ZWAAR teleurgesteld in mijn nieuwe aanwinst

Enige tijd geleden zijn er twee fraaie klokjes de deur uit gegaan (Portugieser en een Panerai) omdat ik ze niet zo veel droeg. EN om financiele ruimte te maken voor een nieuwe fraaie aanwinst; ik twijfelde uiteindelijk tussen een Moser Monard en VC Patrimony contemporaine, beide in WG…

Well; uiteindelijk is 't deze geworden:

Het horloge ziet er fantastisch uit…

Echter: na enkele dagen stond hij 's morgens stil, met nog iets van 5 dagen gangreserve op de klokken…
“Kan gebeuren” dacht ik nog; misschien beetje inlopen ofzo ?!

Enkele dagen stond hij wederom stil 's morgens met nog een paar dagen op de benzinemeter (dubbele veerton - zeven dagen power reserve met indicator op de achterkant van het uurwerk).
Uiteindelijk weer terug naar de dealer - die overigens in Duitsland zit…

Verontschuldigingen van Moser. Ze wisten wat het probleem was en het zou snel gecorrigeerd worden… had iets met assemblage te maken.

Na enkele weken bericht van de AD: “klok is klaar”.

Ik mijn trots weer opgehaald en nu zie ik dit:

Let even op het tandwieltje in de linker bovenhoek…

Uitvergroot:

Nou begrijp ik best dat het voor een klein, onafhankelijk merk als Moser lastig is om op het gebied van QC te concurreren met VC, PP, AP etc. Niet dat bij die grote huizen nooit iets mis gaat overigens.

Maar, dat gezegd hebbende, ik heb er nu even redelijk de balen van dat ze een dergelijke grove fout gewoon over het hoofd zagen en dat mijn Moser nu weer terug moet naar de fabriek. Hij doet 't natuurlijk wel gewoon zonder dat ene tandje, maar daar gaat 't niet om… Misschien zijn mijn verwachtingen onrealistisch hoog van dit horloge, maar voor dit soort prijzen verwacht ik meer dan een tandwiel met een missend tandje. Nog even los van het feit dat de betrouwbaarheid op de lange termijn hier natuurlijk niet van opknapt. Waar bevindt dit tandje zich nu, om maar eens een vraag op te werpen.

Ik zit nu toch sterk met de gedachte te spelen om 'm maar terug te brengen, mijn geld terug te vragen en over te stappen op plan B, de VC

Reageer ik nu overdreven ??

Groet
Mark

Laat ik voorop stellen dat ik niet bekend ben met Moser. Maar ik ga er gemakshalve vanuit dat wanneer je een IWC en een Panerai inlevert, je vergelijkbare kwaliteit terugverlangt. Een ontbrekende tand (zeker na een extra controle) spreekt in dit geval helaas niet van die gevraagde kwaliteit.

En om op je laatste vraag te reageren: nee, je reageert zeker niet overdreven (imho) wanneer je je geld terugvraagt en op een gevestigde naam opverstapt.

Succes met je beslissing(en).

Hmmm, Erg sneu.

Ik denk niet dat ze jouw horloge zomaar terugnemen en je geld terug geven. Ik denk wel dat ze het probleem in orde zullen maken zonder al te veel problemen eromheen.

Vanuit technisch oogpunt zal het allemaal wel goed komen, ook dat tandje zal er wel uitkomen bij reparatie.
Wanneer je eens voorzichtig met het horloge klopt/rammelt, bij voorkeur met de kast op zijn kant en de balans naar onderen, komt het tandje misschien al te voorschijn.
Kan het tandje het eerste probleem niet veroorzaakt hebben ? In dat geval had het tandwieltje vervangen moeten worden bij de eerste reparatie, zo’n tandje komt niet zomaar ergens vandaan (td)

Probleem zit tussen je oren en ook nog begrijpelijk.
Je koopt iets nieuws, redelijk kostbaar en verwacht iets wat (meer dan) goed is.
En dan word je 2x teleurgesteld en daarmee gaat het plezier in je horloge verloren.
Op de een of ander manier zul je dat plezier terug moeten vinden. Uit eigen ervaring weet ik dat dat nogal moeilijk gaat worden…

Succes en we zijn benieuwd naar de afloop.

