Zouden jullie je bekocht voelen?

In het voorjaar van dit jaar kocht ik bij een bekende gray market/tweedehands winkel mijn droomhorloge: een Breitling Montbrillant olympus.
Deze stond geadverteerd als nieuw en ongededragen, wat geïllustreerd werd met de bracelet die nog in de stickers zat.
Horloge zelf zag er perfect uit, niewstaat, niets aan op te merken. Fikse korting op officiële prijs ook, van ongeveer 30%. Doos en papieren zijn aanwezig, maar geen stempel in boekje.

Onlangs lees ik hoe je bij Breitling kan zien van welk jaar horloge en bracelet zijn, en wanneer ik de mijne bekijk merk ik dat dit verschilt. Sterker nog, de bracelet stamt uit 2011, toen de Montbrillant Olympus niet meer gemaakt werd.

Aangezien mijn kleurencombinatie enkel met bracelet verkocht werd, kan ik dus alleen maar concluderen dat mijn horloge een nieuw bacelet gekregen heeft om het er als ongedragen te laten uitzien?

Zouden jullie je bekocht voelen? Ik heb verder natuurlijk wel een prima horloge aan fikse korting. Maar toch voel ik het ook ergens knagen en kan ik eigelijk niet meer ten volle genieten van mijn droomaankoop…

Hi Sirksael. Ik snap je gevoel, ik heb vergelijkbare ervaringen gehad met aankopen. Kan je de handelaar niet benaderen voor uitleg? Als het NOS was kan het zijn dat het vorige bandje was uitgedroogd? Tot nu toe heeft contact opnemen met de verkopers mij altijd het meeste opgeleverd. De meesten hebben een naam om hoog te houden en willen dat je een goed gevoel over houdt aan je aankopen.

Hopelijk komt het, linksom of rechtsom, goed!

sirksael Schreef:

In het voorjaar van dit jaar kocht ik bij een
bekende gray market/tweedehands winkel mijn
droomhorloge: een Breitling Montbrillant olympus.
Deze stond geadverteerd als nieuw en ongededragen,
wat geïllustreerd werd met de bracelet die nog in
de stickers zat.
Horloge zelf zag er perfect uit, niewstaat, niets
aan op te merken. Fikse korting op officiële prijs
ook, van ongeveer 30%. Doos en papieren zijn
aanwezig, maar geen stempel in boekje.

Onlangs lees ik hoe je bij Breitling kan zien van
welk jaar horloge en bracelet zijn, en wanneer ik
de mijne bekijk merk ik dat dit verschilt. Sterker
nog, de bracelet stamt uit 2011, toen de
Montbrillant Olympus niet meer gemaakt werd.

Aangezien mijn kleurencombinatie enkel met
bracelet verkocht werd, kan ik dus alleen maar
concluderen dat mijn horloge een nieuw bacelet
gekregen heeft om het er als ongedragen te laten
uitzien?

Zouden jullie je bekocht voelen? Ik heb verder
natuurlijk wel een prima horloge aan fikse
korting. Maar toch voel ik het ook ergens knagen
en kan ik eigelijk niet meer ten volle genieten
van mijn droomaankoop…

Hm… beetje wel ja. Het kan ook zijn dat alles nieuw is, maar dat het originele rubberen/lederen bandje niet helemaal goed meer was. of dat het oude bandje veel ‘showroom-sporen’ vertoonde, of wat anders. Maar helemaal chill zou ik het ook niet vinden als je dacht een nieuw en compleet origineel horloge dacht te kopen.

Dat is nou het risico wanneer je zaken doet met een grijshandelaar. Achteraf wanneer ik er over nadenk heb ik ook dergelijks meegemaakt, maar bij gaat het om een kleiner onderdeel wat is vervangen. Gewoon bespreken met de verkoper, vaak hopen ze dat de klant niet achterkomen, doen ze dat wel, wordt het vaak ook wel netjes afgerond. Niet altijd, maar je kan het altijd proberen.

Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen. Zoals al anderen zeggen: neem contact op met de verkoper. Hopelijk komt hij met een verklaring die je gevoel weg kan nemen. Natuurlijk is het niet netjes dat hij dit niet van te voren heeft verteld. Maar ja, het blijven handelaren heh?

Als ik je goed begrijp is het horloge ouder dan de bracelet en ziet (de kop van het) horloge er prima uit. Dat betekent dat deze echt NOS is of in het slechtste geval een goede servicebeurt heeft gekregen. Misschien dat in het laatste geval er iets terug te vinden zou moeten zijn in de administratie van Breitling?

Bracelet is volgens mij een stalen band. Het kan zijn dat de jaartallen niet overeenkomen omdat het ene onderdeel langer op voorraad lag ten opzichte van het andere onderdeel.

Ik zou me alleen druk maken als er vijf jaar tussenzit. Dat zou ik vreemd vinden maar een jaar of twee verschil is niet rampzalig.

Als je er geen goed gevoel over hebt , zou ik in gesprek gaan met de handelaar waar je het horloge hebt gekocht. En wat is de afspraak met aanzien van garantie?
Ben overigens ook wel benieuwd waar je kunt zien hoe oud een Breitling is.

mvg. Hans

Zou me er niet te druk over maken zolang alles origineel is.

RoyE Schreef:

Zou me er niet te druk over maken zolang alles
origineel is.

tis maar hoe je dr naar kijkt. denkt dat er wel meer zijn die t niet kunnen dat n nieuw horloge n franken blijkt te zijn…

Dank allemaal voor de feedback, ik zal inderdaad contact opnemen met de verkoper. Met Bracelet bedoel ik inderdaad een stalen navitimer bracelet, de kleurencombinatie die ik heb was enkel met die bracelet verkrijgbaar.

De leeftijd van Breitling horloge en bandjes is aangegeven met een vijrcijferige code.
Op de bandjes staat die onderaan de bracelet vlakbij de endlinks, bijvoorbeeld 0611 wil zeggen 6de week van 2011.
Op de horloge zelf staat dit nummer gegvrageerd tussen de lugs aan de 6-uur zijde van het horloge, om die te lezen moet je er dus het bandje vanaf halen.

Dit overkomt je heus niet alleen bij een grijshandelaar…

Dit overkomt je zeker niet alleen bij een grijshandelaar. Juweliers genoeg die een bepaald horloge of band jaren op voorraad hebben en dat wordt dan als nieuw verkocht, waarom niet? Ik zou me niet zo druk maken over de fabricatie datum van de band, het horloge vind ik wel belangrijker dat dat niet jaren oud is en al jaren in een vitrine onder het halogeen licht uit heeft liggen drogen.

robbie409 Schreef:

Dit overkomt je heus niet alleen bij een
grijshandelaar…

Het zou me geeneens verbazen als het bij een grijshandelaar minder voorkomt dat bij een AD…

Vergelijk het maar met auto’s, waar ze de onderdelen ook rustig vervangen. Daar vindt niemand het een probleem, zolang het origineel is!

sirksael Schreef:

Dank allemaal voor de feedback, ik zal inderdaad
contact opnemen met de verkoper. Met Bracelet
bedoel ik inderdaad een stalen navitimer bracelet,
de kleurencombinatie die ik heb was enkel met die
bracelet verkrijgbaar.

De leeftijd van Breitling horloge en bandjes is
aangegeven met een vijrcijferige code.
Op de bandjes staat die onderaan de bracelet
vlakbij de endlinks, bijvoorbeeld 0611 wil zeggen
6de week van 2011.
Op de horloge zelf staat dit nummer gegvrageerd
tussen de lugs aan de 6-uur zijde van het horloge,
om die te lezen moet je er dus het bandje vanaf
halen.

hm… als t ook n bandje is dat precies bij t model hoort, dan is t imho geen franken watch/mod.
lijkt me plausibel dat ze bijv. de bandje eerder/meer v klaar hebben en dat t maken vd klokjes langer duurt. dan kan ik t me voorstellen dat ze n bandje van 2011 op n klokje v 2012 zetten.
daar zie ik ook niet veel bezwaar tegen.

