal filmpjes van een man die op horlogemarkten in Zwitserland en Frankrijk
naar horloges, onderdelen en gereedschappen zocht.
In deze filmpjes zag ik een enorme hoeveelheid losse Uurwerken en Wijzerplaten te koop.
Waarschijnlijk uit gouden kasten ?
Vaak uurwerken en wijzerplaten uit het wat lagere segment zoals Indus, seiko, Frederik Constant, Roma, enz. enz.
Graag je reactie !
Groet,
Henk

1 like

Er wordt momenteel heel veel gesloopt voor het goud, vaak ook prachtige horloges van hoogstaande merken. Voor liefhebbers een pijnlijk iets, zakelijk gezien snap ik het wel.

4 likes

Ik persoonlijk? Neen.

Maar als jij verder geen waarde hecht aan het horloge en het is verder van weinig waarde qua uurwerk, waarom niet?

Dat is ook zo, ik heb veel horloges en het heeft inderdaad geen of weinig draagtijd.
Even een foto toegevoegd van het betreffende horloge.
Het heeft zijn dienst reeds bewezen.

3 likes

wat een armoe als je een horloge sloopt voor een paar gram goud :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

7 likes

Ik zie even geen plaatje van het horloge. :thinking:

Antwoord op jouw vraag: ligt heel erg aan het horloge. Als het een mooi merk en/of model is óf bijvoorbeeld het horloge dat een vriend of familielid altijd droeg: nee.
In andere gevallen, mogelijk wel.

Edit: ah, ik zie het. Hmm, niet een heel bijzonder of bijzonder fraai horloge. Dus, als je er verder weinig of niets mee hebt en het nooit draagt en niet iemand anders kent, die je er een heel groot plezier mee kan doen; ach toch weer geld om iets anders te financieren. :person_shrugging:

2 likes

Even oude koeien uit de sloot halen: ze hebben ooit, in 1936, het zusterschip van de Titanic gesloopt voor het oud ijzer. Stel je voor wat dat nu voor een toeristenmagneet zou zijn geweest, zeker na de film uit 1997…als je alles van te voren weet…
Maar, even de koe bij de horens vattend: het horloge is, nu ondertussen een foto is verschenen, best een lelijk eendje (we mogen best man en paard noemen toch?)…dus misschien toch eieren voor je geld kiezen en de kip (eend?) met het gouden ei slachten?

5 likes

215 gram min uurwerk is hoeveel euro ???

9 likes

Ik ben zelf onlangs met twee gouden horloges bezig geweest. Eentje voor de verkoop (komt binnenkort als WG langs) en eentje voor de aanschaf, daar maak ik nog een topic over.

Bij beide horloges spraken mensen die erbij betrokken waren over de goud waarde. Ik vind dat helemaal niet interessant als los gegeven. Ik hou van horloges, anders koop ik wel een armband…

2 likes

Ik bied 3k, kom ik er meteen aan.

8 likes

Dit lelijke ding zou ik slopen en met de opbrengst een mooi horloge kopen.

Veel andere, mooie gouden horloges uiteraard niet.

13 likes

Mooi verwoord. Sluit ik me bij aan.

4 likes

Pleur dat ding nou in de shredder.

Cash in het handje :smiley:

4 likes

Beetje zoals pizza Hawaii
Het is smelten of de vuilbak in.

Is dat niet wat weinig?

1 like

Ik denk meer dan 50.

Doen! Koop je voor 5 tientjes deze ervoor terug, geen hond die het verschil ziet, en heb je nog geld over voor een echt mooi horloge…:joy:

5 likes

Ik zelf ben verre van een lobbyist voor horloge omsmelten voor een paar centen. Met shitters waar niks meer te redden valt kan ik er nog enigzins begrip voor opbrengen. Maar je ziet vaker filmpjes van YouTubers die weinig liefde hebben voor een horloge waar een hoop liefhebbers van dromen, en vervolgens een vintage Rolex of Audemars Piguet omsmelten laat voor het goud.

In de wereld der horlogerie lijkt me dit nagenoeg heiligschennis, en vind ik dit vergelijkbaar met een trustfund yup die zijn Ferrari F40 laat omsmelten voor de views omdat de prijs van oud ijzer in de lift zit. Kortom: zonde zonde zonde, en al helemaal voor liefhebbers die met pijn en moeite zoeken naar dat ene horloge (of die F40).

Iedereen staat in z’n recht om lekker te doen wat ie wil met zijn eigendom, maar aan elk verhaal zit 2 kanten.

Aldus: shitters omsmelten omdat er niks te redden valt is mooi meegenomen. Een vintage Rolex day date omsmelten omdat de goudkoers lekker gaat is eeuwig zonde. De marktwaarde voor reguliere verkoop gaat immers gelijk op en zal net zo stijgen, maar maakt een volgende eigenaar weer blij met zijn aanwinst.

De Oro in kwestie lijkt me (zonder verkeerde bedoelingen) een geval van prima om te laten omsmelten.
Al vraag ik me af of een quartz horloge van deze leeftijd en dit kaliber massief goud is, gezien hier geen bergen van zijn en horloges veelal verguld of plated werden.

1 like

Beste,
Op de Oro staat op het achterdeksel 14 k en het keurmerk teken 585
Dat sta denk ik voor 14 karaat.

2 likes

Ik heb het 10 jaar terug al eens gedaan. Leverde destijds 180 euro op. Nu zal het waarschijnlijk meer zijn geweest, maar ik vond het destijds verrassend veel geld.

Denk het ook :partying_face:

1 like