1 like

Dat is heel erg storend!
En ik heb niet het idee dat Moser nou een heel erg onafhankelijk en klein bedrijfje is dat zich nog wel een foutje kan veroorloven omdat ze maar zo klein zijn. Met een direkteur als Dr. Jürgen Lange die vroeger direkteur bij IWC is geweest zal er wel wat achter zitten. Financieel gezien lijkt me zo’n merk herstarten op dit niveau (hoger dan ze vroeger zaten) ook niet mogelijk, het doet denken aan de herstart van Lange uit Glashutte, toevallig ook met hulp van IWC?
Ik zou genoegdoening vragen zodra je het horloge weer terug hebt gebracht, reistijd en overnachtingen in rekening brenagen, nu ook voor de eerdere bezoeken. Zijn ze helemaal gek?

Maar even over het horloge, die achterkant had ik nog niet gezien. De voorkant vind ik niet bijzonder maar de achterkant… daar zou ik ook voor gaan!

Ondanks het ontbrekende tandje vind ik toch, dat dit het mooiste uurwerk is wat ik de laatste jaren heb gezien.
Gelieve niet afvoeren via de achterdeur aub ,alles komt gewoon goed.
Groet. Chris

Vervelend verhaal zeg.
Ik moet wel zeggen dat ik het een bijzonder mooi horloge vind.
Het lastige in deze kwestie is dat je teleurgesteld bent in het merk. Je oppert zelfs om het horloge weer in te ruilen…
Ik weet niet wat verstandig is, maar ik zou proberen het horloge en merk een kans te geven en dit ook duidelijk communiceren aan de dealer/fabrikant. Mochten ze niet aan je uiteindelijke wensen tegemoet komen dan zou ik hard zijn en toch voor een ander merk kiezen.

Succes met je overwegingen!

Zeer mooi horloge Mark. Zeker de mechaniek spreekt mij aan.
Ik zou deze foto’s per mail naar hun zenden en je ongenoegen laten blijken zoals je hier hebt beschreven.
Dat er een tand is afgebroken is een mogelijke fout in de staallegering, een fout die voor hun ook belangrijk is om weten.
Zij zullen dit probleem, met respect voor je gedachte, moeten oplossen.

Ik ben benieuwd naar het antwoord van Moser.

Wow,dat is nog eens een verschrikkelijk mooi uurwerk! Ik zou het jammer vinden als we op de meeting dit horloge niet zouden kunnen bewonderen. Maar belangrijker nog, ik hoop dat er een goede oplossing gevonden wordt, die hoort bij een merk die zichzelf zo positioneren.

Wát een contrast zijn die voor- en achterkant zeg! Je zou het bijna binnenstebuiten gaan dragen.
Vwb dat tandje? Als je dat op een normale manier uitlegt wordt je ook op een normale manier schadeloosgesteld. Hoe “leuker” en rustiger je het brengt, hoe leuker de mensen daar het zullen vinden om iets voor je te doen.
Stuiteren en boos worden werkt altijd averechts.
Een boze klant blij maken lukt sowieso nooit. Na drie nachten in een luxe-hotel in de buurt, twee rondleidingen en een mooie bewaardoos blijft de klant tóch op een verjaardag zeggen wat een klotezooi het is en dat hij er toch maar even iets uitgesleept heeft. Gevolg: slechte mond-op-mond reclame. Het bedrijf weet dit ook en schrijft je bij voorbaat al af als investering.
Niet doen dus. Als jij je als een heer gedraagt zullen zij door het stof gaan.
Gegarandeerd!
Jur

Een quote die me te binnen schoot: "where did the part go?"
Komt uit de maintenance & reliability hoek… Als er een klepzitting ontbreekt uit een klep, kun je alleen de klep vervangen, maar de zitting zal wellicht ergens verderop in de leiding zitten en kan daar ook nog schade veroorzaken…
Ik had me ook al bedacht dat de losse tand het eerste probleem zou kunnen veroorzaken, maar ik kan me dan niet voorstellen dat ze dat niet opgelost zouden hebben…

groet
Mark

De achterkant was inderdaad een belangrijk argument om de Moser te kiezen… WAT een fraai uurwerk !!

Groet
Mark

Freddy,

Mijn idee is nu inderdaad om de foto’s naar de dealer en Moser zelf te emailen, met uitleg en - in alle redelijkheid - ze maar eens te vragen hoe ze dit denken te gaan corrigeren omdat ik - in alle redelijkheid - mijn vertrouwen in Moser wel wat beschaamd zie

:slight_smile:

Groet
Mark

Stuiteren en boos worden is niet mijn stijl. Het “korte lontjes” polariseert en staat een voor beide partijen bevredigende oplossing in de weg.