Jürgen Schreef:

het horloge vind ik wel belangrijker dat
dat niet jaren oud is en al jaren in een vitrine
onder het halogeen licht uit heeft liggen drogen.

+1

n.b. winkeldochters(die dus vaak in de etalage hebben gelegen) willen nog wel eens worden doorgespeeld naar de grijshandel.

Sommige merken eisen van een dealer dat ie een groot aantal modellen op voorraad neemt; ook de minder gangbare.
Die laatste blijven dus een tijd liggen en als de winkelier geen zin heeft om bij de introductie van de nieuwe “lijnen” opnieuw minder gangbare modellen op voorraad te nemen en zegt ie het dealerschap op.
Er is vervolgens dus geen prettig contact meer met de importeur (om bijvoorbeeld uitgedroogde olie ff te laten verversen) en de horloges gaan daarna voor een leuk prijsje naar de grijshandel.
Doet de winkelier dit niet, kan ie een museumpje gaan beginnen met oude modelletjes :wink:

Dank voor alle feedback.

Voor de duidelijkheid de feiten:

• Het horloge dateert van enkele jaren EERDER dan de bracelet
  • De bracelet is staal, nl. een navitimer bracelet. Kan dus weinig mee gebeuren in de etalage.
  • En de horloge is origineel verkocht met zo’n navitimer bracelet

Dat doet mij dus vermoeden dat de originele bracelet schade had opgelopen. En aangezien zo’n bracelet heel veel geld kost, zullen ze de originele mijns inziens ook niet voor een klein krasje vervangen hebben.

sirksael Schreef:

Dank voor alle feedback.

Voor de duidelijkheid de feiten:

• Het horloge dateert van enkele jaren EERDER dan
    de bracelet
  • De bracelet is staal, nl. een navitimer
    bracelet. Kan dus weinig mee gebeuren in de
    etalage.
  • En de horloge is origineel verkocht met zo’n
    navitimer bracelet

Dat doet mij dus vermoeden dat de originele
bracelet schade had opgelopen. En aangezien zo’n
bracelet heel veel geld kost, zullen ze de
originele mijns inziens ook niet voor een klein
krasje vervangen hebben.

Een ander scenario lijkt me ook nog mogelijk.

Kan het zijn dat het model bestaat in een uitvoering met leren band en stalen band. En dat je klok oorspronkelijk met een leer bandje kwam, welke later is vervangen door een metalenband (en dus uit een later jaar)?

Ik bedoel, ik weet bijvoorbeeld dat Panerai de PAM320 en PAM329 heeft. Zelfde klok alleen de 1 op leer en de ander op staal. Ik weet alleen niet of je uit het model-/serienummer kunt afleiden of je klok origineel op leer of staal kwam?

Maar nogmaals, zolang alles origineel is, bij elkaar hoort (in de zin van geen frankenwatch) en alles het ook nog netjes doet, dan is het voor mij persoonlijk geen groot probleem. Leuker is natuurlijk als alles gewoon is zoals je beschrijft, maar een fiasco vind ik 't ook weer niet.

Klopt, dat zou inderdaad kunnen. Ik kan mijn kleurencombo alleen maar met bracelet vinden maar niets zegt dat hij niet gewoon te koop was op leer.
Ik volg je redenering ook wel, alles is origineel, en het is en blijft een prachtige horloge voor mij. Maar toch wil ik als koper goed geïnformeerd worden, al is het maar om te weten wanneer de horloge op onderhoud moet.

RoyE Schreef:

Vergelijk het maar met auto’s, waar ze de
onderdelen ook rustig vervangen. Daar vindt
niemand het een probleem, zolang het origineel is!

Dat is het em nou juist… ik heb een vergelijkbaar geval gezien met een motorfiets… een '91er Ducati 851, met een '92er kuipfrontje… een leek ziet het verschil niet… maar mij valt het als kenner direct op… dan ga je je toch afvragen… “Watskeburt?”… kan me voorstellen dat dit bij dit horloge ook het geval is… hoe komt een nieuwere band op een ouder horloge terecht?..