Gisteren weer een mooi voorbeeld van gezien:

Ik zal in een restaurant te eten, komt er een briesend echtpaar binnen dat hun dochter niet de uren gekregen had die er waren toegezegd (kennelijk werkte haar dochter daar). Het was onterecht, ze gingen de politie bellen en het was een schande enzo…

Wat denk je nou dat zo’n restaurateur nog gaat doen, als je zo’n echtpaar binnen krijgt in een halfvol restaurant… ?? Niet echt een strak voorbeeld van oplossingsgericht denken.
Ik heb 't echtpaar 5 EU geboden om bij de buren een biertje te drinken :slight_smile:

Groet
Mark

Hallo Mark !
Ik leef met je mee , raad geven doe ik niet , je hebt van mede-Forumleden hele goede raagevingen ontvangen .
Het is inderdaad een zeer fraai uurwerk , ik begrijp dat je "er voor ging "…!
Maar de teleurstelling is groot .
Een reactie van een Forum-lid blijft bij mij hangen , diegene die spreekt over die mooie doos , de rondleiding , de overnachting …
Hij heeft gelijk , het blijft altijd , in jouw ogen , dat K…-horloge , van dat K…-merk… !
Helaas , want op zich is 'ie prachtig !
Ik heb hetzelfde gehad met twee ( heel andere ) merken .
1 . Black and Decker .
Een paar maal een K…- machine gekocht , nooit weer .
Mijzelf gezworen ( letterlijk ) wat voor aanbieding men ooit weer heeft , nooit meer !
2 .
Chevrolet .
Drie prachtige wagens van dit merk gehad , de laatste , zo veel trammelant , eveneens een dure eed gezworen : "Nooit Meer ! "
Ik zou mij dus kunnen voorstellen dat je alle mogelijke moeite gaat doen om hem terug te geven en je geld terug te krijgen .
"By the Way ", is er niet een ( Nederlandse ) wet , m.b.t. koop-bescherming …?
Succes , hartelijke groet ,
Peter Peters

in het burgelijk wetboek (6) staat vermeld in artikel 82 dat je
de verkopende partij in gebreke moet stellen, maar dat je hem
een redelijke termijn moet geven om het “probleem” op te lossen.
Kortom, geef Moser de kans om het probleem te verhelpen, en zoals
door anderen reeds gememoreerd, blijf vriendelijk en correct. Je mag
wel duidelijk aangeven dat je teleurgesteld ben in het produkt.
Om de mentale deuk, die je opgelopen hebt, te kunnen verwerken moet je
wel voor open staan. Dat is het lastigste van dit hele verhaal.
Succes met de vervolgstappen.

Hoi Mark,
wat een pech. Heb je na lang wikken en wegen het voor jou mooiste/perfekte horloge gekozen, maak je dit mee. Dit is toch wel heel slordig en verwacht je niet van een horloge in die prijsklasse. Ik heb afgelopen jaar ook iets meegemaakt met een (veel goedkoper)horloge dat twee keer terug moest naar de dealer…je blijft er een naar gevoel aan over houden, ook al werkt het daarna perfekt en is het tandwieltje weer compleet. Succes met het vervolg, ben benieuwd naar de reaktie van Moser.

Groet Arno.

Ja, dit soort gedoe is altijd heel jammer als je net iets nieuws hebt gekocht. En dat geldt niet alleen voor horloges. Als je het maar met beleid en met verstand kunt oplossen, en niet met stemverheffing.
Ik wens je hier veel succes mee. Enne… hou je ons op de hoogte?

Mijn beste,

Man, man, man wat een miserie.
Ik sluit me derhalve ruimschoots aan bij de vorige posten. En kan je vervolgens alleen nog maar héél veel succes toewensen op een afloop welk jou de voldoening geeft welke een horloge collectionneur betaamt.

Orologio Signaturis Temporis

Vanmorgen een keurige e-mail gestuurd waarin ik de situatie uiteen zet.
E-mail naar de dealer en Moser in Zwitserland, incl foto’s van het tandwiel in kwestie.

Nu even afwachten…

Oh, het eerste probleem lijkt opgelost: horloge loopt nog wel :slight_smile:

Groet
Mark

allereerst gefeliciteerd met dit prachtige horloge ! het uurwerk is mooi, maar de voorkant spreekt mij zeker ook behoorlijk aan. Dit soort eenvoud hou ik wel van.

wat betreft de pech, ik zou zo’n horloge nooit meer hoeven en het direct weg willen doen. Het moet voor mij gewoon goed zijn. Ik zou in zo;n bui direct een VC willen en de Moser weg.

Hoewel dat wel jammer zou zijn, want een Moser boven een VC is wel leuk, omdat het momenteel eeen veel kleiner merk is.